Tervetuloa!



Hakemisto (Aiempien kirjoitusten pikahaku)


Viikkojuttu (Viikon pääpauhanta)


lauantai 10. heinäkuuta 2021

Uusinta: Globaalinationalismi


Lukijalle: Jos minulta kysyttäisiin, mikä blogini kirjoituksista tiivistää parhaiten oman ajatteluni yhteiskunnasta, se olisi tämä:

Lapsena minulla oli usein tapana ottaa hyllystä se Mitä-Missä-Milloin, jonka Maat ja kansat –osiossa oli tilastotiedot maailman itsenäisistä valtioista. Ne olivat aina kirjoissa muutaman vuoden välein ja muistan edelleen ulkoa, mikä vuosikerta piti aina poimia, jos halusi uusimmat tiedot. Katselin maiden pinta-aloja ja väkilukuja, mietin millaista missäkin maassa on ja miksi kaikilla kansoilla ei ollut omaa maata.

Tuolloin minulle muodostui tietty käsitys siitä, miten maailmassa asioiden pitäisi olla: yksi maa, yksi kansa. Kaikkien samaa kieltä puhuvien ei tarvinnut olla samassa valtiossa, mikäli maantieteellinen ero (Iso-Britannia ja Australia) tai kulttuuriero oli liian suuri. Eikä jokaisella kansalla välttämättä tarvinnut olla omaa valtiota, mikäli kansa oli liian pieni (kolttasaamelaiset) tai asui liian lomittain toisen kansan kanssa. Tällöin vähemmistön asema tuli kuitenkin turvata.

Tämä perusajatus ei ole muuttunut mihinkään aikuisiälläkään, vaikka se on joiltakin osin täsmentynyt. Vasta jokin aika sitten keksin aatteelle nimen: globaalinationalismi.

Nationalismi tarkoittaa hyvin pitkälti samaa, mutta nykymaailmassa sillä on huono kaiku. Sen käsitetään viittaavan oman maan, kansan ja kulttuurin ylivertaiseen asemaan. Tässä vika on sanassa oman. Jokaisessa kulttuurissa on hyvät ja huonot piirteensä. Mikäli hyviä asioita on paljon ja ne ovat riittävän merkittäviä huonojen asioiden ollessa vähäisiä, kulttuuri on yleensä menestynyt, kunhan sillä ei ole ollut huonoa onnea.
Globaalinationalismi tarkoittaa sitä, että jokaisella kansakunnalla on oma kulttuurinsa, jonka mukaan he omassa valtiossaan elävät. Maassa maan tavalla – mikäli muuttaa toiseen maahan, on hyväksyttävä sen kulttuuri. Toki kulttuuri muuttuu ja jokainen kansakunta saa ottaa ja sen kannattaakin ottaa omaan kulttuuriinsa muissa kulttuureissa paremmin toimiviksi havaittuja palasia.

Samaan ajatukseen päätyi myös Helsingin yliopistossa väitöskirjaansa valmisteleva tutkija Hesarin laajassa artikkelissa: Viime aikoina on puhuttu paljon kulttuurisesta omimisesta: siitä, millä tavoin valtaväestön on hyväksyttävää lainata muiden kulttuurien elementtejä. Jagne-Soreau pitää keskustelua asiasta erittäin tervetulleena ja tärkeänä.

Tämä on juuri sitä, mistä globaalinationalismissa on kyse: katsotaan mikä on muualla hyvää ja sovelletaan sitä mahdollisuuksien mukaan omassa maassa.

Ajattelin nuorena, että näinhän asioiden luonnollinen tila on. Jos nähdään, että naapurilla on systeemi A ja se toimii paremmin kuin meidän systeemimme B, niin otetaanpa A käyttöön. Ja jos ei välttämättä itse osata, niin naapurimaasta muuttaa vähän porukkaa paikalle ja opettaa kuinka homma toimii.
Tämä oli naiivia, lapsenomaista ajattelua. Todellisuudessa asiat menevät täsmälleen päinvastoin. Ei onnistuneista yhteiskunnista muuteta epäonnistuneisiin niitä parantamaan. Päinvastoin, epäonnistuneista muutetaan onnistuneisiin paremman elämän toivossa. Ja samalla ainakin osittain tuodaan mukanaan epäonnistunut kulttuuri. Jolloin maa X muuttuu pykälän huonommaksi Y:n pysyessä entisellään – tai todennäköisesti muuttuessa vielä huonommaksi, sillä luultavasti lähtijät ovat olleet sieltä yritteliäimmästä päästä.

Kulttuureilla on eroja. Jotkut kulttuurit ovat yksinkertaisesti huonompia kuin toiset. Kulttuurirasisti saa olla ja ennen kaikkea kannattaa olla täysin vapaasti. Pitää saada kaikessa rauhassa vapaasti sanoa, että suomalainen viinanjuontikulttuuri on huono piirre, jota tulee kehittää parempaan suuntaan. Tai sanoa, että islamilainen kulttuuri on epäonnistunut suunnilleen kaikessa mahdollisessa, joten jos sieltä muuttaa sivistyneeseen yhteiskuntaan, on siitä luovuttava.

Asioiden luonnollinen kehityssuunta on siis huonompaan päin, koska ihmiset pyrkivät elämään parempiin yhteiskuntiin, eivät muuttamaan omaa yhteiskuntaansa paremmaksi. Väestövirta käy siis väärään suuntaan, vähän kuin lietelantasäiliöstä olisi johdettu letku juomavesivarastoon. Tämän korjaamiseksi on työskenneltävä kaikin keinoin: juomavesivarasto on pidettävä puhtaana eli vähintäänkin asennettava kunnon suotimet ja mieluummin käännettävä virtauksen suunta.

Tähän toimiva ratkaisu on globaalinationalismi. Yksi maa, yksi kansa. Kansallisvaltiot ovat luoneet käytännössä kaiken edistyksen, joten systeemi on käytännön kokeessa toimivaksi todettu. Niinpä on luotava kansallisvaltiot, joiden välillä vallitsee keskinäinen kunnioitus. Minä voin iloita Tanskan menestyksestä. Tai Italian, Jemenin tai Burundin. Mutta se ei tarkoita sitä, että haluaisin Suomeen asumaan tanskalaisia, italialaisia, jemeniläisiä tai burundilaisia, ainakaan mikäli he eivät halua sopeutua suomalaisille tavoille. Toki voimme ottaa heidän kulttuurinsa hyviä piirteitä vastaan: legot ovat hieno keksintö, pizza on hyvää ja arabi- tai afrikkalaiskulttuurissa… ööö… no, kai jotakin.

Samalla tavoin suomalaiset voivat muuttaa Tanskaan, Jemeniin, Vietnamiin tai Burundiin: mikäli he tuovat maahan positiivista kontribuutiota. Muussa tapauksessa pysykööt poissa, kuten Suomesta ne tanskalaiset, jemeniläiset, vietnamilaiset ja burundilaiset jotka eivät tuo positiivista kontribuutiota maallemme.

Globaalinationalismi mahdollistaa maiden eli kansojen ja kulttuurien keskinäisen, rauhanomaisen kilpailun. Maahanmuuton on oltava sallittua vain, mikäli vastaanottava kansakunta sen hyväksyy. Maassa asumisen on oltava luvanvaraista kaikille muille paitsi niille, joilla on maassa sukujuuret. Törttöilijät, joiden vanhemmat eivät ole maan syntyperäisiä kansalaisia ja jotka eivät halua omaksua asuinmaansa kulttuuria, voidaan karkottaa joko vanhempiensa kotimaahan tai mihin tahansa maahan, joka haluaa ottaa heidät vastaan. Karkotuskriteerinä voivat olla esimerkiksi rikos ja jonkin muun kuin maan virallisen uskonnon tunnustaminen. Tällöin menestyneimmistä maista on helpompaa, suorastaan pakko, ottaa opiksi pärjätäkseen itse. Ja siirtolaisvirrat kääntyvät oikeaan suuntaan eli edistyneemmistä maista lähdetään rakentamaan kehitysmaita paremmiksi. Nykyinen suunta on haitallista ennen kaikkea kehitysmaille; kuka niitä enää auttaisi, jos länsimaistakin tulee kehitysmaita?

Nykyisen maahanmuuttopolitiikan haitallisuuden todetakseen ei tarvitse mitään muuta kuin vilkaista uutisia minä tahansa aamuna. Etenkin kun muistaa, että vanhamedian toimittajista tutkitusti valtaosa on haittamaahanmuuttoa kannattavien puolueiden linjalla, mikä tarkoittaa että haittamaahanmuuton ongelmista pyritään vaikenemaan ja jos uutinen julkaistaan, sitä usein silotellaan.

Erinomainen esimerkki vanhamedian asenteellisuudesta on tuo aiemminkin linkattu Hesarin juttu tutkijasta, joka totesi monikulttuurisuuden haitalliseksi. Jutun aluksi toimittaja toteaa: Monikulttuurisuuden vastustusta on Suomessa totuttu kuulemaan lähinnä rasistisilta ja maahanmuuttovastaisilta öyhöttäjiltä.
Tämä on ihan sama kuin perestroikan alkaessa Pravda olisi julkaissut jutun kommunismin epäkohtia arvostelevasta ajattelijasta kirjoittamalla: Kommunismin vastustusta on Neuvostoliitossa totuttu kuulemaan lähinnä imperialistisilta ja proletariaattivastaisilta öyhöttäjiltä.

Juttu itsessään on hyvin asiallinen. Tutkija osuu useimmiten oikeaan ja on liikkeellä juuri sellaisella asenteella, jolla toivoisi muidenkin maahanmuuttajien olevan. Tarkemmin lukien jutussa luetellaan juuri ne asiat, joiden tulisi olla itsestäänselvyyksiä. Valitettavasti siinä paljastuu myös eräs vanhamedian perusasenne. Jatketaanpa äskeistä lainausta eteenpäin: Monikulttuurisuuden vastustusta on Suomessa totuttu kuulemaan lähinnä rasistisilta ja maahanmuuttovastaisilta öyhöttäjiltä. Mutta Jagne-Soreau ei ole sellainen, kaikkea muuta.
Eli mitä kaikkea muuta? Siis väitöskirjaansa valmisteleva tutkija. Ja oliko ala esimerkiksi yhteiskuntatiede ja väitöskirja mahdollisesti juuri tätä artikkelin aihetta käsittelevä? No ei. Hän on pohjoismaisen kirjallisuuden tutkija. Palstatilaa hän on saanut lehdessä siksi, että sattuu olemaan "kaikkea muuta". Samaa palstatilaa ei taatusti olisi saanut puolalainen tekniikan tohtorin väitöskirjaa valmisteleva tutkija, joka olisi sanonut samat asiat. Jagne-Soreau puhui täyttä asiaa - olen muuten kerran hänet sattumoisin lyhyesti tavannut ja saanut positiivisen vaikutelman - mutta lehteen asti hän on päässyt vain siksi, että sopii vanhamedian agendaan.

Haastattelussa oli myös eräs erinomainen toteamus kulttuurisesta omimisesta, joka paljastaa ihmisten automaattisesta väärinajattelusta paljon: "Mutta minun mielestäni kulttuurinen omiminen ei ole ongelma. Sen sijaan ongelma on ajatus valkoisesta valtaväestöstä normina. Vaatii tietynlaista kulttuurista omimista, jotta sitä normia vastaan voi taistella."
Aiemmin tässä kirjoituksessa mainitsin neljä maata: Tanska, Jemen, Vietnam ja Burundi. Mennään minkä tahansa näiden neljän maan johonkin syrjäisempään pikkukaupunkiin. Jemenissä kaikki vastaantulijat ovat muslimiarabeja. Vietnamissa itäaasialaisia. Burundissa mustia. Tanskassa sen sijaan näkee taatusti muitakin kuin viikinkien jälkeläisiä. Eiköhän tässä ole taisteltu valkoisen valtaväestön normia vastaan ihan riittävästi. Miksi monikulttuurisuus näyttää toimivan vain siten, että se muuttaa länsimaihin?
Ajatus "valkoisesta valtaväestöstä" on muutenkin täysin absurdi. Tässä viime viikolla satuimme olemaan pitkällä automatkalla, jolloin yksi lapsistani esitti mielenkiintoisen kysymyksen. Meillä kaikilla on siniset silmät, mutta suvussamme esiintyy myös ruskeasilmäisyyttä siten, että noin puolet lähisuvusta on ruskeasilmäisiä. Tämä oli juuri keskustelussa mainittu ja aiheutti jatkokysymyksen. Kysymys kuului: "Kuinka suurella osalla maailman ihmisistä on siniset silmät?" (Tarkoittaen sitä, että jaetaan silmien väri kahteen: ruskeaan ja siniseen, kuten perinnöllisyystieteen klassisessa resessiivisyysesimerkissä.)
Jälkeenpäin tarkastellen tähän kysymykseen ei näyttänyt löytyvän luotettavaa vastausta, mikä saattaa kertoa aiheen arkaluontoisuudesta. Itse laskin tuossa automatkalla arvion, että enintään viidellä prosentilla. Eräs nettilähde tarjosi peräti kahdeksaa prosenttia, mikä lienee ehdoton yläraja. Ja "valkoinen valtaväestö" kattaa enimmilläänkin 20 prosenttia maapallon väestöstä. Sekä itäaasialaisia, seemiläisiä että afrikkalaisia on enemmän. Eikä yhdessäkään asukasluvultaan miljoonan ylittävässä maassa ole valkoisia prosentuaalisesti lähes sadan prosentin osuutta, johon yltävät vaikkapa Jemen, Vietnam ja Burundi alkuperäisväestönsä osalta.

Maahanmuuton suunta on siis selvä. Samoin sen seuraukset.
Kuten olemme havainneet, terrorismin uhka on kasvanut. Suomessa tapahtuu lähivuosina aivan varmasti haittamaahanmuutosta aiheutuva terrori-isku ja olisi luultavasti jo tapahtunut, ellei poliisi olisi ollut valveilla ja kyennyt sellaisia estämään - valtaväestön maksamin lisääntynein kustannuksin. Tämä ei ole suuri ongelma. Rahaa palaa ja joitakin suomalaisia kuolee. Kyllä meillä on siihen varaa.
On selviö myös, että rikollisuus lisääntyy. Tämä on jo terrrorismia suurempi ongelma, mutta ei suuri sekään. Enemmän rahaa oikeuslaitokselle, moninkertainen määrä raiskattuja, ryöstettyjä ja pahoinpideltyjä suomalaisia. Kyllä meillä on tähänkin varaa.
Se todellinen ongelma on yhteiskunnan muuttuminen. Koska ihmiset tekevät näköisensä yhteiskunnan ja yhteiskunta koostuu ihmisistä, on ilmeistä että väestön muuttuessa muuttuu myös yhteiskunta. Ja sen jälkeen meillä ei enää ole varaa.

Ainoa tapa, jolla voimme tältä välttyä, on tervehenkinen nationalismi. Nationalismi, patriotismi, kutsukaa sitä millä nimellä tahansa. Suomeen - ja mihin tahansa muuhun maahan - kuuluvat vain ihmiset, jotka ovat valmiita noudattamaan maassa vallitsevia arvoja ja muuttamaan niitä entistä paremmiksi. Minä olen koska tahansa valmis tekemään yhteistyötä aitojen irakilais- ja somalipatrioottien kanssa. Sellaisten ihmisten, jotka haluavat rakentaa oman maansa paremmaksi. Ja uskon, että niin on valtaosa muistakin vanhamedian "rasistisiksi öyhöttäjiksi" leimaamista. Esimerkkinä voi lukea vaikka Hommaforumin keskustelua, jossa on useita korkeatasoisia yhteenvetoja syistä, miksi olemme ajautuneet tähän sairaaseen tilanteeseen, jossa länsimaita mädätetään ja kehitysmaat kärsivät.

Monikulttuurista mädätystä ajavat pelkäävät toiseksi eniten kansallisia arvoja ajavia ihmisiä. Kaikkein eniten he pelkäävät eri maiden isänmaallisten välistä yhteistyötä. Sitä, että suomalaisnationalistit tekevät yhteistyötä tanskalaisnationalistien, jemeniläisnationalistien, vietnamilaisnationalistien ja burundilaisnationalistien kanssa. Kukin rakentaakseen omaa maata paremmaksi oppimalla muiden hyvistä puolista. Globaalinationalismin yleismaailmallista nousua.

Kaikkien maiden nationalistit, liittykää yhteen!

10 kommenttia:

Pauli Vahtera kirjoitti...

Hieno kirjoitus
Tulin lapsena samansuuntaiseen lopputulemaan eri tavalla.
Tietoni perustuivat kansakouluun ja sen kirjastoon, Turun Sanomiin ja – radioon. Aloin 12-vuotiaana kuuntelemaan radiota ympäri maailman. Ensimmäiset kosketukset olivat BBC, Moskovan radio ja Raadio Tallinn. Sen jälkeen koko maailma, etenkin innostuin espanjalaisista paikallisradioasemista ja latinalaisen amerikan asemista. Kuuntelin arabialaisiakin asemia, enkä niistä mitään ymmärtänyt, mutta ihmettelin mitä se jatkuva mölyäminen oikein tarkoitti. Katsoin Mitä-Missä-Milloin kirjasta kunkin kuulemani maan tietoja. Radioasemat lähettivät vastauksissaan usein tietoja omasta maastaan. Radio Habana Cuba lähetti kirjeitään 15 vuoden ajan.
Oma pikkupojan johtopäätökseni oli, että ihmisellä pitää olla oikeus elää missä maailman kolkassa tahansa, ainoana ehtona on, että elättää itsensä ja perheensä. Olen edelleen samaa mieltä. Tämä ehto johtaa kansallisvaltioihin, joissa on yksittäisiä ihmisiä muista maista. Ja he, jotka muuttavat muualle, sopeutuvat uuden maansa elämään. Eivätkä rakenna mitään omaa valtiotaan kohdemaan sisälle, eivätkä etenkään vaadi ilmaista elatusta.

Vittuuntunut NettoVeronmaksaja kirjoitti...

Jemen ja Burundi taisivat ottaa mittaa toisistaan Turuus, kun ketään ei tutkita?

https://www.is.fi/viihde/art-2000008116464.html

Anonyymi kirjoitti...

Voipi mennä aamenen asiasta sivu, mutta eräs perusperiaate on pakko muistaa: yhteiskunta koostuu ihmisistä. Ergo, mikäli halutaan elää sivistyneessä yhteiskunnassa, ei siihen ole muuta tietä kuin pyrkiä tekemään sen jäsenistä mahdollisimman sivistyneitä, ja luoda myös edellytykset tähän. Koulutus ja sivistys ovat ihmisoikeuksia! Mutta ihmisoikeudesta seuraa myös ihmisvelvollisuus; maassa, jonka jokainen asukki pääsee jo pelkän kansalaisuutensa ansiosta niin kirjastoihin kuin oppilaitoksiinkin, aina korkeimpia akateemisia oppiarvoja myöten, on myös menettänyt oikeuden pysyä tyhmänä. Se ei ole tässä kontekstissa enää pelkkää typeryyttä, vaan siinä on jo suorastaan rikoksellinen vivahde mukana.

-J.Edgar-

Yrjöperskeles kirjoitti...

Tämä uusintahan ei ole vanhentunut eikä se vanhene. Niinpä voinen lisätä sen kommentin jonka laitoin alkuperäiseen:

*

Näkisin, että Jaska tiivisti tuossa sen, mitä täällä voiman pimeällä puolella yleensäkin ajatellaan. Näkisin myös, että näin ajateltiin Länsi-Euroopassa ennen EU-hirviötä. Itä-Euroopassa ajateltiin federalistisemmin, johtuen tietyistä yleisistä syistä. Mutta siellä opittiin läksy. Karmeinta lienee, että tuo Jaskan esittämä - täysin järkevä - ajattelu mielletään ns. valveutuneen väestönosan keskuudessa natsismiksi. Sen valveutuneen väestönosan, joka elää yhteiskunnallisilla tulonsiirroilla. Heidän kohdallaan sitä vaan ei sanota sosiaaliturvaksi, vaan esim tutkijan viraksi.

*

Veikkaan muuten että jos tuo hyvä termi yleistyisi niin tiedostavaisto vaatisi sen kieltämistä. Kas kun termi globalismi on varattu vain heille ja muu onkin sitten sitä kulttuurista apprpörpörjotakin.

Veijo Hoikka kirjoitti...

Globaalinationalismi on oiva termi ja Jaskan määrittely sanan sisällöstä selkeä ja vailla virhetulkinnan mahdollisuutta, jos vain vaivautuu sen blogista lukemaan.
Harmi, että sen käsitesisältö on sellainen, että se sotii nykyisen hallintokoneiston ideologioita vastaan, joten taitaa mennä hieno termi hukkaan.

Maamme henkinen isä pläjäytti YK:n yleiskokouksessa nationalismista ja kansallismielisyydestä omat terminsä, joiden sisältö ikävä kyllä jäi vähintään epäselväksi. Ilmeisesti ne ovat yhtä karmeita asioita kuin rasismi ja sukupuolten välinen epätasa-arvoisuus.

"Sisäänpäinkääntynyt kansallismielisyys"
"Ahdasmielinen nationalismi"

https://yle.fi/uutiset/3-9182984


Anonyymi kirjoitti...

Hajatelmia aiheen vierestä

Takavuosina, ennen kuin äänestysalueita yhdisteltiin, asui tällä alueella suunnilleen yhtä monta asukasta kuin oli jonkun saamenkielen puhujia. Pari tuhatta. Olisko ollut kolttasaame tai joku sen fraktio, en muista. Tällä saamella oli omat koulukirjat, myös lukiokirjat.

Tuppukylän pikkulukiolla ei ollut omia tuppukylän murteella painettuja oppikirjoja. Väestöpohjaa oli kumminkin enemmän kuin saamelaisilla. Veroja maksettiin myös enemmän.

Ai niin, alkuperäiskansalle toki kuuluu erikoisoikeuksia. Mutta - Miten niin alkuperäiskansaa?

No, suomesta löytyy saamelaisperäisiä paikannimiä, vaikka siitinselkä – siidanselkä. Ihan totta. Mutta mistäs tulee aavasaksa, päijänne, inari? Tulee suomen alkuperäisasukkaiden kielestä, mahdollisesti jostain germaanisesta kielestä. Entäs Jomala tai Maalax – jumala, maalahti. Hyvin suomalaisen kuuloisia nimiä.
Täällä on näköjään asustellut sakkia sikin sokin sekaisin jo kauan sitten.
Tästä ihan ite päättelen, että kovin vanhat oletetut nautinnat eivät kelpaa nykypäivän päätösten perusteiksi. Ensinnäkin näistä nautinnoista ei ole tietoa tarpeeksi, toiseksi voimassa olevaa asiaintilaa ei pidä turhaan muuttaa. Aina löytyy jotain uutta historiasta kun tarpeeksi kaivetaan. Siis mitä tämä omistaminen on tarkoittanut? Metsästysoikeutta talvella, oikeutta hakea tarvepuita, kaskeamisoikeutta, täyttä nykyaikaista omistusoikeutta? Mitäs jos lötyy merovinkiaikaisen "Kissan" jälkeläinen? Siirtyykö kenties Kissanmaa samantien omistukseensa? Vai ehkä vain metsästysoikeus Kissanmaalle? Oikeus kerätä tuohta? Miten käy rakennetuille kiinteistöille? Kenelle kuuluu hämäläisen lapinkylän oikeudet? Metsästäjäkeräilijöiden jälkeläisille vai nykysaamelaisille, jotka eivät luultavasti ole sukua ammoin kuolleille ”lappalaisille”. Eikä ole mitään syytä olettaa perimisoikeutta.

Miksi minun neljäntuulenhattuni olisi paheksuttavaa kulttuurista omimista mutta Jouni Kängräkieppu saa pitää lippalakkia, ihan ilman paheksuntaa. Nilla saa pitää säpikkäitä ja kumisaapaita ilman pelkoa syytteistä kulttuurisesta omimisesta, nokialainen Niina ei. Ei ainakaan jos on julkkis.

Pyssymies

Anonyymi kirjoitti...

eloapinat, blm-huligaanit ja virheet-de dorka ovat laskussa. Nationalismi nousussa. Unkari, puola, slovakia, britannia, tanska...

Pyssymies

Anonyymi kirjoitti...

Neljän tuulen lakki on alun perin puolalaisten husaarien lätsä,semmoinen korkea. Vielä nykyäänkin puolalaisilla on se käytössä seremoniauniformussa, tosin matalana. Pohjoiseen sen on kulkeutunut Venäjän valtakunnan juutalaisten kauppiaiden, jotka ovat olleet puolanjuutalaisia, mukana ja sieltä markkinoiden yhteydessä lappalaiset o vat sen omaksuneet. Ruotsissa ja Norjassahan tuota ei tunneta vaan se on suomalaisten lappalaisten asuste. Itse asiassa moni asu ja asuste on militääriperua.

Tulipa mieleen, että ennen jalkapallon em-kisan finaalia hesarissa oli juttua miten maahanmuuttajat ovat joukkueiden kulmakiviä. Ilmeisesti blm-huumassa rankkarikisaan otettiin sitten ratkaisevaan osaan näitä osaajia, ja kuten tavallista homma meni reisille. Jalkapallossakaan ei saisi ohittaa kokemusta ja valita rankkarikisaan vanhoja tekijöitä joilla hermo pitää vaikka kuinka olisi tarjolla kulmakiviä.

Anonyymi kirjoitti...

Todella, perinteinen saamelaisasu on kuolan kauppiaiden keksimä - tai ainakin myymä. Verkakankainen takki - mistäs muualta saamelaiset olisivat verkaa saaneet, itse kutomallako? Värikkäitä nauhoja koristeena, eivät muuten kutoneet itse. Ja se harvinaisen tyhmä lakki, tulisiko itelles mieleen tunturin tuuliin semmoista värkätä.

Noista husareista, mitäs jos nuijasota ja pari muuta juttua olis mennyt toisin ja Sigismund olisi jäänyt suomen kuninkaaksi. Suomi-Puolalla olis ollut sitten koko maanosan kovimmat ratsumiehet. Siivekkäät husaarit ja Hakkapeliitat. Raskas ja kevyt ratsuväki. Vois euroopan kartta olla erinäköinen. Tässäpäs olis vaihtoehtoista historiaa mietittäväksi.

Pyssymies

Jaska Brown kirjoitti...

Pauli Vahtera: Kiitoksia. Juuri noin olin asian ajatellut.

Vittuuntunut NettoVeronmaksaja: Näinhän siinä taisi käydä. Eipähän noita tutkia tarvitsisikaan, kunhan lennätettäisiin maasta ulos saman tien.

J. Edgar: Sivistynyt yhteiskunta edellyttää sivistyneitä ihmisiä.

Yrjöperskeles: Vasemmisto käy käsitesotaa ja juuri siksi valitsin tähän otsikoksi globaalinationalismi.

Veijo Hoikka: Roger Scrunton toteaa kirjassaan ”Kansallisvaltiota tarvitaan”, että yleinen argumentti kansallisvaltioita vastaan ”ne aiheuttavat sotia” on täysin kestämätön, koska sotia oli itse asiassa paljon enemmän ennen kansallisvaltioita. Samaten argumentti EU:n ja muunkin ylikansallisuuden puolesta on täysin kestämätön, koska se perustuu siihen että kansallisvaltion ollessa paha sen negaation on oltava hyvä.

Pyssymies: Kansallisen omimisen tunnistaa siitä, että siinä käytetään jotakin joka ei oikeasti ole parempi tuote. Paremmat tuotteet kun leviävät ylikansallisiksi. Haarukan käyttäminen ei ole kansallista omimista, syömäpuikkojen on. Kännykän käyttäminen ei ole, bongorumpujen on. Talossa asuminen ei ole, tiipiissä majoittuminen on.

Ano 22.51: Tuosta jalkapallojutusta sanon sanani ensi viikon uutiskatsauksessa.