Ei, tämä ei ole Jaskanpauhantaa-blogin historiikki vaikka aikamäärä täsmää kohtuullisen hyvin. Tämä on kommentaari
Kokoomusnuorten ohjelmaan, joka on tietyissä suvaitsevaisissa piireissä saanut samanlaisen vastaanoton kuin jos se olisi suoraan lainattu
siitä kirjasta, jonka alkuperäinen nimi on otsikkoon varastettu. Havaittiinpa jopa kokoomusnuorten puheenjohtaja Susanna "Hottis" Kosken ulkonäön ja hiustyylin muistuttavan sekä
Eva Braunia että Kansallissosialistisen naisliiton johtajaa
Gertrud Scholz-Klinkiä.
Tyypilliseen tapaan itse asiaa
googlettamalla kärkeen nousee kommentteja, joista moni on varmaan kirjoitettu ohjelmaa edes lukematta. Vasta kahdeksantena komeilee varsinainen ohjelma. Sijoitus on silti poikkeuksellisen korkea jos vertaa esimerkiksi johonkin Halla-ahon kohukirjoituksen etsintään. Tästä voidaan päätellä, että demonisointiaste ei sentään ole noussut yhtä korkeaksi. Mutta ensin tutkitaan, sitten vasta hutkitaan.
Seuraavassa olen ruotinut ohjelmaa läpi. Ehkä hieman alle puolet kohdista olen poistanut, koska niihin minulla ei ole mitään sanottavaa tai sitten en katso asiantuntemuksen puutteessa kykeneväni kommentoimaan niitä. Jäljelle jääneet sitten alla kohta kohdalta:
1. Talouspolitiikka
• Julkisen talouden alijäämää paikataan pääasiassa menoleikkauksin
Hyvä, mutta mistä? Julkinen sektori on paisunut siten, että tarpeellisen työn suorittajien lisäksi duunissa on paljon näennäistyöntekijöitä, joiden hyöty on hyvässä tapauksessa plusmiinus nolla ja huonossa negatiivinen. Leikkaukset on suunnattava turhiin rönsyihin eikä suorittavalle puolelle.
• Ansiotulo- ja pääomaverotuksen progressiosta luovutaan ja siirrytään tulojen suhteellisen verotukseen
Ei näin. Progressiota tulee lieventää, se on totta, mutta ei luopua. Käytännössä progressio on osin siirtynyt bruttopalkkoihin ja se on negatiivinen ilmiö. Herättää kateutta, jos toinen tienaa bruttona kuusi ja toinen kolme tonnia, vaikka käteen jäävä osuus onkin enemmän tienaamalla vain tonnia suurempi. Jos keskiluokan tuloissa ei olisi progressiota, bruttopalkkaero olisi pienempi, samoin kateuden määrä. Vaikka nettotuloero olisi edelleen sama. Progressio tulee suunnata entisellä voimallaan eniten tienaaviin, kun nyt käytännössä kaikki veroprosenttia nostavat kynnykset osuvat keskiluokan haarukkaan.
• Nykymuotoisesta kehitysavusta luovutaan
Bravooo! Jos joku haluaa auttaa, auttakoon omilla eikä muiden rahoilla.
• Euroopan unionin verotusoikeutta ei oteta käyttöön ja euromaiden tukemisesta
pidättäydytään jatkossa
Tuplabravoo! Ensimmäinen itse asiasta ja toinen näpystä Kataiselle.
• Perintöverotuksesta luovutaan kokonaan asteittain
No ei. Perintöveron alarajaa tulisi nostaa reilusti, vaikka johonkin 50 000 euroon. Mutta siitä ylöspäin rajut prosentit siten että kokonaistuotto säilyisi vähintään samana. Tämä tietysti tarkoittaisi lahjaveron ja perintöveron eriyttämistä siten, että lahjavero säilyisi suunnilleen ennallaan.
• Vero-, maahanmuutto- ja sosiaaliturvajärjestelmiä kehitetään siten, että ne kannustavat työperäiseen maahanmuuttoon
Täsmennys: kehitetään siten, että kannustus sosiaaliturvaperusteiseen maahanmuuttoon loppuu.
2. Työ- ja elinkeinopolitiikka
• Työuria pidennetään systemaattisesti koulutusaikoja lyhentämällä ja eläkkeelle siirtymistä myöhentämällä.
Ihan hyvä, mutta saivartelutäsmennys. En halua, että minua hoitaa neljä vuotta opiskellut lääkäri tai että 60-vuotias palomies hoitaa pelastustoimet savusukeltajana.
• Vanhemmuuden kustannukset on jaettava tasaisesti molempien vanhempien työnantajien kesken, ja tätä varten on perustettava rahasto.
Turhaa byrokratiaa. Työnantajan vastuulle jääviä kustannuksia on vähennettävä, mutta esim. valtion varoista tehtävin korvauksin, mikä on vähemmän byrokraattista.
• Työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksujen verovähennyskelpoisuus poistetaan.
Ei. Työntekijällä on oltava suojansa ja ammattiliitto on paras siitä huolehtimaan. Tosin ammattiliitot ovat kyllä muuttuneet suureksi osaksi valta- eikä työsuojelujärjestöiksi, mutta se ei poista perusajatusta.
• Valtion ja kuntien monopoleja puretaan ja niiden toimialoja vapautetaan kilpailulle.
Valtion tehtävänä on hoitaa puolustus ja yleinen järjestys, kuntien terveydenhoito ja koulutus. Nämä – tukipalveluineen kuten kiinteistönhoito - on pidettävä yhteiskunnan hallussa.
• Työntekijän ensimmäinen sairauspoissaolopäivä tehdään palkattomaksi
Vähän joustoa. Vasta kalenterivuoden toisesta sairauslomasta alkaen.
• Kaupan keskittymistä puretaan ja ehkäistään vähentämällä turhaa sääntelyä, esimerkiksi vapauttamalla kauppojen aukioloaikoja säätelevä liikeaikalaki
Ei. Jo nyt on piru jos ihmiset eivät osaa hoitaa asioitaan normaaliaikaan. Yhteiskunnalliselta kannalta on parempi, jos elämä on selkeästi jakautunut arkeen ja vapaa-aikaan. Lisäksi vapaa aukiolo on pienyrittäjille haitta ja suosii isoja ketjuja.
3. Sosiaali- ja terveyspolitiikka
• Subjektiivinen oikeus kokopäiväiseen päivähoitoon poistetaan siinä tapauksessa, että toinen tai molemmat vanhemmat ovat kotona.
Ei. Ajatus sinänsä kuulostaa hyvältä, mutta käytännön toteutus ei onnistu järkevästi. Esimerkiksi pätkätyöläiset, jotka joutuisivat aina hakemaan hoitopaikkaa lyhyellä varoitusajalla uudestaan. Jos kerran maksaa, niin on oikeus – vaikka maksu ei katakaan kustannuksia.
• Kunnallisia päivähoitomaksuja kehitettävä porrastamalla maksu todellisiin hoitotunteihin perustuvaksi.
Turhaa byrokratiaa taas, nykyinen malli toimii. Tulisi turhaa kyttäämistä tunneista ja laskemista, kuinka kauan se Liisa-Petteri nyt tässä kuussa olikaan. Sen sijaan maksuluokkia olisi yhdenmukaistettava – ei väänny ymmärrykseen miksi päivähoito on toisille kalliimpaa ja toisille halvempaa. Taas yksi turha kannustinloukku poistettavaksi.
• Sosiaali- ja terveyspalveluiden kuluja karsitaan tarjoamalla palveluita entistä enemmän verkossa.
Tämä edellyttää paremman tiedonsiirron sallimista. Viimeisin pöljä esimerkki ylimitoitetusta tietosuojasta oli se, että koulukuraattorit eivät saa tietoa oppilaiden lintsauksesta yhdellä klikkauksella, vaan joutuvat käymään läpi hitonmoisen byrokratian.
• Päihdehuollon palveluita tulee keskittää ja karsia, ja päihdeongelmaisten sosiaalietuuksia ei tule maksaa käteisellä, vaan esimerkiksi ruokakupongeilla.
Siis onko niitä maksettu käteisellä? Onko joku joskus nähnyt juoppoa joka ostaisi ruokaa jos viina on vähissä? Kyllä on kirveellä töitä.
• Eutanasia laillistettava Suomessa
Mihin eutanasiaa tarvitaan? Kyllä nyt itseltä pitää nirri saada pois ilman apua, kuten olen aiemmin kirjoittanut. Jos joku suo tähän mahdollisuuden esim. jättämällä tappavaa myrkkyä lähettyville ja tämän sallimisesta pitää sitten kirjoittaa laki, niin antaa mennä sitten.
4. Koulutuspolitiikka
• Perusopetuksessa tuetaan tasoryhmien muodostumista nykyistä tehokkaammin.
No vihdoinkin. Peruskoulu on fiksuille yhdeksänvuotinen kunnallinen päivähoito. Siitä on viimeinkin tehtävä oppilaitos.
• Perusopetuksessa erityisoppilaiden sijoittamista yleisopetuksen luokkiin tulee vähentää.
Yleisopetukseen integroitut erityisoppilaat on pikaisesti derivoitava takaisin erityisopetukseen. Yhden tai kahden oppilaan oikeus oleilla muiden oppilaiden kanssa ei voi kävellä kahdenkymmenen muun oppilaan työrauhaoikeuden yli.
• Perusopetuksen tuntijakouudistus tulee ottaa uudelleen valmisteltavaksi, jotta opetus vastaisi paremmin nyky-yhteiskunnan tarpeita
• Jokaisen on opiskeltava äidinkielensä lisäksi kahta vapaavalintaista vierasta kieltä
Näitä sivusinkin edellisessä viikkojutussa.
• Lukiota kehitetään vastaamaan entistä paremmin korkeakoulutuksen tarpeita
Ei tarvitse kehittää, nykyinenkin riittää. Kunhan peruskoulun tasoa nostetaan lukioon aikovien osalta.
• Lukiota ja ammattikoulua tulee kehittää jatkossakin erillisinä koulutusmuotoina
Hyvä. Ruotsin malli on nähty ja jäljet pelottavat.
• EU ja ETA-alueen ulkopuolelta tuleville korkeakouluopiskelijoille tulee määrätä lukukausimaksut, jotka opiskelija voi myöhemmin vähentää verotuksessa, mikäli jää Suomeen työskentelemään.
Oikein. Nykysysteemi on älytön, siinä etenkin AMK:t haalivat ulkomaalaisopiskelijoita rahasammokseen.
• Korkeakoulujen julkisen rahoituksen tulee perustua entistä enemmän tuloksellisuuteen sekä koulusta valmistuvien määriin.
Varoitus. Kuka valvoo tasoa? Kun rahoitus on perustunut valmistuvien määrään, vaatimustaso laskee ellei sitä valvota. Pitää olla aika pirun korkea moraali, jos rahoitus riippuu tutkintojen määrästä ja itse saa päättää mitä tutkintoon sisältyy ja mitä vaaditaan.
• Alemmasta korkeakoulututkinnosta tulee tehdä korkeakoulujen perustutkinto ja alempi korkeakoulututkinto tulee asettaa pätevyysvaatimukseksi julkishallinnon viroissa, joissa ei tosiasiallisesti tarvita ylemmän korkeakoulututkinnon tasoista osaamista.
Pätevyysvaatimuksia tulee tosiaankin höllätä ja katsoa ennemminkin osaamista.
• Ammattikorkeakouluopetusta tulee keskittää laajempiin yksiköihin lukuisien sivutoimipisteiden sijaan
Toisaalta sivutoimipisteet ovat monille pikkupaikkakunnille tärkeitä. Tätä tulee harkita tapauskohtaisesti.
• Siirtymisille korkeakoulujen sisällä ja niiden välillä tulee asettaa valtakunnalliset standardit
Kyllä. Esimerkki naurettavuuden huipusta on se, että AMK:hon ei voi siirtyä korkeakoulun vastaavalta alalta, mutta toisen AMK:n vastaavalta linjalta voi. Ihan sama kuin että farmiliigan joukkueeseen ei voisi siirtyä ylemmältä sarjatasolta.
• Opintotukea rajoittavat tulorajat tulee poistaa. Opintotuki tulee jatkossa määräytyä opintosuoritusten mukaisesti.
Erinomaista, noin periaatteessa. Sitten vielä pitäisi saada opintosuoritusten mitta yhtä vaativiksi eri opintoaloilla. Tosin tämä on kai viime aikoina alkanut vastata enemmän todellista tilannetta.
5. Kuntapolitiikka
• Kuntien lakisääteisiä tehtäviä karsittava määrällisesti
Kuten aiemmin totesin, koulutus ja sairaanhoito. Muut sitten mahdollisimman vähiin.
• Kuntaliitosselvitykset perustetaan tutkimustietoon ja niillä tavoitellaan tehokkuutta ja kilpailukykyä. Kunnan koko ei ole itseisarvo.
Kokemusta on sekä onnistuneista että epäonnistuneista liitoksista. Kuntakoko ei ratkaise yhtään mitään.
• Kuntien perustuslaillista itsemääräämisoikeutta tulee kunnioittaa jatkossakin
Jos Huitsinnevadaa yritettäisiin pakkoliittää muutaman muun kunnan kanssa supersuureksi kunnaksi lähimmän kaupungin kanssa, täällä perustettaisiin varmaan suojeluskunta ja alkaisi sissisota.
• Kuntapolitiikan demokratiaa halventavista sukupuolikiintiöistä luovutaan
Ja kaikkea muutakin demokratiaa ne halventavat. Tai vähintäänkin voitaisiin ottaa kauppaneuvos Paukun legendaarinen ohje lisämomentiksi: jos ei löydy sopivaa naista, niin naiskiintiön täyttämiseksi paikalle voidaan valita vittumainen mies.
• Kuntien hankinta- ja kilpailuttamisosaamista on nostettava esimerkiksi it-hankkeiden osalta
Näissä onkin aika monta veroäyriä palanut hukkaan Microsoftin ja kumppaneiden iloksi.
6. Maa- ja metsätalouspolitiikka
• Kaikilla maatalouspolitiikan ratkaisuilla pyritään vähentämään tukiriippuvuutta.
Omavaraisuus on silti turvattava kaikilla välttämättömillä aloilla.
• Tuontielintarvikkeilta vaaditaan samoja hygienia-, ympäristö- ja tuotantoeläimen hyvinvointistandardeja kuin kotimaiselta ruoalta.
Erittäin hyvä. Tämä tukisi suomalaista tuotantoa paremmin kuin mikään suora tukiraha ja tulisi kokonaiskansantaloudelle selvästi halvemmaksi, jopa parhaassa tapauksessa voitolliseksi.
• Jokamiehenoikeuksia ei rajoiteta kaupallisen marjanpoiminnan osalta.
Samalla poistetaan diskoraha turvapaikanhakijoilta ja kannustetaan heitä tienaamaan omat rahansa, niin on ekologisempaa kun ei tarvitse enää lennättää Thaimaasta poimijoita.
• Alle 25-vuotiaat vapautetaan valtion kalastusmaksuista.
Hyvä. Lähikalastusta on hyödynnettävä enemmän ja tämä kannustaa siihen.
• Veden käyttöä tehostetaan maataloudessa Euroopan alueella
Mitä tämä meille kuuluu? Suomessa riittää kyllä vettä.
7. Ulko- ja eurooppapolitiikka
• Pohjoismaista yhteistyötä lujitetaan entisestään, varsinkin puolustusasioissa.
Tä? Norja ja Tanska kuuluvat NATOon, Ruotsi ei. Tähän asti pohjoismainen yhteistyö on ollut pääasiallisesti sitä, että Ruotsi luottaa siihen että Suomen puolustus kestää.
• Euroopan unionin puolustusyhteistyötä tulee lujittaa
Heikkoa ei kuuntele kukaan. Jos EU:ta halutaan kehittää, sen on oltava myös sotilasmahti. Kokonaan toinen juttu on sitten se, halutaanko EU:ta kehittää. Mutta jos halutaan, niin puolustus kuntoon.
• Sisäpoliittinen valta ei saa perussopimusten vastaisesti siirtyä unionin päätöksentekoelimiin.
Oikein ja tärkeää.
8. Oikeus- ja turvallisuuspolitiikka
• Pohjois-Atlantin liiton (NATO) jäsenyyttä on haettava välittömästi
Jaa, tuo selittikin sen pohjoismaisen puolustusyhteistyön. Tai tarkemmin sanottuna tekee sen tarpeettomaksi. Tähän en osaa sanoa muuta kuin ehdoton ehkä. Eli periaatteessa ei, mutta teoriassa kyllä, käytännössä epäilyttää kovasti.
• Suomen puolustusvoimien tulevaisuus ja rahoitus on turvattava vuoden 2015 jälkeenkin. Uusiin nykyisen vaalikauden kaltaisiin "puolustusvoimauudistuksiin" ei ole maanpuolustuksella enää varaa
Kyllä. Rautaa rajalle.
• Terroristien koulutusleireille ja toimintaan osallistuminen on kiellettävä
Mikä on terrorismia? Sanoisin että ulkomailla tai ulkomaalaisten toimesta annettava koulutus on välttämätön joskaan ei riittävä ehto. Mikäli tämä toteutuu, niin kengän kuva persiiseen ja ulos maasta.
• Väkivalta-, seksuaali- ja omaisuusrikoksista annettavien vankeustuomioiden vähimmäisrajoja on nostettava. Suomessa tuomitaan liikaa vankeusajan marginaalin minimin mukaan
• Ehdollisten vankeustuomioiden määrää väkivalta-, seksuaali- ja omaisuusrikoksista vähennettävä
Vähimmäisrajoista en tiedä, mutta ehdollista ei pitäisi ikinä antaa siinä tapauksessa, että kyseessä on tuntemattomaan uhriin kohdistunut teko.
• Kiintiöpakolaisten vastaanottaminen lopetettava
Ja suurin osa entisistäkin palautettava. Olen esittänyt yhtä selvää kriteeriä turvapaikanhakijoihin ja muihin vastaaviin. Kun tavoitteena on kerran tehdä Suomesta tupakoimaton maa, niin tupakanpoltto tulisi olla turvapaikanhakijan karkotuspäätöksen automaattinen peruste.
• Kansanryhmää vastaan kiihottamisen kriminalisoiva lakipykälä poistettava. Uhrittomia ajatusrikoksia ei tule olla
Yksityiskohtaisempi selvitys paremmin muotoillusta pykälästä, Halla-ahon Scripta.
• Ulkomaalaiset rikoksentekijät karkotettava välittömästi pois maasta
Olettaen että rikos oli sellainen, josta voidaan tuomita vankeutta.
• Sakkojen muuntorangaistus vankeudeksi palautettava
Kyllä, nykyisin sakot eivät toimi tulottomille.
• Törkeiden rikosten valmistelu kriminalisoitava
Kyllä, helpottaisi poliisin työtä.
• Paljousalennukset pois rangaistuksista. Yhdellä vankeustuomiolla ei tule sovittaa muita mahdollisesti langetettuja vankeustuomioita, eikä tutkintavankeutta tai muita aiempia vankeusvuosia tule vähentää langetetusta uudesta vankeustuomiosta. On väärin, että murhaaja voi sovittaa yhdellä elinkautisella mahdollisista muista murhista tulevat
elinkautiset
Kyllä, tämä on aivan käsittämätöntä ollutkin. Samoin karkaamisesta tulisi tulla lisärangaistus.
• Elinkautisesta armahtamista voi hakea vasta 25 istutun vankilavuoden jälkeen
Liikaa. Tosin nykyinen automaattiarmahdus tulisi poistaa. Enemmän tapauskohtaista tarkastelua.
• Suomen tulee irtisanoutua Ottawan sopimuksesta
En ole henkilökohtaisesti tätä hyväksynytkään. Kyllä minun ja maantien välissä olisi aina pari- kolme omatekoista putkimiinaa. Olen mieluummin sotarikostuomioistuimessa Haagissa kuin kuollut. Suomi voi luopua jalkaväkimiinoista vasta sitten kun Venäjä luopuu jalkaväestä.
9. Energia- ja ympäristöpolitiikka
• Kansalliset energiantuotannon tuet tulee asteittain poistaa ja mahdolliset tukitoimet kohdistaa investointien ja tuotekehitykseen
Hyvä. Jos EU:n ilmastohömppä jatkuu välittämättä siitä, mitä muualla maailmassa tehdään, kilpailukykyisille innovaatioille on käyttöä.
• EU:n päästötavoitteita tulee kohdentaa maille, joiden päästötaso on korkein
Huomioidaan nyt kuitenkin ilmaston asettamat vaatimukset. Suomessa pitää polttaa puuta takassa vähän useammin kuin Kreikassa.
• Ydinvoimalupapäätökset siirretään työ- ja elinkeinoministeriölle ja kaikki turvallisuus- ym. määräykset täyttävät hakemukset hyväksytään.
Ja vaaditaan suomalaiset duunarit tekemään niin ei käy kuten Olkiluodossa.
• Kaavavalituksia tulee suitsia rajaamalla valitusoikeutta vain suunnitteluvaiheessa kirjallisen muistutuksen tehneille ja asettamalla valitusmaksu, joka palautetaan valituksen ollessa aiheellinen
Valitusmaksut eivät kuulu demokraattiseen hallintotapaan. Toki prosessia on nopeutettava, ettei eri oikeusasteissa valituksiin kulu nykymenon mukaisesti kohtuutonta aikaa jonkun änkyrän tehdessä kiusaa. Valitusmaksun käyttöönottoa ylemmissä instansseissa voi harkita ellei muuta konstia löydetä, mutta ensimmäisen valituksen on oltava maksuton.
• Kuntien vanhentuneita yleiskaavoja tulee päivittää ja uusissa asemakaavoissa tulee välttää liiallista sääntelyä esimerkiksi rakenneratkaisuiden suhteen
Kotini on linnani, myös sen ulkomuoto. Oikein, toki joku roti pitää säilyttää.
10. Liikenne- ja viestintäpolitiikka
• Taksi-, rautatie- ja linja-autoliikenne vapautetaan kilpailulle
Tyhjä lause. Kyllä noilla aloilla kontrolli on oltava, kyse on sen asteesta ja pitäisi täsmentää mitä tällä tarkoitetaan.
• Autovero poistetaan kokonaan uusilta autoilta
Ei. Nykyinen systeemi toimii paremmin kuin yleisesti kuvitellaan; hillitsee kulutusta joka ei Suomelle tuottaisi mitään, autot ovat tuontitavaraa.
• Autoilijoilta perittäviä maksuja ja veroja vähennettävä
Ainakin nopeusvalvontakameroiden systeemiä tulisi tarkistaa. Se on nykyisin lähinnä lisäveron tapainen. Liikun tien päällä semmoisen 50 000 kilometriä vuodessa ja tiedän kyllä miten homma toimii. Valvontakameroista varoitetaan kyltillä. Kaahaajat osaavat kyllä hidastaa oikeassa paikassa, kyllä he ovat tutulla tiellä tarkkana tai muuten vain seuraavat tilannetta. Jarruvalot välkähtävät ja kohta on taas jalka konehuoneessa, nähty monta kertaa. Vaan antaas olla jos ei tunne tietä eikä huomaa nopeusrajoituksen vaihtuneen 100:sta 80:een niin kohta tulee pikavoitto. Tai jos sattuu ajamaan vain 5 km/h ylinopeutta, niin siitäkin muistutetaan. Haluan poliisit takaisin puskaan kyttäämään! Ei todellisia liikenneturvallisuuden vaarantajia kameroilla kiinni saada, kameroiden tehtävä on vain kerätä kunniallisilta kansalaisilta huolimattomuuslisävero.
• Suomi alkaa suunnitella yhteistyössä muiden maiden kanssa raideyhteyttä Jäämerelle
Hyvä. Sitä ennen olisi tietysti hyödyllistä neuvotella Petsamo takaisin.
• Autokoulu muutetaan yksivaiheiseksi ja sen kasvatettua pakollista opetusmäärää leikataan.
No ei todellakaan. Talviajokurssin pakollisuus on erinomainen asia. Jos ajokortti on suoritettu pelkästään kesällä, kyllä liukkailla keleillä on ihmeessä. Pakollista opetusmäärää voidaan kyllä leikata, mutta sen tilalle voisi harkita ajelua vähintään kymmenen vuotta ajokortin omistaneen valvonnassa.
• Liikenneturvallisuus taataan säätämällä ajokortin suorittamiseen liittyvien kokeiden vaikeus riittävälle tasolle.
Hyvä. Nykyään liikenteessä näkee porukkaa, joka on saanut ajokorttinsa KELAn arpajaisista. Ja kasikympin lätkä takaisin! Kuitenkin eri systeemillä kuin ennen. Uusien ajokorttien omistajien on käytettävä sitä kunnes kakkosvaihe on suoritettu. Samoin jos kortti on ollut hyllyllä, seuraavat kuusi kuukautta sen palautuksen jälkeen ajetaan kasikympin lätkä takaikkunassa.
• Yleisradio pilkotaan osiin ja yksityistetään ja tärkeät julkisen palvelun toiminnot kuten hätätiedotteet ostetaan budjettivaroin
Parempi vaihtoehto: yleisradiolaista poistetaan maininta monikulttuurisuuden kannattamisesta ja tilalle otetaan suomalaiskansallisuuden ajaminen. Lain toteuttamista valvotaan potkimalla sitä rikkovat toimittajat ulos. Jos tämä ei onnistu, niin sitten yksityistäminen.
• Viranomaisasiointi mahdollistetaan Internetissä kaikissa niissä asioissa, joissa fyysinen läsnäolo ei ole välttämätöntä
Tähän ollaan entistä enemmän menossa muutenkin ja hyvä niin. Tiedonkulkua viranomaisten välillä tulee parantaa henkilörekisterilain estämättä.
• Rangaistuksia törkeistä rattijuopumuksista tulee koventaa, esimerkiksi tuomitsemalla rikoksentekoväline, eli ajoneuvo, tai sen arvo valtiolle
Joo ja ei. Koventaa pitää, mutta ajoneuvoja on eri arvoisia. Ehdotettu pykälä antaisi eri tuomioita samasta rikoksesta.
• Suomessa ei oteta käyttöön autoilijoiden ruuhkamaksuja
Hyvä. Ruuhkat ovat siihen aikaan kun autoja oikeasti tarvitaan eli duunarit menevät töihin. Monille omalla autolla liikkuminen on välttämätöntä. Ruuhkia on hillittävä ottamalla käyttöön järjestelmä, joka tekee työmatkalaisille joukkoliikenteen käytön lähes ilmaiseksi.
• Käyttövoimavero poistetaan
Typerä jäänne menneisyydestä, jos se keksittäisiin nykypäivänä niin vero mätkäistäisiin bensakoneille eikä dieseleille.
• Talvirengaspakko poistettava
Asuuko tämän kirjoittaja Espanjassa? En TODELLAKAAN halua ajaa talvikelissä maantiellä tietoisena siitä, että jollakulla kanssakulkijalla on kesäkumit alla. Hassua kyllä, tämä sinänsä typerä ehdotus on jostain syystä erinäisissä kommenteissa saanut toisen, lähes yhtä typerän muodon. Olen kuullut väitettävän, että kokoomusnuorten ohjelmassa vaaditaan nastarengaskieltoa ja luulin siksi itsekin, että näin on. No, tämä ei siis ole totta. Sen sijaan on mahdollista, että joku ryhmittymä sitä kitkarenkaiden kehittymisen ansiosta kohta vaatii. Tiedoksi että kitkarenkaat toimivat kyllä lumisissa oloissa hyvin, mutta jäisellä tiellä nasta on ylivoimainen. Ainakin syrjäisemmillä ja jyrkemmillä teillä kitkarengas jättää mäkeen. Jos omassa autossa olisi talvella kitkat alla, niin jäisi muutamana päivänä vuodessa kotiin tulematta.
• Kuorma-autokorttien ikärajat on palautettava kahdeksaantoista vuoteen ja ammattipätevyyden vaatimuksia on madallettava
Sen verran on tästä asiasta sisäpiiritietoa, että rahtarit on pistetty todella ahtaalle kaiken maailman turhien koulutusten kanssa. On toki hyviäkin asioita joukossa, mutta osa tuntuu pelkältä kiusanteolta, kun juttuja kuuntelee.
Johtopäätökset
Ohjelmassa on paljon hyvää. Osa sen vaatimuksista laitettakoon nuoruuden höperehtimisen piikkiin. Kokoomusnuorissa on kuitenkin ainesta, kunhan nuoret miehet saavat hormonitasapainonsa kuntoon ja nuoret naiset perustavat perheen. Tunnetusti politiikassa lapsettomat naiset ovat niitä vaarallisimpia tapauksia. Puheenjohtaja Susanna Koski vaikuttaa kyllä ainakin ohjelman ja esiintymisen perusteella fiksulta yksilöltä huolimatta siitä, että on koulutukseltaan yhteiskuntatieteen maisteri. Osa tavoitteista lienee tarkoituksella yliampuvia, jotta saataisiin edes osa niistä läpi. Joka tapauksessa ohjelma on ylivoimaisesti tervejärkisempi kuin minkään nykyhallituspuolueen ohjelma. Pienellä rukkaamisella siitä saisi jopa erinomaisen hallitusohjelman.
Tärkeintä on se, että ohjelma veisi yhteiskuntaa
meritokraattiseen suuntaan. Jo sen takia sille voi antaa ne yliampuvuudet paljolti anteeksi.