Tervetuloa!



Hakemisto (Aiempien kirjoitusten pikahaku)


Viikkojuttu (Viikon pääpauhanta)


Sivalluksia (Pikakommentteja)


lauantai 27. elokuuta 2011

Vihalaulua

Päivystävä dosentti tuli havainneeksi, että Maamme-laulu on täynnä maskuliinista vihapuhetta tyyliin "maa kallis isien". Onhan se tietysti mukava havaita, että sukupuolentutkimuksen tohtorius antaa myös musiikillisen pätevyyden. Minä kun olin aina luullut, että sukupuolentutkimus on sitä, että raotetaan alushousujen kuminauhaa, vilkaistaan ja vedetään rasti joko ruutuun "pimppa" tai "pippeli". Siis jos ulkoisista tuntomerkeistä ei pääse asiassa selvyyteen, kuten esimerkiksi useimmiten silloin kun tutkimuskohteena on joku sukupuolentutkija itse.

Kyseisellä desantilla on toki asiaan ratkaisukin. Laulujen sanoja tulisi käsitellä kriittisesti oppilaiden kanssa. Lienee näet turha toivo, että lauluista luovuttaisiin. Näin hän kainosti toteaa, mutta enpä löisi vetoa. Esimerkiksi Kuullos pyhä vala oli jo poistunut ohjelmistosta meikäläisen kouluvuosina, vaikka siinä ollaankin kovasti pasifistisia: Sinuun koskea ei väkivalta saa. Seuraava poliittisen korrektiuden uhri lienee Lippulaulu, jonka pelkkä nimi on jo nationalistista vihapuhetta. Puhumattakaan heteromaskuliinisesta sotaa ihannoivasta sanoituksesta isät, veljet verellään / vihki sinut viiriksi vapaan maan. Vähintäänkin laulun nimi tulisi muuttaa muotoon Sateenkaarilippumme ja sanat tyyliin siskot, veljet ja siltä väliltä olevat [valitse tähän sopiva ruumiinneste kunkin perversion mukaan] / vihki sinut viiriksi suvaitsevan maan.

Osansa ryöpytyksestä saavat maakuntalaulut. Eikä aiheetta, nehän ovat inhottavan maskuliinis-militaristis-nurkkapatrioottisia. Muutama satunnaisotanta. Hämäläisten laulu: Jos miestä missä tarvitaan / maan eestä vaikka kaatumaan… . Kymmenen virran maa (Pohjois-Pohjanmaa ja Lappi): Maa ponteva Pohjan äärillä on / se on entistaistojen tanner… . Satakunnan laulu: Täällä muinoin töin ja toimin raatoi rauhan mies… . Savolaisen laulu (sivumennen sanoen, huomatkaa individualistinen nimi): Täss' Savon joukko tappeli / ja joka kynsi kylmeni / edestä Suomenmaan… . Keski-Suomen kotiseutulaulu on jopa mamuvihamielinen: Täällä on naapuri heimoni verta / täällä on ystävä voittamaton… . Puhtain paperein ei selviä myöskään Uusmaalaisten laulu: Suomen siskosarjassa on nuorin Uusimaa…, sillä tämä on sovinistinen viittaus naisen arvon määrittämiseen hänen ikänsä kautta. Toinen maakuntalaulu, jossa naiseus on aineellistavalla, ulkonäköä arvottavalla tavalla esillä, on Vaasan marssi: Miss Laaja Aukee Pohjanmaa.

Otetaanpa tarkemmin ruodittavaksi vaikka Jaskalle sattuneista syistä rakkain maakuntalaulu: Karjalaisten laulu.

1. Suloisessa Suomessamme
Jaaha. Vai että aloitetaan räväkästi matkailumainoksella! Ikään kuin muualla maailmassa ei olisi komeampia maisemia kuin täällä ei laaksoa, ei kukkulaa –pinnanmuodostusalueella.

oisko maata armaampaa,
Vähintäänkin sopimaton kysymys. P.J. Hannikainen taisi sanoittaessaan heittäytyä arvottamaan maita mukamas paremmuusjärjestykseen. Vihapuhetta.

kuin on kaunis Karjalamme,
Kaunis? Siis mihin verrattuna? Kauneus on suhteellinen käsite, jos jokin julistetaan kauniiksi niin jossakin täytyy olla rumaa. Tämä on kierointa mahdollista piilovihapuhetta: kun ylistät jotakin, tulet samalla alistaneeksi sitä mitä et mainitse.

laulun laaja kotimaa!
Johan pomppas! Luulevatko nuo rasistiset karjalaiset keksineensä kaiken kuin mikäkin Edison tai da Vinci. Kyllä laulu on yleismaailmallinen ilmiö, varmaan jo alkuihmisten Afrikan savanneilla kehittämä. Siis monikulttuurista rikkautta!

:,: Lauluna sen kosket kuohuu,
Ei muuten enää kuohu. Imatrankoski valjastettiin sähköntuotantoon jo vuonna suojeluskunta.

järven aallot loiskuaa,
Loiskuuhan ne niin. Ilmastonmuutos, nääs. Myrskyt ja muut äärimmäiset sääilmiöt lisääntyvät.

säveleitä salot huokuu,
Tätä kohtaa voisi kokemattomampi pitää täysin viattomana luontokuvauksena. Vasta antinationalistinen tasa-arvoisymmärtäväinen mieli tajuaa kyseessä olevan sovinistis-fasistinen ilmaus. Sana salot viittaakin lipputankoon, joka on paitsi inhottavan nationalistinen, myös ilmiselvä fallistinen symboli.

ikihongat humajaa. :,:
Eiköhän Gutzeitin miehet (nyk. Stora-Svetogorsk) ole jo keittäneet ne selluksi.


2. Ei oo meillä rikkautta
Kunhan vähätellään. Kyllä Suomi on niin varakas, että kehitysapuun käytettävää osuutta BKT:stä on nostettava eikä siinä tällaista törkeää köyhyyspropagandaa pidä huomioida.

eikä maamme viljavaa,
No mutta sitä varten on EU:n maataloustuet. Jos EU tukee meitä, niin kyllä meidän velvollisuutemme on auttaa Kreikka-parkaa lainapaketilla. Siellä sitä vasta viljavuusongelmia onkin, yritä kylvää tuhansia vuosia eroosion kuluttamaan maahan vehnäpelto niin eipä ole ainakaan ylituotanto-ongelmia.

vaan on laulun runsautta,
Niinpä. Ensin vähätellään ettei olisi rahaa eikä leipää, mutta heti perään huomautetaan että kyllä sitä täälläkin osataan. Vihapuhetta.

kylvämättä kasvavaa!
Ja sitten kehdataan äskeistä retostelua vielä korostaa toteamalla, että tämä lankeaa meille luonnostaan. Todella nurkkakuntaista ajattelua.

:,:Sit’ ei pane idän halla
Kertosäe alkaa pöyristyttävällä vihjeellä, että idästä se vaara kuitenkin uhkaa. Tämän jotkut fasistit kehtaavat vieläpä sanoa suoraan väittämällä, että idästä ne sodat ovat Suomeen aina (no, Oolannin sota poikkeuksena) tulleet. Historia kuitenkin osoittaa toisin – eihän mitään sotia olisi tarvinnut käydä, elleivät suomalaiset olisi niitä aloittaneet ampumalla takaisin.

eikä Pohjan pakkaset,
Kaksoisstandardi. Puhutaan mukamas pohjoisesta, kun halutaan kiertoilmaissen tarkoittaa etelästä tulevaa monikulttuurisuutta. Pelkkä vieraan ilmansuunnan mainitseminen uhkana on rasistista vihapuhetta pahimmillaan.

se ei sorru sortamalla,
Ja sitten uhotaan ja paukutellaan nyrkillä rintaa: antaa tulla vaan, kyllä me kuitenkin voitetaan. Sodanlietsontaa.

sitä ei lyö rakehet. :,:
Rakeetko muka vaarallisia? Laulu on sanoitettu sata vuotta sitten, jolloin ei ollut autojen peltikattoja tuhottavaksi. Todellisuudessa tässä tarkoitetaan Jotain Niin Pahaa, että sitä ei voi edes sanoin ilmaista vaan käytetään kiertoilmaisua rakeet. Ei voi tietää, mitä tässä haetaan, mutta jotain rasistis-sovinistis-fasistista joka tapauksessa.


3. Konsa vaino Suomeamme
Vaino? Mikä ihmeen vaino? Länsimaiden valkoiset ne kolonialistisia rasisteja ovat. Ei länsimaihin kohdistu vainoa, vaan länsimaat vainoavat. Järkyttävää, miten vihapuheella yritetään kääntää todellisuus päinvastaiseksi.

kovin kourin koittelee,
Eikö pelkkä vaino riitä? Pitääkö vielä liioitella se kovaksi?

silloin kurja Karjalamme
Kurja? Siis maakunta, josta sieltäkin tehtiin tervaa orjalaivoihin. Osasyyllinen kehitysmaiden todelliseen kurjuuteen. Onneksi pohjanmaalaiset eivät kehtaa tällaista kurjuusväitettä esittää, se olisi orjalaivaterva muistaen jo aivan pöyristyttävää.

Suomen surut soittelee.
Kyllä kehitysmaissa olisi suurempia suruja soiteltavaksi. Yritetään taas kääntää huomio pois todellisista ongelmista, jotka tarvitsisivat kansainvälistä solidaarisuutta.

:,: Ja kun onnen päivän koitto
Pikku koululaisille on selitettävä, että sitä onnen päivää, jolloin lamasta noustaan, ei välttämättä tulekaan. Ei ainakaan, jos rasistisen ilmapiirin takia maahamme ei saada moniosaajia huutavaa työvoimapulaa helpottamaan.

Suomelle taas sarastaa,
Siis sillä oletuksella, että maahanmuuttajat voimavarauttavat maamme.

silloin riemun suuri soitto
Pitääkö taas nationalismilla elämöidä? Eikö tätäkin voitaisi hoitaa etnomusiikilla?

Karjalasta kajahtaa! :,:
No vihdoinkin. Viimeiseen lauseeseen asti piti mennä, ennen kuin laulusta löytyi jotain vihapuheetonta. Alkoholimainonnan vapauttaminen on aidosti liberaalia.


Loppupäätelmä: Eihän jukoliste tällaista voi hyväksyä. Peruskoulujen opetussuunnitelman arvopohjana ovat ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia ja monikulttuurisuuden hyväksyminen. Tämä lyö korvalle joka ainoaa niistä. Ei tässä muukaan auta kuin ottaa pännä kouraan ja pelastaa mitä pelastettavissa on. Sanat uusiksi:

1. Avoimessa Suomessamme
oisko mitään hienompaa,
kuin suvaitseva Karjalamme,
mokutuksen mallimaa!
:,: Sovussa sen kansat kasvaa,
monikulttuurisuus hyräjää,
rikkauksiaan islam huokuu,
kultamunat kuoriutuu. :,:

2. Ei oo meillä syrjintää
eikä heterouden normitusta,
vaan tasa-arvon ihanuutta,
kiintiöillä aikaan saa!
:,: Siin’ ei auta sovinismi
eikä uho fasistein,
se ei kaadu logiikalla
sitä ei lyö netsitkään :,:

3. Milloin lama Suomeamme
taantumassa koittelee,
sossun rahat Karjalamme
talouden taas pelastaa.
:,: Ja kun nousukauden aika
puurtajat vain rikastaa,
dosenttien paha parku
Karjalasta haistattaa! ;,;

9 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ehdottomasti pitäisi laulaa vain rauhanlauluja:

Jo nouskaa tehtaat
nyt rautaisin tarmoin
me voimamme tuomme ja tähtäimin varmoin
me kiväärit vireessä marssimme näin
tulimyrskynä ryntäämme eteenpäin
proletaari käy päin, proletaari käy päin!

Yrjöperskeles kirjoitti...

Jaa-a, täytyy sanoa, että melko hyvin kyllä Brownin Jaska osasi mitätöidä maakuntalaulujamme. Tosin se oikea (ja välttämätön) tunteen palo puuttui, sillä Jaska tiedetään kansallismieliseksi mieheksi, joka pitää näissä asioissa kielen tukevasti poskessa.

Luulen, että pelkkä maakuntalaulujen uudelleentuunaaminen ei pitkässä juoksussa riitä, vaan tarvitaan ehkä ihan uudentyyppisiä lauluja, jotka korvaavat vanhat maakuntalaulut. Idenfioituminen maakuntaankin tarkoittaa, että saattaa olla idenfioitunut johonkin (totta helvetissä täysin keksittyyn ja muualta pöllittyyn) Suomeen ja suomalaisuuteen.

Ehkä kannattaisi kehittää yleinen maakuntalaulu, tai mieluummin alueellinen hallintoaluelaulu, kun meillä nämä alueelliset hallintoalueet nykyisin ovat. Lauluja ei tarvitsisi mielestäni olla kuin yksi yleispätevä laulu kaikille hallintoalueille. Kyllä se riittää, ja loppuun musiikintarpeeseen voidaan vaikka hankkia artisteja Senegalista. Laulussa pitäisi tietysti pyrkiä äärimmäiseen mitätöintiin suhteessa vanhaan työtä ja yhdessä yrittämistä koskeviin vanhoihin maakuntalauluihin.

Oma nopea ehdotukseni Yleiseksi Hallintoaluelauluksi voisi mennä vaikka näin:

YLEINEN HALLINTOALUELAULU

Sormi suussa ihmetteli Paavo sekä Tapio
Eipä täällä heilu juuri leka eikä lapio
Pontikaksi vähät viljat keittivät nuo nuijat
Ja kännipäissään hakkasivat sitten omat muijat

Peukalkeskikämmeneinen umpitollo Lalli
Talon ylläpitäjänä täysin avuton
Paskaa puolillansa on jo kopukoitten talli
Vaan liimaksihan keitettynnä hevosetkin on

Selvää on, et eihän me niin yhtään mitään olla
Kun hintelä on hauis, ja umpiluuta polla
Voitais koko jengi kuolla ihan suosiolla
Nolla kertaa nolla kertaa nolla on vain nolla

Vaan meillekin on tarjolla parempaa tulevaisuutta
Kaupunkivihreää ja ihqua uutta todellisuutta
Kun ennen turha joutoväki kattoihinsa räki
Voi meille uuden onnen tuoda Anni Sinnemäki

Säveltähän tähän ei tarvitse olla, sillä uskoisin että tähän tulisi oikeaoppisesti panna taustalle joko paalujuntan jytkettä tai vaihtoehtoisesti metronomin tikitystä kaiutinparin oletetusta keskipisteestä ja varsinaisen vokaaliosuuden saisi huutaa ainoastaan alle 20-vuotias mielestään katu-uskottava Suomi-rappari tai mahdollisesti Maija Vilkkumaa.

Ajattelin muuten itsekin kirjoittaa tosta päivystävän dosentin avautumisesta, mutta en uskaltanut, koska dosentti meni liian kauas parodiahorisontin tuolle puolelle. Parodiahorisontin keskellähän on musta aukko ja minä pelkäsin, ettei oma cyberavaruusbulibotskini kestäisi painovoimaa. Onneksi Jaskan aluksessa oli paremmat pellit ja kapteenilla isommat pallit.

Jaska Brown kirjoitti...

Kiitos Ano ja Ykä!

Joo, kyllä meikäläinenkin on sitä mieltä ettei laulujen uudelleen tuunaaminen riitä. Saksan kansallislaulustakin ensimmäinen säkeistö on pannassa ja nykyisin lauletaan vain kolmatta eli Einigkeit und Recht und Freiheit, mutta kyllä joka kerta sen alkaessa soida ilman sanoja esim. urheilukilpailussa vaistomaisesti päähän nousee Deutschland, Deutschland über alles. Oma mielikuvitukseni on kuitenkin niin huono, etten yllä alkuunkaan Ykämaisiin suorituksiin uuden keksimisessä, mutta vanhan venkoilu uuteen muotoon toimii jotenkuten klonksuen.

Jaska Brown kirjoitti...

Tuli vielä mieleen että jos Maamme-laulu heitetään maskuliinis-rasistis-militaristisena historian roskakoriin, niin mitä sitten tilalle? Tässä Jaskan ehdotus, taatusti suvaitsevainen!

vieras kirjoitti...

Saksan kansallislaulun ensimmäistä säkeistö ei ole kielletty missään. Siis millään juridisesti sitovilla määräyksillä. Se oli sodan jälkeen hetken aikaa kielletty oli mutta kielto kumottiin.

Mielestäni Saksa ei ole itsenäinen valtio ennen kuin se alkaa käyttää kansallislaulunsa ensimmäistä säkeistöä, ja irtisanoutuu niistä väitteistä joiden mukaan ensimmäinen säkeistö olisi jostain saatanasta tms. Muuten se on edelleen sama miehitysalue ja paaria-luokan maa mikä se oli 1945 jälkeen.

Das Lied der Deutschen on sävelletty 1797 ja sanoitettu 1840 joten väitteet yhteyksistä kansallissosialisteihin ovat hevonpaskaa.

Anonyymi kirjoitti...

.. Isotalon Antta ja Rannanjrävi ne jutteli kahren kesken, iske sinä kauhavan ruma wallesmanni, niin sitten ollahan kolmen kesken :P

Jaska Brown kirjoitti...

Mitä Saksan kansallishymniin tulee, niin olisiko sen sanoja voinut kirjoittaa minkään muun niminen mies kuin August Heinrich Hoffmann von Fallersleben? Parodiahorisontti ylittyy riman edes värähtämättä...

Anonyymi kirjoitti...

Mitens sitten, kun housuissa ei olekaan pimppi eikä pippeli?

Tai kun pitäisi tutkia miksi joku pukeutuu mekkoon ja miksi joku ei? Se ei selviä pimppiä eikä pippeliä katsomalla vaan pitää hahmottaa sen sinulle tutun fyysisen lisäksi myös ihmisyyden ja sukupuolisuuden psyykkiset ja sosiaaliset osa-alueet. Taitaa olla Jaskalle hieman liian monimutkaista.

Niin ja Lapin maakuntalaulu ei muuten ole ollut mikään Kymmenen virran maa enää aikoihin.

Jaska Brown kirjoitti...

Ano, jos ei ole kumpaakaan tai sitten on molemmat, niin sitten lääkärisetä tutkii.

Myönnän, on minulle monimutkaista kun en ole alan koulutusta saanut. Mutta sentään tiedän mitä en tiedä, toisin kuin eräät jotka eivät tunnista paikallista hyperbolaa.

Mikähän sitten mahtaa olla Lapin maakuntalaulu, jos ei KVM?