Jokin aika sitten minulle esitettiin reaalimaailmassa mielenkiintoinen kysymys. Hetken mietittyäni vastasin lonkalta ja jälkeenpäin tutkien vastaukseni osoittautui oikeaksi. Ryhdyin kuitenkin pohtimaan asiaa tarkemmin ja syvemmältä kuin alkuperäinen kysymys oli. Tässä tulokset.
Alkuperäinen kysymys kuului:
Mikä on Suomessa se paikkakunta, josta on pisin matka suuremmalle paikkakunnalle?
Piti vähän aikaa lonksutella aivosoluja kohdilleen, jotta olisin hahmottanut mitä tässä oikeastaan kysyttiin. Täsmennetään vielä, että suuruudella luonnollisesti tarkoitettiin asukaslukua ja ”paikkakunnan” rajoitin ”kunnaksi”.
Kysymyksen ymmärrettyäni vastasin, että Oulu, mikä tosiaan oli oikein. Lähin Oulua suurempi kaupunki on Tampere ja sinne on matkaa pitkälti yli 400 km. Edes Helsinki ei tähän yllä, sillä Pietariin on alle 400 km. Pienemmät paikkakunnat jäävät tappiolle, sillä vaikka Utsjoelta on Ouluun ties miten paljon, lähin Utsjokea suurempi on Inari. Eikä Inarikaan pärjää, sillä Sodankylä on sitä suurempi, vastaavasti Sodankylää lähin suurempi paikkakunta on Rovaniemi, jonka vertailukohdaksi tulee sitten Oulu.
Sen verran jäi kuitenkin kaivelemaan, että asiaa piti tutkia enemmän. Aluksi piti tietysti määrittää mihin etäisyys mitataan. Kaikilla Suomen kunnilla on olemassa ns. ”nollapiste”, johon sen etäisyydet ilmoitetaan. Useimmilla maaseutupaikkakunnilla kyseessä on kirkko, mutta ei kaikilla. Niinpä päätin ottaa etäisyyden mittauspisteeksi ihan vain huvin vuoksi paikan, joka on suhteellisen helposti löydettävissä ja jollainen lähes joka paikkakunnalta löytyy. Eli urheilukentän, tarkalleen sanoen maaliviivan sisäkentän puoleisen päätepisteen. Nämä olivatkin helppoja löytää, koska suurimmalla osalla olen käynyt. Tästä pystyi sitten mittaamaan etäisyyden lähimmän suuremman paikkakunnan vastaavaan pisteeseen. Siis linnuntietä. Tarvittavista mittauspisteistä muut löytyivät helposti, mutta Utsjoella ei ole kunnollista urheilukenttää. Siellä käytin mittauspisteenä koulun pihan pallokenttää.
Seuraava ongelma oli se, millä tavalla etäisyys mitataan. On eri asia kulkea linnuntietä kuin maantietä. Samaten eri asia liikkua kävellen kuin autolla. Niinpä päätin mitata sekä suorimman etäisyyden että autolla kuljettavan etäisyyden (yleensä paikkakuntien välillä ei liikuta kävellen). Jälkimmäisessä tapauksessa etäisyyttä ei voinut mitata urheilukentän maaliviivalle, mutta mittasin sen lähimpään pisteeseen minkä Google Mapsin reittihaku salli.
Tunnetusti syrjäkylän määritelmä on se, että sieltä on pitkä matka isommille kylille. Niinpä tämä mittaustapa onkin luonnollinen tapa määrittää, mitkä ovat Suomen syrjäisimmät paikkakunnat: tietysti ne, joista on pisin mahdollinen matka suuremmalle paikkakunnalle.
Mittaus yksittäiseen paikkakuntaan ei kuitenkaan mielestäni kerro riittävästi siitä, kuinka syrjäkylillä sitä oikeasti ollaan. Sen vuoksi otin mittaukseen myös listan, jossa jokaiselta paikkakunnalta mitattiin neljään lähimpään sitä suurempaan paikkakuntaan mitattujen etäisyyksien summan. Samalla tavalla kuin Helsinki jäi maksimina pois edellisistä listoista, nyt jäivät vastaavasti pois myös kolme seuraavaksi suurinta eli Espoo, Tampere ja Vantaa.
Rajoituin mittauksissa Suomessa sijaitseviin paikkakuntiin. Lisähuomautuksena olen kuitenkin joissakin tapauksissa huomauttanut, mitä tapahtuu jos ulkomaat hyväksytään mukaan.
Lista 1: Pisimmät matkat suuremmalle paikkakunnalle maantietä pitkin
Suluissa lähin suurempi paikkakunta, listassa kaikki joista matkaa kertyy yli 100 km
1. Oulu, 491 km (Tampere)
2. Rovaniemi, 205 km (Oulu)
3. Vaasa, 192 km (Pori)
4. Kuusamo, 192 km (Rovaniemi)
5. Tampere, 175 km (Espoo)
6. Kajaani, 172 km (Kuopio)
7. Utsjoki, 164 km (Inari)
8. Turku, 159 km (Espoo)
9. Inari, 159 km (Sodankylä)
10. Jyväskylä, 155 km (Tampere)
11. Kuopio, 149 km (Jyväskylä)
12. Joensuu, 139 km (Kuopio)
13. Sodankylä, 129 km (Rovaniemi)
14. Tornio, 123 km (Rovaniemi)
15. Kokkola, 122 km (Vaasa)
16. Pori, 119 km (Tampere)
17. Suomussalmi, 107 km (Kajaani)
18. Mikkeli, 106 km (Kouvola)
19. Kuhmo, 101 km (Kajaani)
Tasatilanteessa tie-breakina on käytetty Listan 2 sijoitusta.
Oulu on selkeästi Suomen syrjäisin paikkakunta, koska sieltä matka suuremmalle paikkakunnalle on yli kaksinkertainen listakakkonen Rovaniemeen nähden.
Itä-Suomea pidetään usein syrjäseutuna, mutta sieltä ei kymmenen kärkeen pääse yksikään paikkakunta, ellei Kajaania lasketa Itä-Suomeen kuuluvaksi. Tosin Kuopio ja Joensuu ovat heti ensimmäiset putoajat.
Kaupunkien ulkopuolelta kymmenen joukkoon mahtuvat vain Utsjoki ja Inari (Inarissa etäisyys ei ole kirkonkylään, vaan suurimpaan taajamaan Ivaloon). Yli sadan kilometrin menevät näiden lisäksi vain Sodankylä ja Suomussalmi. Tämä kertoo siitä, että maakunnissa on yleensä joku suurempi kaupunki aika lailla keskellä.
Mikäli mukaan otetaan Suomen ulkopuolella sijaitsevat paikkakunnat, tilanne muuttuu hieman. Kakkossijalle nousee Helsinki, josta etäisyys Pietariin on 385 km. Utsjoen etäisyydeksi muuttuu 122 km eli matka Karasjoelle, jolloin se putoaa Vaasan ja Tampereen väliin.
Lista 2: Pisimmät matkat suuremmalle paikkakunnalle linnuntietä
Suluissa lähin suurempi paikkakunta, listassa kaikki joista matkaa kertyy yli 100 km
1. Oulu, 401,23 km (Tampere)
2. Vaasa, 178,72 km (Pori)
3. Kuusamo, 166,32 km (Rovaniemi)
4. Rovaniemi, 165,01 km (Oulu)
5. Tampere, 151,70 km (Espoo)
6. Inari, 142,94 km (Sodankylä)
7. Turku, 141,84 km (Espoo)
8. Utsjoki, 140,12 km (Inari)
9. Kajaani, 140,04 km (Oulu)
10. Jyväskylä, 133,22 km (Tampere)
11. Kuopio, 122,98 km (Jyväskylä)
12. Kokkola, 111,14 km (Vaasa)
13. Joensuu, 108,63 km (Kuopio)
14. Sodankylä, 108,56 km (Rovaniemi)
15. Pori, 105,60 km (Tampere)
16. Tornio, 100,92 km (Rovaniemi)
Edelliseltä listalta putoavat pois Suomussalmi, Mikkeli ja Kuhmo, koska linnuntie oikaisee sen verran että etäisyys jää alle sadan kilometrin.
Muutenkin lista elää jonkin verran, esimerkiksi Rovaniemi putoaa toiselta sijalta neljänneksi oikaisun takia.
Kajaanilla kohdekaupunki muuttuu. Kajaanista on linnuntietä pitkin lyhyempi matka Ouluun kuin Kuopioon, maantietä pitkin – kiitos Oulujärven – päinvastoin. Tampereelta on linnuntietä selvästi lyhyempi matka Espooseen, mutta liikennejärjestelyt suosivat Helsinkiä siten, että maanteitse Espoo voittaa vain kilometrillä.
Jos tällekin listalle otetaan myös Suomen ulkopuoliset paikkakunnat, listakakkoseksi ilmestyy taas Helsinki (298,32 km Pietariin). Listalta putoavat kokonaan pois Utsjoki (74,56 km Karasjoelle) ja Tornio (94,89 km Luulajaan). Huvittava yksityiskohta on, että vaikka Torniosta on linnuntietä noin 6 km vähemmän matkaa Luulajaan kuin Rovaniemelle, maanteitse matkaa on 8 km enemmän.
Lista 3: Yhteenlaskettu etäisyys neljälle lähimmälle suuremmalle paikkakunnalle linnuntietä pitkin
Suluissa etäisyysjärjestyksessä neljä lähintä suurempaa paikkakuntaa, listalla kymmenen ensimmäistä
1. Oulu, 1998,61 km (Tampere, Vantaa, Espoo, Helsinki)
2. Rovaniemi, 1439,34 km (Oulu, Kuopio, Vaasa, Seinäjoki)
3. Kuopio, 959,97 km (Jyväskylä, Tampere, Oulu, Vantaa)
4. Inari, 917,63 km (Sodankylä, Kemijärvi, Rovaniemi, Kuusamo)
5. Vaasa, 900,26 km (Pori, Tampere, Jyväskylä, Oulu)
6. Utsjoki, 871,74 km (Inari, Enontekiö, Muonio, Kittilä)
7. Joensuu, 849,35 km (Kuopio, Jyväskylä, Kouvola, Lahti)
8. Jyväskylä, 815,77 km (Tampere, Vantaa, Espoo, Helsinki)
9. Kuusamo, 787,00 km (Rovaniemi, Oulu, Kajaani, Kemi)
10. Kokkola, 754,13 km (Vaasa, Oulu, Jyväskylä, Kuopio)
Oulu on edelleen odotetusti listaykkönen.
Kuopio pomppaa todella rajusti ylöspäin, kymmenen parhaan ulkopuolella molemmilla aiemmilla listoilla ja nyt kolmantena. Myös Joensuu nousee, kuten myös Inari ja Utsjoki hieman.
Vaasa putoaa mitalisijoilta viidenneksi. Turku katoaa kauas kärkikymmeniköstä, sijoitus lienee jossain kahdenkymmenen paikkeilla etäisyyssummalla 588,29 km. Myös Kuusamo putoaa selvästi, koska sieltä on suunnilleen yhtä pitkä matka kaikkiin neljään lähempänä olevaan kaupunkiin.
Mikäli tähän listaan otetaan mukaan myös neljä suurinta kaupunkia, joille ei voi Suomessa etäisyyssummaa määrittää, niin Helsinki nousee taas kakkoseksi tuloksella 1841,81 km (Pietari, Riika, Tukholma, Oslo). Rovaniemi pysyy kolmantena, vaikka sen etäisyydeksi muuttuu 1383,92 km (Oulu, Uumaja, Kuopio, Murmansk). Tampere ei mahdu kärkikolmikkoon tuloksella 938,39 km (Espoo, Helsinki, Tallinna, Tukholma). Espoon 767,45 km (Helsinki, Tallinna, Pietari, Riika) riittää kärkikymmenikköön, koska listalta putoaisivat esimerkiksi Utsjoki ja Vaasa.
6 kommenttia:
Mielenkiintoista pohdintaa, etten sanoisi jopa viihdyttävää. Syrjäkyliltä kotoisin, nykyään maalikylillä. T. Oloneuvos
Kiitokset minultakin. Tuli mieleen sellainen asia että kuinkahan paljon nämä listat muuttuisivat jos Suomella olisi vielä Tarton rauhan rajat.
Oloneuvos: Minua yllätti se, kuinka kaupungistunut verkko Suomessa on. Eipä tosiaan näkynyt napapiirin eteläpuolisia maalaiskuntia listalla.
Yrjöperskeles: Ei muuttuisi mitenkään. Sen mukaan nämä oli tehtykin, koska Tarton rauhan rajat ovat ne Suomen lailliset rajat. Toki parissa kohdassa on spekulaation varaa. Eli olin laskenut Venäjän miehittämästä osasta Suomea kuntien väkiluvut sen mukaan kuin ne olivat vuonna 1939 eli toistaiseksi viimeisessä suomalaisten tekemässä väestönlaskennassa. Nythän on sitten täysin mahdollista ja jopa todennäköistä, että Viipuri olisi väkiluvultaan jossain sijoilla 2-5 eikä kymmenennen tienoilla kuten sekä silloiselta että nykyiseltä väkiluvultaan. Tämä muuttaisi tilannetta. Sama pätee Petsamoon, joka oli silloiselta väkiluvultaan selvästi nykyistä Inaria pienempi, mutta nykyään suurempi. Petsamon jätin pois siksi, että ei voi tietää mikä olisi Petsamon keskustaajama eikä voi tietää, mitkä olisivat nykyiset tieolot - luultavasti suoremmat kuin ovat. Joka tapauksessa on varsin ilmeistä, että se kuuluisi listalle. Vuonna 1939 kirkonkylän väkiluku oli 715 ja etäisyys Ivaloon nykyistä tietä pitkin 210 km, linnuntietä 176,13 km. Salmijärven väkiluku oli 1509 ja etäisyys Ivaloon nykytietä pitkin 188 km, linnuntietä 156,77 km. Nykyäänkin kirkonkylä on näistä kahdesta väkiluvultaan pienempi. Lisäksi Sallan keskusta jouduttiin muuttamaan Kuolajärveltä nykyiseen paikkaan. Etäisyys tietä pitkin Kuolajärveltä Kemijärvelle on tasan 100 km, mutta voi jälleen arvella että tie olisi nykyään suorempi jos sitä olisi hoitanut Suomi.
Myös lista 3 muuttuisi jonkin verran samoista syistä, mutta siihen liittyviä laskuja en tehnyt.
Jos aluemenetyksiltä olisi vältytty, monen Suomen nykyisen kaupungin asukasluku taitaisi kylläkin olla nykyistä pienempi. Niin olisi luultavasti laita Helsinginkin ja sen naapurikuntien, mutta erityisen selvästi Lahden, jonka asukasluku sodan jälkeen lyhyessä ajassa melkein kaksinkertaistui, kun sinne muutti niin paljon viipurilaisia.
Tuosta kartasta muuten näkyy hyvin minne päin Suomea Karjalan evakot sijoitettiin:
https://www.luovutettukarjala.fi/kartat/sijoituskartta.htm
Jos hieromme pilkkua, niin Oulu ei ole Suomen syrjäisin paikkakunta, vaan syrjäisin keskus. Tilanne on verrannollinen siihen vuoren erottuvuuteen, jota kerran kävit postauksessa läpi.
Lähetä kommentti