1.
Rahalla saa ja sähköllä pääsee, mutta kuinka kauas?
Iltapäivälehden juttu pohtii, tuleeko parin tonnin käytetty bensapeli halvemmaksi kuin hinnaltaan yli nelinkertainen käytetty sähköauto. Vertailussa olivat vuoden 2014 mallin Nissan Leaf -töpselikone ja dinosaurusmehua hörppivä vuoden 2007 mallin Ford Mondeo. Autoista tietävät huomannevat heti lievän suuruusluokkaeron vertailukappaleiden välillä ja vuosiluvuista ymmärtävät myöskin käyttöiässä.
Fordin kerrotaan hyvin huollettunakin vieneen reilusti yli kahdeksan litraa satasella, jolloin testin aikaisiksi polttoainekustannuksiksi tuli 21,40 euroa satasella. Nissanin polttoainekulut olivat kuudesosa tästä.
Testi on tehty Moottori-lehden toimesta ja IS lainaa sitä:
”Esimerkiksi 15 000 vuodessa ajava säästää (Leafilla) käyttövoimakustannuksissa jo yhdessä vuodessa 2 655 euroa, eli jos sähköauton ostaisi osamaksulla, olisi autojen välinen hintaero kuitattu alle kolmessa vuodessa”. Tämä onkin ainoa lainaus, tosin IS huomauttaa Moottorin todenneen pitkän matkan talviajon olevan tuskallista.
Joka tapauksessa tästä jutusta välittyy vaikutelma, että kannattaa hankkia sähköauto, koska käyttökuluissa tulee kuitattua hintaero, kunhan tarpeeksi ajaa. Mutta otetaanpa lainaus Moottori-lehden
alkuperäisestä jutusta:
”Tämä vertailu ei ole kuitenkaan aivan reilu, sillä Leaf ei ole autona millään osa-alueella Mondeon tasolla – varustelua lukuun ottamatta. Lisäksi kuten olemme kuluneen puolen vuoden aikana todenneet, Leaf soveltuu lähinnä paikallisajoihin.” Kuinkahan paljon paikallisajoa mahtaa yksityishenkilölle kertyä, jos sitä saa 15 000 vuoteen? 50 km päivässä, noin suunnilleen. Ja tällöin kuluu kolme vuotta, että kustannuksissa päästään plusmiinus nollaan. Mikä on todennäköisyys sille, että tänä aikana 15 vuotta vanha bensakone kosahtaa korjaamattomaan kuntoon? Veikkaan että paljon pienempi kuin 10 vuotta vanhalla sähköautolla.
Ja sitten vielä muutama lainaus siitä, millainen olikaan Leafin todellisuus, kun poistutaan sieltä paljon puhutulta mukavuusalueelta, mikä töpseliauton tapauksessa tarkoittaa kaupunkia. Moottori-lehti 6/2022, olkaa hyvä:
”Olemme lähdössä viemään autoa Pohjois-Savon perukoilta takaisin pääkaupunkiseudulle … Tällä kertaa emme todellakaan aio ajaa tuota väliä itse. Se, mitä tuosta seuraa, nähtiin ja koettiin Moottorin numerossa 4/2022 julkaistussa kärsimysnäytelmässä, missä noin 500 kilometrin matkaan kului lopulta noin 20 tuntia. Ehei – nyt suuntaamme keulan kohti Oulua, jonne on Kiuruvedeltä 180 kilometriä. Oulusta jatkamme Helsinkiin autojunalla, joka niin ikään kulkee sähkön voimin.
Reissu ei ala hyvin. … sulake on yön aikana palanut, ja Leafin akun varaustila on pysähtynyt 60 prosentin kohdalle. Junan lähtöön on kuitenkin vielä kahdeksan tuntia, joten kiirettä ei pitäisi tulla. Siis mitä helvettiä? 180 km matkaa ja siihen varataan varmuuden vuoksi kahdeksan tuntia. Kyllä minä olin usein kuullut sähköautoilun yhteydessä sanan ”varaaminen”, mutta luulin sen liittyvän sähköoppiin eikä aikaan.
Ensistoppi pidetään Pyhäjärven perinteisellä Vaskikellolla. Jostain syystä Leaf ottaa siellä energia vastaan vain noin 15 kilowatin teholla … Seuraava pysäkki on vain puolen tunnin ajomatkan päässä Kärsämäellä … Leaf ei ole nytkään ottanut virtaa vastaan yli 20 kW:n teholla … Mutta kun seuraavaksi köröttelemme Pulkkilaan, siellä lataus lähteekin toimimaan … tehokin on nyt yli 40 kW … tarkistan puhelinsovelluksesta latauksen tilanteen – ja eikös se olekin katkennut jo seitsemän minuutin jälkeen! … Pulkkilan Type 2 -tolppakin kieltäytyy yhteistyöstä.
Tässä vaiheessa alkoi jo olla selvää, että perille ei ehdi ajoissa, kun hinaustakaan ei saada ajoissa. Toimittaja peruu illan junamatkan, mutta autopaikasta ei saa enää rahoja takaisin. Lopulta hinausauto saadaan paikalle ja sen voimin päästään 20 km päähän Oulusta, jossa hypätään jälleen töpselileluun koska akun uskotaan riittävän perille asti. Näin käykin. Oulusta sitten varataan hotellihuone. Seuraavana päivänä ei ole kiireitä, koska ainoa autojuna lähtee illalla. Junaan lastaus sujuu ongelmitta, kuten myös yöjunalla ajelu, kunhan on ensin odoteltu tunti junan lähtöä.
Aamukuuden jälkeen juna pysähtyy Pasilan asemalle … Kuorman purkamisessa menee hetki ... Onneksi olemme liikenteessä sähköautolla; (tässä kohtaa sarkasmitutka hälytti)
polttomoottoriautoa ei kehtaisi tiiviissä vaunussa pitää käynnissä pakokaasujen vuoksi, mutta Leafin lämmitysvastukset eivät häiritse muiden elämää … Silti tuntuu suorastaan ihanalta siirtyä toimituksen pihassa toisen käyttötesti-Nissanin (sen bensiinillä toimivan) rattiin, ja lähteä ajamaan kohti Savoa ilman pakollisia pysähdyksiä.
Sitten realiteettitarkistus Google Mapsista. Ajoaika Kiuruveden keskustasta Oulun rautatieasemalle 2 h 11 min, matka 181 km. Sähköautolla tähän varattiin siis kahdeksan tuntia, joka ei riittänyt. Ajoaika Helsingin rautatieasemalta Kiuruveden keskustaan 5 h 27 min, matka 483 km. Luultavasti paluumatka bensakoneella vei vähemmän aikaa kuin suunniteltu ajo töpselilelulla, vaikka matka olikin moninkertainen. Puhumattakaan todellisesta ajoajasta.
Vaatinee jo Tampereen toimittelijakoulun käymisen, jotta tästä odysseiasta kykenee kirjoittamaan sähköautoilun kannattavaksi saavan jutun.
2.
Mut kun mä haluun!
Mies kävi sukupuolitautien poliklinikalla testissä ja kertoi olevansa lähdössä Berliiniin juhlimaan. Lääkäri huomautti, että homomiesten ei kannattaisi nyt matkustaa sinne, koska apinarokon tartuntavaara on olemassa.
Odotetusti tästä toteamuksesta seurasi närkästyminen.
Sitten mietitään järjellä. Apinarokko tarttuu tunnetusti moninkertaisella todennäköisyydellä homojen välisessä seksissä. Keskustelu käytiin sukupuolitautien poliklinikalla, jonne eivät yleensä tule vierailulle vakaassa parisuhteessa elävät. Tyyppi kertoi olevansa lähdössä nimenomaisesti juhlimaan. Jos lääkäri ei tässä tilanteessa tee varoitusta, hän ei toimi eettisten ohjeiden mukaisesti.
Odottelemme sitä hetkeä, kun seksuaalisen poikkeavuuden aiheuttamista riskeistä varoittaminen kriminalisoidaan.
3.
Hyöty irti
Donald Trumpin ex-vaimo Ivana poistui autuaammille meikkimaille. Trump ei olisi Trump, jos ei saisi skandaalia aikaiseksi tästäkin. Hänen tultuaan valituksi presidentiksi Ivana oli ilmaissut halunsa lähteä Tsekkiin suurlähettilääksi. Trumpia ilmeisesti harmitti, kun ei älynnyt käyttää tätä tilaisuutta hyväkseen eli lähettää ex-vaimonsa toiselle puolelle maapalloa. Nyt hän sitten päätti korjata virheensä ja tienata rahaa.
Hautapaikaksi valikoitui Trumpin omistama golfkenttä New Jerseyssä. Hmm. Äkkiseltään luulisi, ettei kukaan halua nähdä exänsä hautaa lähtiessään kierrokselle. Mutta ehkä Trump haluaa. Mutta jos haluaisi, niin miksi ei kuopata Ivanaa sitten Floridaan, jossa hän enimmäkseen pelaa? Syy löytyy New Jerseyn verolainsäädännöstä. Siellä hautausmaan kiinteistön ja tontin omistava saa vapautuksen sen kiinteistö-, tulo-, myynti- ja käyttöveroista. Laissa ei ole määritelty, kuinka suuren osan tontista tulee olla hautuumaakäytössä. Nyt lienee siten, että Trump hankki Ivanan haudalla melkoiset verovähennykset (jotka eivät kyllä Trumpin elinaikana tule taatusti korvaamaan avioerosta koituneita kustannuksia).
Tämä on kieltämättä veronkiertoa ja Trump saa aikamoista myllytystä, mutta käsi sydämelle: kukapa ei vastaavassa tilanteessa ottaisi hyötyä irti ex-vaimosta?
4.
Ilmainen vinkki Venäjän propagandalle
Vladimir Putin juhlisti Venäjän hupenevan laivaston päivää vierailemalla erikoisoperaatioministeri Sergei Shoigun kanssa museossa. Molemmat tarvitsivat kaksi pääsylippua, toisen jolla pääsee sisään ja toisen jolla pääsee ulos. Ulkomaisen median huomio kiinnittyi Putinin selvästi toimintarajoitteiseen oikeaan käteen. Yleisin veikkaus oli jäätyneen olkapään syndrooma, joka esiintyy yleensä 50-55 -vuotiailla miehillä. Tässä vinkki propagandakoneistolle: Vladimir on niin nuorekas, että hänen sairautensakin ovat viisitoista vuotta nuorempien miesten sairauksia! Eikö kelpaa? No, pistetään paremmaksi. Ei Putinin olkapäätä vaivaa mikään keski-ikäisten miesten sairaus. Putinin olkapää on kipeytynyt luonnollisista syistä. Rakastajatar Kabajeva on jumissa Sveitsissä. Vladimir taas on jumissa Venäjällä, viriili mies jos kuka. Laskekaa itse yhteen kaksi plus kaksi ja päätelkää miksi Putinin oikea käsi on kipeä.
5.
Naiiviuden riemuvoitto
Ruotsi päätti ajaa armeijansa alas Neuvostoliiton hajottua. Nyt on alkanut hieman kaduttaa. Toivotaan ettei lähiaikoina ala ihan oikeasti kaduttaa.
Tässä oli taas malliesimerkki siitä, mitä tapahtuu jos toimii maailmassa sen mukaan millainen maailman pitäisi olla eikä sen mukaan millainen se oikeasti on. Ruotsin kohdalla on vielä todettava, että sen maan poliitikkojen naiiviudessaan tekemistä isoista linjavedoista tämä armeijan alasajo jää jopa hopealle voittaen niukasti pronssipallille jäävää päätöstä liittyä EU:hun. EU:sta sentään pääsee eroon tuskallisesti muutamassa vuodessa kohti kukoistusta, kuten briteistä näkyy, ja armeijan uudelleenrakentamiseenkaan tuskin reilua kymmentä vuotta enempää menee. Sen sijaan se korkeimmalla korokkeellä äläwäbäläänsä pitävä linjanveto oli semmoinen erhe, että siitä ei pääse eroon koskaan.
6.
EU toimii kerrankin kuten pitää
Euroopan petostentorjuntaviraston selvityksessä kävi ilmi, että Euroopan raja- ja merivartiosto Frontex on toiminut säädösten vastaisesti karkottaessaan Kreikkaan kaarnaveneillä pyrkiviä. Raportin mukaan Frontexin johtaja valehteli esimiehilleen ja tuki kreikkalaisia karkotuksissa. Ilmeisesti toiminnalla oli hiljainen hyväksyntä, koska Frontexin toiminnan valvojien palkkaamista hidasteltiin ja työtä vaikeutettiin.
Eikö olekin ironista, että EU:n elimet saavat positiivisia tuloksia aikaan silloin, kun rikkovat EU:n asettamia sääntöjä?
7.
EU:n ennätystulos
EU esitti Suomelle uuden vaatimuksen. Raideleveys 1524 mm pitäisi muuttaa yleiseurooppalaiseen leveyteen 1435 mm. Syynä on eurooppalaisen junaliikenteen sujuvuuden helpottaminen.
Vaatimus on niin älytön, että jopa sosiaalidemokraatit vastustavat sitä. Se on jo paljon se, sillä yleensä sosiaalidemokraatit kannattavat kaikkia mahdollisia EU:n ehdotuksia ja lisäävät vielä bonusta päälle.
Sen verran Brysselissä on karttaa vilkaistu, että Irlannille (raideleveys 1600 mm) myönnettiin poikkeuslupa. Valitettavasti tällä kertaa Brysselissä on ilmeisesti katsottu normaalista poikkeavaa Euroopan karttaa. Tavallisesti näet Manner-Euroopassa olevat kartat katkeavat Vaasan paikkeilla, jolloin Suomellekin olisi myönnetty poikkeuslupa. Nyt käytössä olevasta kartasta ilmeisesti huomattiin, että Suomen ja Ruotsin välillä on maayhteys. Hurjimmassa tapauksessa on saatettu jopa huomata, että Tornion ja Haaparannan välillä oikeasti on myös rautatieyhteys, jossa raideleveys muuttuu. Tämän huomattavan tärkeän kuljetusväylän (mahtaako kulkea edes yhden käden sormilla laskettavaa junamäärää vuorokaudessa) pitäisi sitten rakentaa koko Suomen lähes kymmenentuhannen kilometrin rataverkko uusiksi. Mitenhän EU mahtoi suunnitella mahdollisen Pietarin liikenteen toteutuvaksi?
8.
Toistuva uutinen
Blaablaablaa … Petru-Manuel Butnaru ja Liviu-Andrei Ghervase … jäkjäkjäk …kahden vuoden ja yhden kuukauden sekä kahden vuoden ja kymmenen kuukauden vankeusrangaistukseen … käläkäläkälä … muun muassa törkeistä maksuvälinepetoksista ja törkeistä varkauksista … päläpäläpälä … Varsinais-Suomen käräjäoikeus tuomitsi … jepjepjep.
(Huom. Koska tämä uutinen on joka uutiskatsauksessa, vain nimi (joka sattuneesta syystä pitää oikeinkirjoituksen varmistamiseksi aina copypasteta linkin jutusta), tuomion pituus, tekotapa ja tuomioistuimen sijainti vaihtelevat, katsoin parhaaksi jouduttaa lukemista jättämällä toistuvat osat pois. Tällä kertaa lisättäköön, että kyseiset Romanian lahjat Suomelle tekivät rötöksensä pääasiassa ryöstelemällä pankkiautomaatilla asioineita vanhuksia.)
9.
Lapsista lisää
Annika Saarikko esitti, että joulukuussa maksettaisiin ylimääräinen lapsilisä, koska kulut ovat nousseet odotettua rajummin. Odotetusti tämä sai sekä kannatusta että vastustusta sekä tietysti sen klassisen siltä välitä olevan idiotismin, joka on sekä kannatusta että vastustusta typerämpi vaihtoehto.
Siltä väliltä oleva ehdotus oli, että ylimääräinen lapsilisä maksettaisiin vain pienituloisille lapsiperheille. Lyödäänpä taas märkää rättiä työssäkäyvien kasvoille. He maksavat veroina taatusti omat lapsilisänsä sekä muiden lapsilisät. Nyt tämä tulonsiirto on jälleen kerran köyhdyttämässä yhteiskunnan yritteliäämpää väkeä ja palkitsemassa niitä, jotka eivät tuo omaa korttaan kekoon.
Yhteiskunnan on pidettävä heikommistaan huolta. Mutta yhteiskunnan tehtävä ei ole kannustaa heikompia lisääntymään enemmän kuin tukipylväitään. Sillä tämän viestin lapsilisien kohdentaminen antaa: alemman sosiaaliluokan lapset ovat arvokkaampia.
Kansakunnan tehtävänä on ajatella sen tulevaisuutta. Kummassa yhteiskunnassa mahtaa olla parin sukupolven päässä parempi elellä, siinä missä ylempi sosiaaliluokka saa enemmän lapsia kuin alempi sosiaaliluokka vai päinvastoin?
10.
Realismi on törkeyttä
Puolan mäkihyppyvalmennus sai lunta tupaan, kun ilmoitti asettaneensa naishyppääjille painoindeksirajan, jonka ylittäneillä ei ole asiaa maajoukkueeseen.
Kun luin uutisesta, arvelin että olisiko raja asetettu johonkin 18 tienoille. Eikö mitä, se oli 21. Indeksin normaali on välillä 20-25. Ja se on naisia suosiva. En valitettavasti löytänyt googlaamalla, mutta muistan nähneeni asiasta vertailevaa tutkimusta. Ja johan sen kertoo järkikin, että samanpituiset ja -painoiset mies ja nainen eivät ole vertailukelpoisia, koska lähes poikkeuksetta naisella on suurempi rasvaprosentti ja lihas on tiiviimpää, puhumattakaan siitä että miehen luuston rakenne tekee miehen yleensä rotevammaksi. 170-senttiselle normaalipainon yläraja on 72 kg. Sen kokoinen mies ei yleensä näytä ylipainoiselta, mutta nainen näyttää.
Ja nyt puhutaan mäkihypystä. Janne Ahosen
painoindeksi oli 19,2 ja hän oli raskastekoisimmasta päästä. Sven Hannawaldilla lukema oli 17,7 – silloin kun hän oli syönyt kunnolla.
Erityistä paheksuntaa aiheutti se, että puolalaiset asettivat rajan vain naisille. Olisiko syynä se, että miehille ei tarvinnut, koska miesten puolella kilpailu on jo valmiiksi niin kovaa, että painoindeksin ollessa yli 21 ei ole mahdollista hypätä niin pitkälle että pääsisi maajoukkueeseen?
11.
Haaste
Otsikossa linkki Kalevan kisojen keihäsfinaalista kertovaan juttuun. Itse juttu ei ole niin tärkeä, mutta kommentit ovat. Kirjoitin äskettäin
parodian yleisurheilua käsitteleviin lehtijuttuihin tuleviin kommentteihin.
Totesin, että en kerta kaikkiaan pysty vetämään niin alta lipan etteikö todellisuus pistäisi paremmaksi. Niin nytkin. Heti ensimmäinen kommentti Kalevan kisojen keihäsfinaalin tasosta oli:
84m ja risat. Ihan kiva piirikisoihin. Turha lähteä yhtään kauemmas. Jäi ilmeisesti huomaamatta, että sama mies oli tätä huonommalla tuloksella juuri äskettäin MM-kisoissa kuudes. Seuraavat arvokisat ovat EM-kisat. Etelätalon kalevankisaheitolla olisi neljissä viimeisissä EM-kisoissa otettu yksi kulta, yksi hopea, yksi pronssi ja yksi neljäs sija. Tämä on noin Euroopan tasolla ihan kohtuullinen tulos, sanoisin.
Suomen keihästasoa pidetään kommenteissa muutenkin aivan umpisurkeana. Katsotaanpas
Tilastopajaa. Suomessa on tänä vuonna: 0 kpl 90 metrin ylittäjiä, 1 kpl 85 metrin ylittäjä, 5 kpl 80 metrin ylittäjiä, 10 kpl 75 metrin ylittäjiä ja 19 kpl 70 metrin ylittäjiä. Maita, joissa kunkin rajan ylittäjiä on enemmän, löytyy:
- 90 m ylittäjiä: Grenada 1, Tsekki 1, Pakistan 1
- 85 m ylittäjiä: Saksa 3, Tsekki 2
- 80 m ylittäjiä: ei yhtään, Saksalla myös 5
- 75 m ylittäjiä: USA 14
- 70 m ylittäjiä: USA 39, Saksa 22
Näyttäkää joku toinen laji, jossa Suomi pärjää tasovertailussa yhtä hyvin. Muu kuin pesäpallo ja ehkä salibandy. Enkä oikein usko että yhdenkään maan mestaruuskilpailussa pronssia olisi otettu tänä vuonna paremmalla tuloksella kuin Toni Keräsen 82,52.
Yleinen itkuvirsi yltyi, kun uutisoitiin EM-kisoihin lähtevästä joukkueesta. ”Turha lähettää, eivät pärjää kumminkaan.” Kuulutan reiluutta. Miesten jalkapallomaajoukkue selvisi viime vuonna upeasti EM-kisoihin ensi kertaa historiassa. Eipä kuulunut valitusvirsiä siitä, että turha lähettää vaikka vaatimustason ylittivätkin, eivät ne kuitenkaan pärjää. Kuten eivät pärjänneetkään (saivat sentään yhdestä ottelusta onnekkaasti pisteitä vaikka vastustajan tähtipelaajan sydänkohtauksesta huolimatta olivat koko ajan alakynnessä), ja jalkapallo on sentään tuurilaji yleisurheiluun verrattuna. Puhumattakaan naisten tämänvuotisesta EM-lopputurnauksesta, jossa jännityksen aiheena oli se, kykeneekö Suomi vastoin odotuksia riistämään edes yhden pisteen alkulohkossa (ei kyennyt).
Nyt esitän haasteen. Suomi oli miesten jalkapallon EM-turnauksessa ensimmäinen pudotuspeleistä karsiutunut eli 17. Naisten turnauksessa Suomi oli alkulohkonsa viimeiseksi jääneistä toiseksi huonoin eli 15. Keskimäärin tämä oli 16. sija, mikä on selvästi parempi kuin sen pitäisi FIFA-rankingin mukaan (miehissä Suomi Euroopan 30, naisissa 19 eli keskimäärin 24,5) olla.
Aion tulevista EM-kisoista laskea kunkin maan 20 parhaan urheilijan keskimääräisen sijoituksen. Tämähän vastaan jalkapallojoukkueen keskimääräistä kokoa ja käytännössä kaikki vähänkin merkittävät maat ainakin tuonsuuruisen joukkueen paikalle lähettävät, joten tilastoaineisto riittää. Sovitaanko että jos se on Suomella parempi kuin tuo jalkapallon tuurilla saatu 16. sija, niin lopetetaan se yleisurheilun tason haukkuminen ainakin siihen asti, kunnes se putoaa samalle tasolle kuin jalkapallo, jooko?
Palataan asiaan parin viikon kuluttua.
Loppukevennys:
Kylmä suihku
Tulevan talven energiapulan varalle neuvotaan erilaisia sähkönsäästötapoja. Yksi vahva suositus on se, että suihkussaoloajaksi suositellaan päivittäin viittä minuuttia. En perkele suostu. Siihen saatan venyä että rupean käymään joka päivä suihkussa mutta en kyllä takuulla yli kaksinkertaista siihen kuluvaa aikaa.
14 kommenttia:
1:
Miksi he mainostavat sähköautoja, kun ensi talvena sähkö kuulemma loppuu Suomesta niin, että on kärsittävä vilua ja nälkää pimeässä?
Sitäpaitsi eihän pakkastalvia kuulemma enää ole, koska suomalaisten aiheuttama ilmastonmuutos on lämmittänyt kelit pysyvästi plussan puolelle, ja laskettelurinteiden hiihtohissit ruostuvat vesisateessa!
Onko ilmastohysterian lietsojille tullut sama moka kuin covid-papeille:
eivät viitsi tarkistaa, mitä kaikkea on valehdeltu, kun valehtelevat toistensa kanssa ristiin?
2:
Olen antanut kertoa itselleni, että top-homoilla, eli aina miesmäisenä osapuolena esiintyvillä on toistuvia penistulehduksia.
Ne johtuvat tietysti siitä, että heppi on työnnettävä peräsuolen sisällön keskelle, eikä sitä ilmeisesti saa pestäkään sen jälkeen.
Eli sen sijaan, että he käyttäisivät kondomia ja voisivat nauttia mielipuuhistaan jatkuvasti, he mieluummin tunkevat paljaalla paskan sekaan ja sitten ovat mulkku pano- ja vemputuskyvyttömän kipeänä kauan.
Ja sitten sama uusiksi.
Ei ihme, että peräreiän kautta tarttuvat tauditkin leviävät kuin kulovalkea.
3:
Trump on menestyvä liikemies.
Sellaiseksi ei tulla ilman loistavia kykyjä niin neuvottelutaidossa kuin veronkierrossa.
4:
Eipä taida Putlerilla olla vemputtamisen tarvetta, kun Anus Pötkönen, Desantti Bätmän ja kumppanit ovat alati valmiit tarjoamaan hänelle palveluksiaa, joista Putler todennäköisesti pitää enemmän kuin pinpistä.
5:
Ei Ruotsilla ole koskaan hätäpäivää ollut eikä ole.
On julkinen salaisuus, että Ruotsi on ollut NATOn ulkojäsen liki perustamisesta alkaen.
Niinpä Ruotsilla on ollut kaikki nämä vuosikymmenet se todellinen NATO-optio, josta suomalaispoliitikot keksivät tällä vuosituhannella alkaa valehdella.
Liekö keksineetkin sen juuri länsinaapurista?
6:
Lisää tällaista, mutta mieluiten virallisena.
7:
Mihin sitä Pietarin rataa sitten käytettäisiin?
Eiköhän kaikenlainen kauppa ole poissuljettu Imperialistien Roistovaltion Ryssän kanssa niin kauan, että Ryssän seuraaja on rakentanut omat ratansa 1453 mm leveyteen.
9:
Kaipa valtionvarasgangsteri Annukka Pullukka on ajatellut lähinnä tyttökavereitaan, joista moni on innostunut porsimaan.
Eihän Suomessa pienen vaavin äippyli kerta kaikkiaan voi tulla toimeen niin surkealla palkalla mitä ministeri saa, kun naisen eurokin on vain 8,2 senttiä!
10:
Jos naisilta vaaditaan samaa kuin miehiltä, alkaa rääkyulina aiheesta
"Taas Isot Pojat kiusaa koska olen Tyttö!"
Jos taas polakkipomppijattarille annettaisiin lupa olla niin pullukoita kuin haluavat ja harjoitella niin vähän kuin haluavat, kisojen jälkeen tulisikin Isot Pojat kiusaa -huuto siitä, kun valmentaja ei vaatinut heiltä painoindeksissä pysymistä eikä harjoittelua!
Nyt jäätiin viimeiseksi ja se on miesten syytä!!
Ja nuokin saavat äänestää.
11:
Kai se on hyvä, että pärjätään jossain, vaikka siten lajissa jossa joku silloin tällöin heittää kepakkoa.
Mukavampi olisi pärjätä lajissa jossa tapahtuukin jotain kuten vaikkapa jalkapallossa, mutta huvinsa kullakin.
Tuletko sinä muka puhtaaksi kahden ja puolen minuutin vesihuljuttelulla?
Minä en nimittäin saa saippuaa nahastani irti tuossa ajassa.
1. Mika Anttonen sai minut vakuuttuneeksi, että jos bensakoneesta joskus luovun, niin tilalle tulee vety- tai edes metanoliauto. Omat hankaluutensa vedylläkin on suuren haihtuvuuden takia.
5. Katsokaas viimeistä kappaletta: Ruotsi joutuu maksamaan nyt siitä, että ajatteli maailman olevan sellainen kuin sen pitäisi olla. Vaikka Ruotsi oli väärässä, idea oli kaunis. Ja ne, jotka tuohon ideaan uskoivat, saivat elää kauniissa maailmassa – kuin unessa, edes hetken.
Tämän kun vielä näkisi Pravdassa esimerkiksi haittamaahanmuuttoa käsittelevässä artikkelissa. Ei ihan heti tapahdu.
6. Fabrice Leggeri onkin ranskalainen. He osaavat säännöt ja niiden poikkeukset.
9. Pauli Vahtera laskikin joskus, että kahdeksanlapsisen yh-äidin saamilla tukirahoilla saadaan sama elintaso kuin kahdentoista tonnin verollisella kuukausipalkalla. Esimerkin etninen tausta jätetään arvattavaksi.
Naiiviuden riemuvoitto eli Triumph des Willens
Ruotsi ei ole ekaa kertaa pappia kyydissä. Lopettivat suuren osan armeijaansa Suuren Sodan jälkeen – muistanette, että tämä sota lopetti kaikki sodat. No, 1933 päättivät perustaa armeijan uudelleen. Heti pian, 1947, armeija olikin määrävahvuudessa ja asianmukaisesti varustettuna.
Rahalla saa ja sähköllä pääsee
Mainio vertailu, halpa paikallisajoon juuri ja juuri riittävä koppero vs. Oikea auto, suippokeula taunus. Toisaalta jos verrokkina olisi ollut tossan käppärä 1.1 litrainen, ei kulutuksella olisi ikinä saanut hintaeroa katettua.
Tein samantapaisen vertailun alkukesästä, pieni täyssähköauto vs. itselataava hybridi. Hintasuhde on semmoinen, ettei hintaeroa alle vitosen litra saa ikinä kurottua. Lähinnä uteliaisuuttani, kun sain myyntimieheltä kokeiltavaksi varsinaisen auton huollon ajaksi laina-auton. Mökille mennessä on parkkihalli kaupungissa matkan varrella ja pari isoa markettia latauspisteineen. Noin 100 kilsaa suuntaansa matka. 200 km toimintamatka pikku hyrysysyllä, 20 ampeerin töpseli mökillä tarjolla. 3*20 tarkemmin, saa siitä 1*20:kin jos tarvis.
Ihan kiva kärry, muttei vielä ole aikansa, 400 km kun toimintamatka ja 10 000 ;- vähemmän hintaa, olettaen bensan olevan 5;-, sitten voisi harkita, ehkä. Ja 200 km toimintasäde ei vaan riitä, stressiä saa latauspaikoista muutenkin, aamulla oli toki joka kerran paikka vapaana mutta kaupassa käydessä ei, ainakaan etsimättä.
Lady of the House: kiva kauppakärry muttei työmatkalle, toimintasäde ei riitä, eikä koppimopo ole turvallinen.
EU:n ennätystulos
Huraa! Sama raideleveys, enää erona sähkön jännite, napaisuus, tasavirta / vaihtovirta, taajuus, sähkön siirtotapa, kisko, piuha, piuhan korkeus ja yhteys junaan, puheyhteys, kulunvalvonta yms.
Pyssymies
Tuo raideleveyttä koskeva vaatimus taisi sen uutisenkin mukaan koskea vain vastedes rakennettavia uusia ratoja; jo olevia ei vaadita rakennettaviksi uudestaan.
Käytännössä tämä kaiketi merkitsisi sitä, ettei uusia ratoja Suomeen enää rakennettaisi, ei ainakaan niitä suunnitteilla olevia oikoratoja. Niidenhän tulisi kuitenkin molemmissa päissään liittyä jo olemassa olevaan rataverkkoon.
Tietäänkö joku muuten, miten on raideleveyksien laita Puolassa? Tunnetustihan se oli jaettuna naapurimaidensa kesken siihen aikaan, kun rautateitä alettiin rakentaa, ja yksi niistä naapureista oli Venäjä. Ja toisen maailmansodan jälkeen siihen liitettiin vielä lisää saksalaisia alueita. Onko siellä edelleenkin maan itäosissa eri raideleveys kuin länsiosissa? Vai onko jommassakummassa osassa maata jo kauan sitten rakennettu kaikki radat uudestaan?
käsittääkseni noi lapsilisät maksetaan lapsille. Aikasta harva lapsi on hyvä tuloinen, ainakaan toi meitin 3 vuotiaan ainoat tulot ovat noi lapsilisät...
Puolan raideleveydeksi mainitaan 1 435 mm tuolla
https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Poland
joskin rajanylityspaikoilla esiintyy pieniä paikallisia poikkeuksia.
Tankkasin autooni 800 km matkan verran bensaa vartissa. Mietiskelin siinä sitten, kauanko kestäisi ladata sähköautoa. Kerralla ei saisi kuin ehkä 450 km, joten saisi ladata ainakin kaksi kertaa. Harvemmin sitä ajelee 800 km kerralla, mutta toisinaan kuitenkin.
Tekniikan Maailman sähköautotestissä todettiin, että sähköautoilu vaatii suunnittelua ja hermoja. Jos laskee huoltoaseman pikalatauksen varaan, niin juuri silloin siinä saattaa olla sähköauto latauksessa ja toinen jonossa. Oma nopea pysähdys muuttuikin parin tunnin odotteluksi. Jee!
OT. Kirjoitatko muuten Kalevan kisoista, edellisiä katsauksiasi on ollut kiva lukea.
Kohta 4.
Nuori tiedustelu-upseeri oli laitettu tallentaman Putinin huonetta. Tallennus sujui moitteetta, mutta nuorukainen ei osannut sanoa, miksi tasaisen kohinan äänitykseen tuli aina pieni tauko. Aikansa ihmeteltyään hän päätti kysyä vanhemmalta kollegalta asiasta.
Konkari vastasi, että se on Volodjan runkkauksen suhinaa ja tauko on käden vaihto.
Sähköautoa ei ladata täydeksi, akku täyttyy 90 % tilasta 100% hitaammin kuin 20%:sta 80% tilaan, siis % menee hitaammin kun akku alkaa olla täynnä. Bensatankin voi täyttää ihan täyteen ja viimeinen viisi litraa mene suunnilleen samaa vauhtia kuin ensimmäinenkin. Ja bensatankin voi täyttää 105% kapasiteettiin, sen paisuntatilan voi täyttää, jos osaa. Sen voi täyttää, jos lähtee ajamaan pitkää matkaa saman tien.
Auto mittarille, kortti koneeseen ja tunnusluku ja mittarin valinta, korkki auki, pistooli kiinni ja tankkaus käyntiin, minuutti pisimmillään.
Sähköauto on hitaampi, pitää valita piuha, tumpeloida oikea sovellus esiin kännystä. Valita lataustapa, nopeus, yms, ja odottaa tunnistaako mittari auton oikein, auto mittarin ja alkaako ladata oikealla nopeudella.
Tankkaus kestää bensa-autoon noin viisi minuuttia. Sähköautoon tankataan kauemmin, riippuen siitä sovelluksesta känny osaa näyttää tai peräti hälyttää lataustilasta. Niin, että voi kahvitella rauhassa. Tai sitten pitää käydä mittarista vahtimassa.
Ikinä ei ole käynyt niin, että tankkauspistooli ei olisi irronnut tankista, sähköauton kanssa voi näin käydä, piuha jumittaa ihan huvikseen. Siinäpä sitten alat tihruta tukinumeroa mittarin kyljestä ja selittää sille helldeskin vastaajalle, että tarttis päästä lähteen. Siinähän nyit, käännät, väännät ja venaat, että värkki etäresetoidaan. Tervetuloa kerhoon.
Muuten, tankkauspistooli irtoaa kun lähdet ajamaan, yleensä rikkomatta mitään, luukku tai korkki voi jäädä auki. Ja kylkeen voi roiskua bensaa.
Sähköpiuha ei irtoa, repii autosta liittimen irti tai sen latausmittarin auton mukaan, kallis moka koituu unohduksesta.
Ai niin, bensapumpulla on joskus, noin kerran vuodessa joku parkissa tankkaamatta. Sähköauton latauspaikalla on dieselmersuja ja bensaeskortteja jatkuvasti, koska eihän niitä sähköautoja ole kuitenkaan tulossa lataukseen. Ja ihan vaan äkkiä feija tai jonne hakee ruokaa / tupakkia / kaljaa kaupasta.
Pyssymies
Ei taida kaikilta tuo sähkärin "tankkaus" onnistua ylipäätään. Sen verran näkee tolloja jo tavallisella bensapumpulla.
Kun niillä tumpelointiin menee jo paljon aikaa, niin tilanne on varmaan välillä ratkiriemukas näillä vähillä latauspaikoilla.
Sähköauton ongelmat on helpointa hahmottaa kun vertaa akun ja tankin tarjoamaa toimintamatkaa. Moniko ostaisi auton, joka vie 5 litraa sadalla ja jossa olisi 10 litran tankki? Entäs pitkän matkan mallia, jossa olisi oikein 20 litran tankki? Ja tuo pienitankkinen tankattaisiin liruttamalla hieman juomapilliä ohuemmallä letkulla, eikä jerrykannua olisi keksitty tai voisi olla autossa.
Toimintamatkaa pitää lisätä, alle 400 km ei vaan riitä, ei vaikka matka suuntaansa olisikin alle 100 km. Minulle on pari kertaa käynyt niin, että kolari motarilla on tukkinut suorimman reitin ja lumimyrsky tukkinut pienemmät tiet, niin että pitää kiertää raskaassa kelissä. Kulutus nousee sohjossa ja erityisesti nousee kun jono seisoo pakkasessa. Autoa pitää lämmittää jota ikkunasta näkee eteensä ja ettei palellu.
Semmoinen ero hybridillä oli täyssähköiseen, ettei menoveden loppuminen olisi vaatinut hinausautoa. Varakannullisen bensaa olisi vaikka taksilla voinut hakea tai Lady of the House tuoda paikalle. sähköautollekin on tarjolla "varakannu"- semmoisen mummon ostoslaukun kokoinen pyörillä kulkeva akku, tuo noin 50 km toimintamatkaa. Hintaansa en muista. Onkohan tiepalvelulla semmoisia ja kuinka monta.
Nyt järkevä sähköauto on hybridi, bensan tankkaus sujuu rivakasti ja varakannua on helppo pitää mukana. Ja vähän pienempi laturi piisaa kotona ladattavalle mallille. Onhan koko yö aikaa ladata. Eikä latauspaikan ruuhka tien päällä pilaa aikataulua. Itselataava on lisäksi verotuskohtelultaan kuin bensa-auto, ei yllätyksiä luvassa ihan heti.
Pyssymies
Heikot on pyssymiehen tiedot nykyisistä sähköautoista.
Kerro nyt ihmeessä, että mikä tuossa oli väärin?
Käytännön ajo-olosuhteissa yli 400km toimintasäteeseen pystyvät sähkärit ovat ilmeisesti nykyäänkin aika vähissä?
Kaikkia se ei häiritse, mutta on monelle ratkaiseva tekijä.
Qroquius Kad: 1. Kyllähän tämä ihmetyttää, kun toisaalta kauhistellaan sähköpulaa ja toisaalta halutaan lisätä sähköautoilua.
Mikä hitto on saippua?
Funkystock: Ehkä sentään elintasoa ei saa samaksi, mutta tulot saa. Jokainen kai ansaitsee tavalla jonka osaa ja somalien osaamistasolla paras tulonhankitakeino kehittyneessä yhteiskunnassa on lapsenteko.
Pyssymies 1: Niin tosiaan, kaikki muu logistiikka raideleveyden lisäksi myös uusiksi. Harva muuten tietää että Suomella ja Venäjällä on nykyään eri raideleveys. Neuvostoliitto muutti muistaakseni joskus 70-luvulla viralliseksi leveydeksi 1520 mm, kun Suomessa pysyttiin lukemassa 1524 mm. Ero on niin pieni, että sama kalusto toimii molemmissa mutta Allegrot tilattiin varmuuden vuoksi kompromissileveydellä 1522 mm.
Ano 6.55: Kuten aiemmat jo vastasivat, Puola käyttää standardileveyttä 1435 mm. Alkujaan Puolassa oli varsin kirjavaa, mutta 1435 oli jo ennen toista maailmansotaa vallitseva. Sodan jälkeenhän Puolaa hilattiin maantieteellisesti länteen, jolloin jäljelle jäi 1435.
Ano 7.16: Kyllä lapsilisät tulevat vanhempien tilille. Niiden tarkoitus on korvata lapsesta aiheutuvia kuluja. Toki monet siitä säästävät lapselle myöhempää elämää varten.
Aatu: Sähköauto sopii erinomaisesti niille, jotka eivät poistu kaupungista tai niille, jotka poistuessaan haluavat kahvitella vähintään kahden tunnin välein vähintään tunnin kerrallaan.
KK-analyysi on tulossa ensi viikolla.
Ano 20.22: Ei Volodja vaihda kättä. Volodjalla on niin iso, että tarvitsee molemmat kädet. Oikean käden kipeytyminen aiheutuu siitä että Volodja pitää oikeaa kauempana ja kurottaminen on käynyt olkapäälle.
Pyssymies: Sähköauto sopii ihmisille, joilla ei ole elämässä riittävästi haastetta muuten.
Ekku: Voipi olla noinkin, mutta en ole näillä leveysasteilla nähnyt bensapumpulla koskaan tumpeloita.
Pyssymies 2: Erinomainen rinnastus.
Ano 18.53: Et sitten vaivaudu perustelemaan, eli lausuntosi arvo on pienempi kuin sen biteissä viemä tila.
Ekku: Eipä noita neljäsatasen sähkäreitä taida tosiaan paljon olla. Ihanneolosuhteissa kyllä joo, mutta kuinka usein pääsee ajamaan ihanneoloissa ihanteellista vauhtia?
Lähetä kommentti