Tervetuloa!



Hakemisto (Aiempien kirjoitusten pikahaku)


Viikkojuttu (Viikon pääpauhanta)


maanantai 12. maaliskuuta 2018

Välihuomautus 110: Sitkeää yrittäjähenkeä

Vaikka lopetin Hesarin tilauksen jo muutama vuosi sitten, puljun myyjät jatkavat soittelua muutaman kuukauden välein. Mikäs siinä, pitäähän heillä olla duunia ja minulla hauskaa. Heillä on näet aina vakiokysymys: "Miksi lopetit tilauksen?". Olen aina vastannut kaverini toteaman lausahduksen mukaan: "Olen sitä mieltä, että propagandalehtiset kuuluvat ilmaisjakeluun." Se saa puolet myyjistä luovuttamaan, se sitkeämpi puoli yrittää vielä. Tänään oli tuon jälkimmäisen puolen yrittäjä kyseessä. Yleensä olen jatkanut toteamalla jotain lehden vääristelevästä mokupropagandasta. Tällä kertaa olin kuitenkin viime viikolla lukenut Hesarin, jonka pääuutinen oli se, että lehdessä esiintyvistä henkilöistä vain kolmasosa on naisia ja niinpä Hesari lisää uutisointia naisista. Kerroin innokkaalle myyjälle tämän lukukokemukseni ja jatkoin: "Jos haluan lukea lehteä, jossa esille pääsevät naiset siksi että he sattuvat olemaan naisia, tilaan Jallun enkä Hesaria."

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Jallu, Kalle, ja Ratto -lehdet loppuivat konkurssiin 2015.
Jotkut irtonumerot tulevat olemaan keräilyharvinaisuuksia, joista jo nyt voi joutua maksamaan enemmän kuin koko Pravdan (pilkkanimi hesarille) vuositilauksesta.

Yrjöperskeles kirjoitti...

Anolle: Sama ilmiö koskee muuten 1970-luvun Shokki-lehtiä.

Jaskalle: Mekin luovuttiin kyseisestä aviisista jo aikaa sitten eikä meille olla enää soiteltu. Mutta jos soitetaan niin tuo Jaskan vastaus oli sen verran osuva että pöllin sen itselleni ilman muuta. Vaikka yleensä olen kyllä puhelinmyyjille hyvin kohtelias. Töitähän hekin vain tekevät.

Anonyymi kirjoitti...

Kuten Ykä kommentoi, minäkin olen yleensä kohteliaasti suhtaudut näihin lehti tilauksia myyviin henkilöihin. Koittavat pääsääntöisesti saada makkaraa leivän päälle.
Muutaman kerran olen tiedustellut kohteliaasti kaupustelijoilta olisivatko he itse valmiita maksamaan kyseisen hinnan lehdestä joka ei tuota mitään sisältöä oletetuille tilaajalle? Kerran yksi myyjä ilmeisen rehellisesti tai sarkastisesti vastasi että ei itse olisi todellakaan halukas maksamaan mitään kyseisen lehden (HS) tilaamisesta.
T.
S.E.P.



Jaska Brown kirjoitti...

Ano: Höh, pitääkö tässä sitten tilata Kotiliesi Käsityö, jos kerran muut käsityölehdet on lakkautettu?

Yrjöperskeles ja S.E.P.: Lehtimyyjät ovat asia erikseen, kohtelias pitää olla. Mutta Hesarin kauppaajat ovat käsittääkseni lehden palkkalistoilla.