keskiviikko 27. heinäkuuta 2022

Uutiskatsaus 30/2022


1. Minä tunnen kuinka vauhti kiihtyy

Venäjän ja Ukrainan välinen erikoisoperaatio on jumittunut enempi vähempi paikoilleen, mikä todennäköisesti olikin Venäjän suunnitelma B. Venäjä voi aina laskea väsytyssodan piikkiin, oli strategien ajatus. Se mitä he eivät laskeneet oli Ukrainan halu puolustautua ja lännen halu auttaa. On tietysti totta, että medioissa on unohdettu mitä Ukraina todellisuudessa on. Eli samanlainen läpikorruptoitunut Neuvostoliitto-simulaattori kuin Venäjäkin. Tästä huolimatta on ilmeistä, että mies miestä vastaan ukrainalaiset pistävät venäläisiä päihin ylivoimaisesti ainakin niin kauan kun taistellaan Ukrainan maaperällä. Niinpä Venäjä on toistaiseksi luottanut tykistöylivoimaansa eli välttänyt massiivisia jalkaväki- ja jopa panssaritaisteluja. Eli pyrkinyt tulivoimallaan pitämään taistelut epäsuoran tulen käyttönä. Puntit ovat kuitenkin tasoittumassa sitä mukaa kun Venäjän varastot ehtyvät ja Ukraina saa koko ajan lisää materiaalia. Ja siinä vaiheessa kun Ukraina pääsee lyömään läheltä eli päästään jalkaväkitaisteluihin, niin mies miestä vastaan Venäjä häviää ja tietää sen. Ja siinä vaiheessa ollaan kaikkein suurimpien riskien kohdalla. Jos Venäjän joukot työnnetään omille rajoilleen, mitä Venäjällä on enää käyttää sellaista mitä Ukrainalla ei ole? Aivan, ydinaseita.


2. Vapaaehtoinen pakko

Siitä lähtien kun Venäjän Kiovaa kohti edenneelle panssarikolonnalle kävi raatteentiet, on spekuloitu milloin Venäjä sotilaspulassaan julistaa liikekannallepanon. Näyttää käyvän juuri kuten epäilinkin: ei koskaan. Eihän se julistanut Ukrainaa vastaan sotaakaan, vaan erikoisoperaation. Venäjä ei käynnistä liikekannallepanoa, se vain kutsuu sotilaita palvelukseen määräämällä nämä kirjoittamaan nimensä sopimuspaperiin, jolloin he ovat nimellisesti vapaaehtoisia. Menetelmä tunnetaan ”Stalinin kissana”.
Aikoinaan Churchill, Hitler ja Stalin kilpailivat kuka saa kissan syömään sinappia. Churchill yritti demokraattisesti vapaaehtoisuuteen perustuvin keinon. Hän maaritteli ”kis, kis, tule maistamaan, hyvää sinappia”, mutta eihän kissa tietenkään tullut. Hitler puolestaan tarttui kissaa niskasta ja tunki tämän nenän sinappikuppiin todeten ”nythän muuten syöt sinappia, kun on pakko”, mutta kissa raapaisi Hitleriä ja tämän ote lipesi. Stalin katseli mietteliäänä, kastoi sormensa sinappikuppiin ja voiteli sillä kissan takapuolen. Kissa istui välittömästi ja nuoli perseensä puhtaaksi. ”A vot”, totesi Stalin, ”vapaaehtoinen pakko sen olla pitää!”


3. Ojasta allikkoon

Venäläinen propaganda on niin outoa, että sitä on joskus vaikeaa erottaa itseironiasta. Venäläisellä TV-kanavalla esiteltiin perhettä, jonka poika oli kaatunut Ukrainassa. Perheelle maksetuilla korvauksilla isä oli ostanut uuden Ladan, jota hän ylpeänä esitteli. Jumangegga! Ensin kaatuu poika ja sitten joutuu vielä ajamaan Ladalla! Miksi ihmeessä kansa ei nouse kapinaan?


4. Osta Lada, auto paras, sit’ ei huoli ykskään varas!

Koska varastaminen on Venäjän kansallisurheilu, sikäläisiin autojäljitelmiin eli Ladoihin on kehitetty Lada Connect -järjestelmä, jonka avulla omistajan pitäisi pystyä kytkemään Lada pois päältä vaikka maapallon toiselta puolelta. No, nyt koko Lada Connect on kaatunut joten omistajat joutuvat hätätilanteessa turvautumaan Ladan normaaliin ajonestojärjestelmään eli odotetaan jonkin aikaa, niin kyllä se siitä itsestään rikkoutuu. Se siitä tulee kun ei enää luoteta vanhaan kunnon Fiatin tekniikkaan vaan yritetään itse:

Ladojen ongelmista huolimatta niiden lisävarusteena tuleva peruutustutka tiettävästi toimii edelleen. Nappia painamalla takaluukusta tulee valkoinen keppi, joka tunnustelee mahdolliset esteet siltä varalta, että peruutusvaihde sattuu toimimaan.


5. Pikku pioneerit

Itärajan takainen Neuvostoliitto-simulaattori muuttuu päivä päivältä realistisemmaksi. Toistaiseksi on puuttunut institutionalisoitu lasten aivopesujärjestelmä, mutta nyt sellainenkin sitten otetaan käyttöön. Luulisi toisaalta Putinin oppineen Neuvostoliiton ajoilta, että seitsemänkymmentä vuotta kestänyt aivopesukaan ei riittänyt saamaan uskoa järjestelmään, saati sitten nykyään vapaamman tiedonvälityksen aikana. Tosin näennäistä menestystä voidaan saada samoilla konsteilla kuin Neuvostoliitossa aikoinaan: Komsomoliin kuuluminen ja järjestelmään uskomisen teeskentely avasivat polkuja ylempiin tehtäviin.


6. Onko apartheid rasismia?

Unkarin pääministeri Victor Orban aiheutti melkoisen kohun puheellaan, jossa hän esitti mielipiteensä, jonka mukaan maat, joissa eurooppalaiset ja ei-eurooppalaiset sekoittuvat, ”eivät ole enää kansakuntia". Puhe tuomittiin ympäri maailmaa rasistisena.
Kysymys kuuluu, mikä tuossa lausunnossa on loogisesti väärin?
Kansakunnan määritelmä on jo lähtökohtaisesti se, että maan asukkaat poikkeavat tavalla tai toisella muista maista. Kokonaan toinen asia on sitten se, jos pitää tällaista sekoittumista suotavana, mutta se ei vaikuta millään tavoin Orbanin lausunnon totuusarvoon.
Myöskin kokonaan toinen asia on se, onko tämä rasistista. Jos Orbanin lausunto kattoi ”sekoittumisen” suhteen Unkarin ja muun Euroopan ohella myös vaikkapa Laosin ja Somalian, niin rasismista ei voi mitenkään olla kyse. Tässä yhteydessä voi myös miettiä sitä, millainen kohu nousisi jos jonkun Afrikan maan johtaja toteaisi, ettei halua eurooppalaisten muuttavan Afrikkaan. Vahva veikkaus on että ei sitten minkäänlaista ja tämä on jo rasismia, sillä Orban tuomitaan samojen asioiden sanomisesta joka on Afrikan johtajille sallittua.


7. Super-Sanna

Tytti Tuppurainen kaatoi sitten kahdeksan miljardia veronmaksajien rahaa Saksan energiapolitiikan tukemiseen. Tämä tekee noin 1500 euroa per lärvi. Sopimusta kehutaan hyväksi, koska Saksa tukee Unipersettä samaan aikaan kaksinkertaisella summalla. Mikä tekeekin noin viidenneksen per saksalainen siitä mitä suomalaiset maksavat. Pauli Vahtera ruoti sopimuksen merkityksen erinomaisen hyvin.
Tuppurainen jakoi myös avoimesti kiitosta Sanna Marinille todeten, että ”tämän rooli sopimuksen tekemisessä oli ratkaiseva”. Tämä oli koko shown mielenkiintoisin havainto. Se voi tarkoittaa vain kahta asiaa. Ikävä kyllä nämä asiat ovat keskenään vastakkaisia. Tunnettu tosiasia on se, että naispoliitikko antaa kunnian toiselle naispoliitikolle vain kahdessa tapauksessa:
1) Hän tajuaa että tehty siirto oli niin idioottimaisen typerä, että parempi vierittää syy jonkun toisen niskoille jo ennen sen paljastumista. Jos tämä vaihtoehto on kyseessä, Tuppuraisen pitäisi olla niin fiksu että tajuaa tämän ja Marinin niin tyhmä ettei tajua tätä kieltää. Ainakin 50 % ehdoista täyttyy kirkkaasti.
2) Hän tajuaa että oma edistyminen on kiinni siitä että tukee toista. Jos tämä vaihtoehto on kyseessä, Tuppuraisen pitäisi olla niin tyhmä että ei usko Marinin kuplan puhkeavan viimeistään tämän rupsahtaessa ja Marinin niin fiksu että vaativan Tuppuraisen kuuliaisuutta. Tässäkin tapauksessa ainakin 50 % ehdoista täyttyy kirkkaasti. Ota tästä nyt sitten selvää.


8. Tukea sinne missä sitä tarvitaan

Korona-ajan kurituksen takia joukkoliikenteelle on myönnetty 300 miljoonaa euroa lisätukea. Tästä tuesta 170 miljoonaa eli reilusti yli puolet on mennyt Helsingin seudun joukkoliikenteelle.
Helsingin seudulla asuu noin joka viides suomalainen. Per lärvi laskien tämä tarkoittaa sitä, että pääkaupunkiseutulaiset saavat tukea aika tarkkaan viisinkertaisesti muuhun maahan nähden.
Ja tämä siis paikkaan, joka on joukkoliikenteen kannattavuutta tarkastellen täysin ylivertaisessa asemassa. Tiheä asutus, bussikaistat, henkilöautoilun kalleus ja kaikki muu. Sain joskus taannoin hyvät naurut, kun olin kuskaamassa lapsia huvipuistoon. Totesin että parkkeerataan sinne varsinaiselle parkkialueelle, vaikka se tuleekin kalliiksi. Varhaisteini-ikäinen meni ymmälleen ja kysyi miten niin pysäköinnistä pitää maksaa. Vaikka täällä Hornankuusessa joutuukin ajamaan autolla etäisyyksien takia paljon, niin pysäköinnistä maksaminen on niin absurdi ajatus että teini-ikään ehtinyt ei ollut koskaan tullut sellaista ajatelleeksi. Koko kunnassa ei ole yhtään ainutta maksullista parkkipaikkaa eikä pysäköintikiekkoakaan tarvitse missään.
Pääkaupunkiseudulla auton omistaminen on kallista, mutta se ei ole välttämätöntä. Hornankuusessa on lähes täysin jumissa, jos ei omista autoa – kuntakeskuksessa kauppaan pääsee kyllä kävellen mutta jos on asiaa kaupunkiin, linja-autoja menee harvassa. Saati sitten jos asuu haja-asutusalueella – taksi on välttämätön. Pääkaupunkiseudulla asukastiheys on sellainen, että linja-autoja voi ajella vartin välein. Jos haluaa vaikka Kontulasta Kauppatorille, selviää metrolla tai linja-autolla nopeammin ja halvemmalla kuin omalla autolla, kun huomioi pysäköintipaikan etsimisen ja parkkikulut. Hornankuusesta Maakuntakeskukseen ajaminen omalla autolla on nopeampaa ja halvempaa kuin linja-autolla, vaikka starttaisi samaan aikaan bussin kanssa. Pääkaupunkiseudulla voinee laskea senkin että ei tarvitse katsoa milloin se joukkoliikenne toimii, sillä odotusaika seuraavaan bussiin tai metroon ei kauan kestä. Täällä jos lähdet väärään aikaan, joutuu odottamaan tuntikausia seuraavaa.
Tilanne on siis se, että tukirahoja tungetaan per lärvi laskien viisinkertaisesti paikkaan, jossa joukkoliikenteen kannattavaksi saaminen on monin verroin helpompaa. Tähän päälle syyllistetään sitten maaseudun asukkaita omalla autolla ajamisesta. Ikään kuin ei riittäisi se että maksetaan tässä hesalaisten bussimatkatkin.


9. Toistuva uutinen

Blaablaablaa … Zana Ali Mahmod … jäkjäkjäk …neljän vuoden ja yhdeksän kuukauden vankeusrangaistukseen … käläkäläkälä … törkeistä veropetoksista ja törkeistä kirjanpitorikoksista … päläpäläpälä … Helsingin käräjäoikeus tuomitsi … jepjepjep.
(Huom. Koska tämä uutinen on joka uutiskatsauksessa, vain nimi (joka sattuneesta syystä pitää oikeinkirjoituksen varmistamiseksi aina copypasteta linkin jutusta), tuomion pituus, tekotapa ja tuomioistuimen sijainti vaihtelevat, katsoin parhaaksi jouduttaa lukemista jättämällä toistuvat osat pois. Tällä kertaa lisättäköön, että tuomiot tulivat hänen järjestämistään tulkkipalveluista eli työstä, jossa haittamaahanmuuttajat tulkkaavat viranomaisille toisten haittamaahanmuuttajien lööperiä ja kolmas haittamaahanmuuttaja kerää 1,5 miljoonaa euroa ylimääräistä kiertämällä verot.)


10. Kaksi tuomiota

36-vuotias mies hyökkäsi takaapäin aiemmin tuntemattoman lenkkelijänaisen kimppuun ja alkoi raahata tätä väkivaltaisesti kohti pusikkoa. Teko kuitenkin keskeytyi sivullisten tultua paikalle. Käräjäoikeus mätkäisi huikeat 60 päivää ehdollista. Hovioikeus tarttui tähän oikeusmurhaan ja kumosi tuomion. Lopputulos oli 50 päiväsakkoa eli 300 euroa. Maksoin muuten taannoin aika tarkkaan saman verran rahaa kun jätin STOP-merkin huomioimatta eli ajoin nopeudella 5 km/h pysähtymättä, kun kirkkaalla säällä ei ollut muuta liikennettä. Rikoksethan olivat samansuuruisia. Hovioikeuden perustelu oli se, että raiskausyritystä ei kyetä todistamaan. Niinpä. Onhan se mahdollista, että naista raahattiin pusikkoon keskustelemaan osakekurssien kehityksestä, Platonin filosofiasta tai ilmastonmuutoksen vaikutuksista aluskasvillisuuteen, mitä pitääkin tarkastella puskassa. Tekijän nimikin on tiedossa, mutta en julkaise sitä vaikka osaisin sen normaaliin tapaan copypastaamalla tehdäkin (en kuitenkaan suoraan kirjoittamalla siitä normaalista syystä) vaan noudatan journalistista periaatetta eli en julkaise nimeä koska tuomio on alle kaksi vuotta ehdotonta.
Samaan aikaan korkein oikeus kumosi hovioikeuden antaman raiskaustuomion. 42-vuotias nainen oli mennyt miehen asunnolle ja yön aikana oli harjoitettu vaakamamboa. Muutamaa viikkoa (!) myöhemmin nainen oli hakeutunut terveyskeskukseen ja kertonut tulleensa raiskatuksi. Mies kiisti raiskauksen ja totesi yhdynnän tapahtuneen yhteisymmärryksessä. Käräjäoikeus uskoi naisen kertomusta ja antoi miehelle vuoden ja kymmenen kuukautta vankeutta. Hovioikeuden usko oli vielä vahvempi: tuomio oli kaksi vuotta ja kaksi kuukautta. Korkein oikeus puolestaan totesi, että mies on syytön. Teko tapahtui vielä vanhan lainsäädännön aikaan. Nykylainsäädännön mukaan tuomio olisi luultavasti tullut, sillä käytännössä todistustaakka siirtyi syytetylle. Ennen vaadittiin todistus siitä, että raiskaus on tapahtunut eli väkivalta, sen uhka tai puolustuskyvytön tila. Nykyään vaaditaan todistus siitä, että raiskausta ei tapahtunut eli suostumus. Kuinka moni muuten on pyytänyt kirjallista suostumusta sukupuoliyhteyteen, käsi pystyyn? Jos suostumus on suullinen ja toinen osapuoli kiistää sen, niin minkäs teet. Kamat kasaan ja linnaan. Jos ajatusleikkiä viedään pidemmälle, niin avioeron yhteydessä vaimo voi syyttää miestään tuhansista raiskauksista. Vai ovatko arvon herrat muistaneet pyytää joka kerran kirjallisen suostumuksen? Tuskin näet yleinen määräaikainen yhdyntälupa kelpaa, vaan se pitää joka kerran tehdä erikseen.
Lukijaa pyydetään kuitenkin arvioimaan näitä kahta tapausta ja hovioikeuden niistä antamia tuomioita:
1) Hyökkäys tuntemattoman kimppuun lenkkipolulla. Puskaan raahaaminen keskeytyy rimpuiluun ja ohikulkijoiden tuloon paikalle. 300 euroa sakkoa.
2) Nainen miehen asunnolla vapaaehtoisesti, yhdyntä, viikkoja myöhemmin raiskaussyytteet ilman fyysisiä näyttöjä. Kaksi vuotta ja kaksi kuukautta vankeutta.


11. Raja ja missä se kulkee

Naisia häiritään kaduilla. Aksiooma: tämä ei ole koskaan naisen vika. Naisella on oikeus pukeutua miten ikinä haluaakin ja miehen vilkaisu, huutelusta nyt puhumattakaan, on seksuaalista häirintää. Jos nainen haluaa tulla lähestytyksi, hän kyllä ilmaisee sen.
Luulen että tämän blogin lukijoissa on alaan kirjoittajaa paremmin perehtyneitä miehiä. Onko kovinkin usein käynyt niin, että omat laatuvaatimukset täyttävä nainen tulisi ehdottelemaan? Vai onko pitänyt itse osoittaa aktiivisuutta? Käsitykseni mukaan naiset ”osoittavat pienillä merkeillä” kiinnostuksensa.
Vilkaiskaapa sitten huviksenne otsikkolinkissä olevan mielenosoittajan pukeutumista ja sanokaa jos olette ihan rehellisesti sitä mieltä että tuo pukeutumistapa on ihan vain oman mukavuuden takia eikä missään nimessä tarkoitettu miesten katseiden tai muun mielenkiinnon houkuttelemiseen.
Rehellisyyden nimissä on kyllä myönnettävä, että edes ns. hurjina poikamiesvuosina olisi tullut mielen viereenkään mennä tuolla lailla pukeutuvalle naiselle mitään ehdottelemaan. Ei täytä standardejani alkuunkaan. Mutta ymmärrän kyllä, että jotkut miehet syttyvät ja makunsa kullakin.
Todellisuudessa kyse on huomionhakuisuusansa. Pukeudutaan tavalla, jonka tiedetään tasan tarkkaan houkuttelevan, jotta voitaisiin sitten valittaa asiasta.
Pukeutuminen on ihmisten kulttuurissa viestintätapa. On älytöntä olettaa, että sen merkitys yhtäkkiä nollattaisiin. Jo Raamatun aikoina temppeliportoilla oli omat tunnusmerkkinsä, joista pystyi näkemään että tälle naiselle sopii ehdotella. Nykypäivänä tämä ei ole niin selkeää. Entä jos nainen kulkisi kaupungilla kaulassaan kyltti ”Olen huora”. Olisiko sitten sallittua ehdotella vai olisiko tämäkin osa pukeutumista? Entä jos asussa olisi nuolet kohti haaroja ja paidassa teksti: ”Anna tulla?” Missä kulkee raja?
Lopuksi itse juttuun. Kuten siinä todetaan, katuhäirintää tapahtuu pukeutumisesta riippumatta. Kuten jutussa ei todeta, tähän syyllistyvät tietynlaiset henkilöt paljon useammin.


12. Mr. Cooper

Vieremän urheilukentän avajaisissa Iivo Niskanen juoksi Cooperin testin yhdessä yhdistetyn mies Ilkka Herolan ja paikallisen 19-vuotiaan juoksijalupaus Mikko Kauppisen kanssa. Testissä kävi kahdelta kolmasosaltaan aika tarkkaan kuten ennustelin. Arvelin Herolan juoksevan 3700 metriä ja Kauppisen 4100 metriä. No, Herola juoksi 3750 metriä ja Kauppinen 4120 metriä. Niskasen kohdalla arvio meni pieleen. Arvioin että Niskanen juoksee karvan verran yli 4000 metriä, vaikka hänen juoksutekniikkansa jättääkin toivomisen varaan. Perseelleen meni. Niskasen juoksu oli kaksi pykälää karmeamman näköistä kuin odotin. Silti mies veteli 4130 metriä. Aivan uskomaton tulos tuolla tekniikalla.
Entä mihin tuo riittäisi vaikka ratavitosella? Niskasen vauhdilla aika olisi ollut 14.32. Tähän vähän hidastumista pidemmän matkan takia ja arvio on 14.40-14.45. Tällä ajalla pääsisi Kalevan kisoihin ja oltaisiin Suomen tämän kauden tilastoissa noin sijalla 9-10. Suomen huipulle olisi toki vielä pitkä matka, vitosella toista minuuttia ja Suomen huiput juoksevat Cooperissa noin 4500 metriä eli ottaisivat Niskasen melkein kierroksella kiinni. Jos Niskanen vaihtaisi lajia, hän olisi luultavasti ensi kesänä mitalikunnossa Kalevan kisoissa ja se on aika vakuuttavaa. Suomalaishiihtäjien vitosen ennätys eli Harri Kirvesniemen 13.54,4 olisi vaarassa. Kirvesniemi ei muuten koskaan kilpaillut Kalevan kisoissa, vaikka olisi sinne päässytkin. Olin kuulemassa, kun mies itse totesi ettei olisi kuitenkaan mitaleille päässyt ja olisi menettänyt yhden harjoituspäivän siinä.


13. Reunat pois!

Iltalehden asiantuntija Arto Bryggare nosti yhden merkittävän kissan pöydälle. Reunalistat. Ne ovat useimmilla urheilukentillä jos nyt ei hengen- niin ainakin nilkanvaaralliset. Niiden tarkoitus on toimia selkeänä erottimena, että tuomarit näkevät jos joku yrittää oikaista. Samalla ne toimivat pelottimena, sillä oikeasti juoksuradan 400 metriä mitataan 30 cm reunalistan ulkoreunasta. Tämä etäisyys varmistaa, että painopiste kulkee vähintään sen 400 metriä per kierros. Jos reunalistaa ei olisi, uskaltaisi juosta lähempänä – muilla kuin ykkösradalla mittauskohta on 20 cm radan sisäreunasta. Muistan kun eräs juoksija veteli harjoituksissakin ykkösradan ulkoreunaa. Sanoin että tule lähemmäs. Nähtyäni millaiseksi juoksu meni reunalistan pelon takia sanoin että juokse sittenkin kauempana, tuolla jäykkyydellä häviät enemmän kuin voitat.
Vain joillakin urheilukentillä metallinen suorakaide on korvattu esimerkiksi tasaisesti nousevalla betonikorokkeella, joka erottaa radan reunat yhtä hyvin ja on nilkkaystävällisempi kolaritilanteissa. Muitakin mahdollisia ratkaisuja sopisi miettiä.


14. Tilastollista epäuskottavuutta

Tori Amusan vetäisi naisten pika-aitojen välierissä uuden ME:n ja juoksi finaalissa vielä kovempaa, tosin liian kovaan myötätuuleen. Mutta mutta. Legenda Michael Johnson kyseenalaisti ennätyksen. Hänen mukaansa ajanotossa oli jotain häikkää. Epäilytti se itseänikin heti. Ensinnäkin siksi, että Amusanin ei pitäisi olla noin hyvä. Naisen ennätys ennen Eugenea oli 12,41. Heti alkuerissä 12,40, sitten välierissä ME 12,12 ja finaalissa myötätuuleen 12,06. Toiseksi siksi, että esimerkiksi entinen ME-nainen Kendra Harrison paineli välierissä 12,27, finaalissa hänet diskattiin. Edellisen kerran Harrison oli juossut alle 12,40 neljä vuotta sitten – paitsi tällä kaudella samalla Eugenen radalla kesäkuussa 12,34. Kauden paras ei-eugenelainen tulos on sallituissa oloissa 12,56. Kolmanneksi siksi, että tämän kauden maailmantilaston seitsemän parasta aikaa on nyt Eugenen radalla juostuja – kuusi niistä MM-kisojen välierissä ja viidenneksi paras MM-alkuerissä hylätyn Alaysha Johnsonin MM-karsinnoissa. Neljänneksi siksi, että välierien 24 juoksijasta 12 juoksi ennätyksensä. Vertailukohtina viisien edellisten MM-kisojen ennätysmäärät välierissä: viisi, nolla, neljä, kaksi, seitsemän.
On tämä mahdollisuuksien rajoissa, mutta toivottavasti WA tutkii asian riittävällä tarkkuudella. Videoanalyysin perusteella ajat ovat uskottavia, mutta onko lähtöpaikan merkintä oikealla kohdalla vai puolisen metriä väärin? Katsotaan nyt ainakin se, millainen on juoksijoiden tuloskunto loppukaudella. Jos ajat ovat silloinkin kymmenyksen-pari hitaampia kuin MM-kisoissa, epäilykset vahvistuvat. Yleisurheilussa mittaaminen on äärimmäisen tarkkaa ja tällaiset epäilykset pitäisi aina kyetä tarkastuksella kiistatta kumoamaan.


Loppukevennys: Huonoa asiakaspalvelua

Luumäen Alko kieltäytyi myymästä SDP:n kansanedustaja Kimmo Kiljuselle. Tämä on paitsi huonoa asiakaspalvelua myös haitallista kansantaloudelle. Kokemus näet osoittaa että demarit sotkevat paljon enemmän asioita mikäli ovat selvin päin.

12 kommenttia:

  1. "Tytti Tuppurainen kaatoi sitten kahdeksan miljardia veronmaksajien rahaa Saksan energiapolitiikan tukemiseen. Tämä tekee noin 1500 euroa per lärvi."

    Koska vauvat/vaarit/sairaat/työttömät eivät maksa veroja niin aina suhteutan nämä tähtitieteelliset luvut valtion tuloveronmaksajien määrään, n. 1,4 miljoonaa.
    Näin tuo 8 miljardia pompsahtaa tuohon n. 6000 euroa per lärvi.

    Ja sitten kun haluaa erityisesti vitutusta, niin laske pois ne alemmat tulodesiilit, jotka saavat enemmän tukia kun maksavat veroja.

    Ja sitten nämä kuntien/valtion työntekijät, jotka eivät oikeasti maksa mitään veroja, tuloista riippumatta, koska palkat maksetaan niitä veroista.

    En kyllä ymmärrä tätä Tuppuraisen taloustiedettä, pittää kysyä Tappuraiselta.

    Timppa

    Timppa

    VastaaPoista
  2. "Tytti Tuppurainen kaatoi sitten kahdeksan miljardia veronmaksajien rahaa Saksan energiapolitiikan tukemiseen. Tämä tekee noin 1500 euroa per lärvi."

    Koska vauvat/vaarit/sairaat/työttömät eivät maksa veroja niin aina suhteutan nämä tähtitieteelliset luvut valtion tuloveronmaksajien määrään, n. 1,4 miljoonaa.
    Näin tuo 8 miljardia pompsahtaa tuohon n. 6000 euroa per lärvi.

    Ja sitten kun haluaa erityisesti vitutusta, niin laske pois ne alemmat tulodesiilit, jotka saavat enemmän tukia kun maksavat veroja.

    Ja sitten nämä kuntien/valtion työntekijät, jotka eivät oikeasti maksa mitään veroja, tuloista riippumatta, koska palkat maksetaan niitä veroista.

    En kyllä ymmärrä tätä Tuppuraisen taloustiedettä, pittää kysyä Tappuraiselta.

    Timppa

    Timppa

    VastaaPoista
  3. Osta Lada, auto paras, sit’ ei huoli ykskään varas!

    En tiedä huoliiko mutta sen tiijän, ettei saa liikkeelle, jos alla on CCCP:n huippulaatuiset leveät renkaat. Pysäköi nokka seinää vasten ahtaalla parkkipaikalla, niin ei tarvitse laittaa lukkoon. Pitää olla nimittäin ruista ranteessa, että pyörät kääntyy. Lady of the House on maatalon tyttö, sotataidon oppilas ja oikein 45kg painava jykevä naisenroikale, eikä saanut pyöriä käännettyä auton ollessa paikoillaan. Jos ei pääse peruuttamaan suoraan taaksepäin ja sitten ajamaan eteen, ei tehostamaton ohjaus mahda tilanteelle mitään. Pyörät ei käänny kuin eteenpäin ajaessa. Renkaat jyrisee muttei vingu – ja pitoa piisas. Käytin muuatta mutkaa testinä, 60 nopeussuositus, 60 mittarissa, firestone parkui kuin tapettava, 160, neukkurenkaat, normaalia jyrinää, helppo hallita nelipyöräluisua. Pirellit – rattia pystyi kääntämään yhdellä kädellä, Wau! 160 vauhtia, nelipyöräluisu helppo hallita. Hyrysysy ei kulkenut lujempaa mutta ratakokemuksen mukaan se neukkurengas tarjosi uskomattoman sivuttaispidon, kuin länkkärisliksi.

    Mitä ladassa tehdään peruutustutkalla? Sen kumilistapuskuri kesti kaataa pieniä puita, eikä muita rautapuskureita rikkonut. Kantikas kori oli helppo hahmottaa – kaikki kulmat näkyi kuskille kuikuilematta. Helpoin auto ikinä peruuttaa, mirafiorissa oli lintulauta takapaksin päälllä. arvio siinä sitten etäisyytä esteeseen. Nykyisessä hyrysyssyssäni on guttaperkkapuskurit ja syystä peruutustutka ja kamera.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  4. Mitä mieltä Jaska on noista varaslähtöjen diskauksista. Minusta on kohtuutonta että ensimmäisestä pitää heti kävellä ulos radalta. Tietenkin, jos kaksi varaslähtöä hyväksytään startteja voi tulla turhan monta.

    VastaaPoista
  5. 3 & 4.
    Vanha Lada 1200 oli varmatoiminen auto, vaikka ajo-ominaisuuksia voinutkaan kehua. Kerran olen joutunut pätkän ajamaan. Jäi mieleen.

    Kuvassa oleva Lada Vesta on suunniteltu yhteistyössä Renaultin kanssa. Yhdistetään venäläinen ja ranskalainen laatu. Joopajoo.

    5.
    Pientä tehostamista, eipä muuta. Introduktiota on ollut jo viimeiset viisitoista vuotta.

    7.
    Vaikken Tuppuraisesta pidä yhtään niin nyt on sanottava, ettei tämä hänen vikansa ollut. Ne kahdeksan miljardia oli pakko kaataa Fortumiin pieleen menneiden johdannaiskauppojen kattamiseksi ja ne olivat selkeästi toimivan johdon vastuulla. Tuppurainen tuskin ymmärtää koko asiaa ja sama koskee ylivoimaista enemmistöä Suomen kansasta. Tämä juttu vaatisi perusteellisen perkauksen siitä, mitä tapahtui ja miksi. (Uniperin toimarin Klaus Schäferin suomalaisille vuonna 2017 julkaisema vetoomus muuten osui kohdalleen just eikä melkein. Jos joku vielä näin vanhoja muistaa.)

    Ei blogissa Tuppuraista syylliseksi sanottukaan, mutta kommenteissa näin annetaan ymmärtää.

    Huomasitteko miten kerkeästi Tuppurainen Ylen uutislähetyksessä kertoi Pekka Lundmarkin ja Sari Baldaufin olevan vastuussa Uniperin hankinnasta. Olivathan he, mutta syyllisten osoittaminen oli harvinaisen suoraa.

    Sen puoleen Sanna ei ehdi rupsahtamaan ennen seuraavia eduskuntavaaleja ja muulla ei ole väliä. Kannatus pysyy kun laitetaan viestintätoimistot asialle. Ne ovat Fortum-casessakin mukana. Media tuntuu pikku hiljaa siirtyvän Fortumista olennaisiin juttuihin kuten bensan hinnan ja nuorten naisten OnlyFans -toiminnan ihmettelyyn.

    10.
    Siinä nähdään mitä tapahtuu kun järkevät juristit menevät asianajajiksi ja firmojen lakiasianjohtajiksi jättäen julkkaripuolen hommat demlalaisten täytettäviksi. Tästä ei päästä eroon vielä pitkän aikaan.

    Onkohan seksiluvan saamiseen jo kehitetty tarkoitukseen soveltuva appi?


    Kevennys.
    Kiljunen on tottunut että kansanedustajaa pokkuroidaan joka paikassa. Terveellinen palautus arkielämään, mutta ei taida tajuta.

    VastaaPoista

  6. Tukea sinne missä sitä tarvitaan?

    Kuinka helevetissä joukkoliikenne ei toimi ilman massiivista tukea alueella jossa sitä suositaan ja kilpailevia liikennemuotoja haitataan. ja asiakkaita on, ei tarvi tyhjänä ajella. Omat kaistat, liikennevalojen asetukset, parkkimaksut - mikään muu kuin massiivinen rahansiirto liikennemuotojen välillä ei auta.
    Jos ei joukkoliikenne kannata Helsingissä – missä se sitten kannattaa?

    Kun bussi vie yhtä paljon polttoainetta kuin kymmenen pienikulutuksellista henkilöautoa – 10 – 50 mukavammin matkustajaa miksi sitä pitää suosia.

    Nähdäkseni maaseutu on tuen tarpeessa, kas kävellen ei pääse perille pitkien välimatkojen takia. Naapurikaan ei asu kerroksen päässä, vaan kilometrien. Kyydin kysely ei ehkä onnistu ihan helposti.

    Tuppukylässä joukkoliikenteen aikataulut on salatiedettä, niitä on jaettu kerran joko muistamani ajanjaksona tai siis aikana, jolloin olen onnikkaa käyttänyt. Kouluun tai töihin pitää mennä ennen tasatuntia, koulusta tai töistä pääsee tasatunnilta. Koulut & työpaikat ovat keskustassa. Asunnot reunoilla. Nyt ja jo kauan, bussit saapuvat keskustaan viisi tai kymmenen yli. Lähtevät viittä vaille tai tasalta. Kuka tuommoista aikataulua tarvitsee? Ikinä ei ole ollut asiakaskyselyä tai markkinointikyselyä. Reitit on ihan järjettömiä, vähän niin kuin eduskuntatalolta Tammelan torille ajettaisiin ensin Imatralle, sitten turun satamaan, sieltä Forssan kautta Iittalaan ja sieltä Tampereelle. Koulu-, työ ja opiskelumatkani oli noin kolme kilometriä, kävelin sen nopeammin kuin bussilla olisi päässyt. Ne kolme paikkaa siis olivat samoilla huudeilla, eivät sama paikka. Ja se bussi kulki kerran tunnissa, seuraavaa sai venata tunnin jos myöhästyi.

    Nopein kulkuneuvo oli tietenkin polkupyörä, 5 minuuttia töihin. Paluu 6 minuuttia – ylämäkeen kotiin,

    Tunnin vuoroväli on myös bussilla kaupunkiin tuppukylästä, jos lähden ovesta ulos samaan aikaan kun bussi on varttitunnin kävelyn päässä olevalla pysäkillä menossa kaupunkiin ja menen omalla autolla, ehdin töihin noin puoli tuntia ennen kuin bussi saapuu keskustorille. Kävely kestää viisi minuuttia – vartin torilta töihin.

    Julkinen liikenne toimii naapurikyläänkin. Yksi vuoro aamulla, 7.jotain ja toinen takaisin 15, jotain. Syyskuusta toukokuuhun, kesällä ei vuoroja ajeta. Kätevää.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  7. Mitämäkirjoitin. Se on tietysti indoktrinaatio. En keksinyt tarpeeksi sopivaa suomenkielistä ilmaisua.

    VastaaPoista
  8. 1:
    Yhden ainoankin taktisen ydinaseen paikallinen käyttö järkyttäisi koko maailman niin mullin mallin, ettei Kiinalla kertakaikkiaan ole varaa päästää sellaista tapahtumaan;
    se tuhoaisi heidän pitkän aikavälin strategiansa, jossa kvartaali ei ole vuosineljännes vaan neljännesvuosisata.
    Kiina yksinkertaisesti estäisi Putleria käyttämästä ydinasetta.
    Kyllä se heiltä käy.
    2:
    Onhan tuo touhu ollut käytössä jo sodan alusta, kun pari viikkoa koulutuksessa olleet varusmiehet komennettiin allekirjoittamaan palvelussopimus, joka teki heistä kapiaisia ilman palkkaa ja etuja.
    3:
    Örkille latuska on arvokkaampi kuin poika.
    4:
    Ei se latuska nyt täysin kelvoton auto-oletettu ole;
    se on melkomoisen tilava ja talvella ei tarvitse palella Siperian oloihin tehdyn lämmityksen kanssa.
    5:
    Paremminkin pitäisi ihmetellä miten Putlerille on vasta nyt tullut mieleen perustaa nimenomainen Putin-Jugend kaiken maailman našistien ja sensellaisten epämääräisten rävellysten jälkeen.
    6:
    Euroopassa on meneillään tällä hetkellä vähän yskivä väestönvaihto-operaatio, jonka tavoite on Eurabiafrikan liittotasavalta.
    Sen vastustaminen on Synti ja Rikos numero yksi.
    7:
    Rysselin Tuppu-Tiltu läksi Suomen tuhoamismatkalle ja Manna Sariini keskeytti bilettämisensä tullakseen tueksi mahdollisimman suuren hävityksen aikaansaamiseksi.
    Taivas varjele mitä sieltä tulee, sanoi Antero Mertaranta.
    8:
    Hesalaiset haukkuvat maalaisten elävän heidän rahoillaan, kun totuus on täysin päinvastainen.
    Kaiken tarkoitus on jynssätä böndejen naamoihin, että muuttakaa Stadiin!
    10:
    Onhan tämä ilahduttavaa, etteivät kaikki amberheardien valeet enää mene läpi sellaisinaan ja miehen elämää pilata vain siksi, että nainen on muistanut valehdella joka kerta samalla tavalla ja puristaa tekoitkun tihrua.
    11:
    Kun nainen pukeutuu kuin aikoinaan kaduilla työskennelleet Palveluntarjoajattaret, he varsin usein julistavat tekevänsä sen itsensä eivätkä varsinkaan sikamiehen katseen vuoksi.
    Jos naiset pukeutuvat seksiä tarjoileviksi ja ne pukeet ovat vielä epämukavat, runkkaavatko nämä naiset siis peilikuvilleen?
    13:
    Alumiinisista reunalistoista ei päästä eroon kuulemma alumiiniteollisuuden ahkeran lobbaamisen takia.
    Onko noilla listoilla juuri niin suuret markkinat?

    Kimmo Konditionaali (vaikka hänen ääntelystään voikin olla varma) oli pelannut "Ettekö te tiedä kuka minä olen?" -kortin.
    Myyjän oikea vastus oli ollut:
    "En tiedä kuka te olette, mutta minä olen se joka ei myy teille."

    VastaaPoista
  9. Timppa: Siinä vaiheessa kun tuntuu että alkaa ymmärtää sosiaalidemokraattista taloustiedettä, on aika hakeutua hoitoon. Tai mieluummin vähän aiemmin.

    Pyssymies: Ei ole kokemusta Ladan ajamisesta, sen paremmin uudempien kuin vanhempienkaan mallien. Kyydissä istumisesta lapsena kyllä. Ei ollut turhilla krumeluureilla pilattu.

    Ano 19.33: Vastustin nykyistä vilppilähtösääntöä (eli kerrasta pihalle) jo sen tullessa, mutta eipähän minulta silloin kysytty. Olen miettinyt että reilu peli olisi siirtää ensimmäisestä vilpistä lähtötelineitä metri taaksepäin, tosin tämä veisi hetken aikaa mutta en usko että merkittävästi. Toisesta sitten pihalle. Ja jos jokin raja oikeastaan missä tahansa asiassa on niin siisti tasaluku kuin 0,10, niin se haisee mielivaltaiselta. Raja 0,08 sekuntiin, se on reaktioaika. Tai sitten alppihiihtomainen systeemi: jos käytössä on automaattinen lähdönvalvonta (kuten vähänkin isommissa kisoissa on), niin raja vaikka 0,06 sekuntiin ja 0,10 sekunnin alle menevistä reaktioajoista lisätään loppuaikaan vastaava erotus, esim. 0,087 sekunnin reaktiosta 0,013 sekuntia jolloin loppuaika 9,859 on 9,872, pyöristyssääntöjen mukaan ajaksi merkitään 9,88.

    Funkystock: Ranskalainen suunnittelu on hyvää, toteutus mättää ja jos se toteutetaan vielä Venäjällä, niin Teutates varjele.

    Pyssymies: Ehkä joukkoliikenne saataisiin toimimaan jos byrokraatit lakkaisivat puuttumasta siihen aktiivisesti. Lainsäädännöllä raamit ja sitten vapaa kilpailu eikä jatkuvaa säätämistä.

    Qroquius Kad: Minä taas uskon että Kiina suorastaan saattaa toivoa Venäjän käyttävän ydinasetta. Kas, Venäjän romahdus avaisi tien Siperian luonnonvaroihin. Ei tarvitsisi enää vääntää logistisesti hankalaa Afrikka-kuviota kun naapuristakin löytyy Lebensraumia.
    Jos Kimmo Saatanpavaikkakirkaista kysyisi minulta, enkö tiedä kuka hän on vastaisin että valitettavasti kyllä tiedän.

    VastaaPoista
  10. Aito lada oli sikäli mukava ajettava, ettei tarvinnut sääliä. Uskoi kun komensi ja kesti komentoa. Jos vielä ymmärsi, ettei se kulje suoraan vaan pitkin ympyrän kaarta oli rento ja helppo ajettava. Siis ei pitkällä suoralla ajeta viivasuoraan metrin päässä piennarviivasta vaan omalla kaistalla, piennarviivan ja keskiviivan välissä. Mutkatiellä sitten voi ajaa sentintarkasti mutkia leikaten, tehokkainta ajolinjaa.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  11. Natsimulkku powertripillä, pompotti toista mulkkua

    Alkon myyjä kysyi papereita 34 vuotiaalta, siis tuotteesta, jonka ikäraja on 18 vuotta. Iän arviovirhe 16 vuotta, ei kovin uskottavaa asiakaspalvelua tämmöinen. Eka virhe. Miksi yli kolmekymppisen pitäisi kanniskella henkilöpapereita mukanaan?

    Kiljusella, siis juniorilla oli kännykässään kuva passista, kätevää, ei kumminkaan ajokorttia, outoa. Tämä ei kelvannut ikää todistamaan, olisi pitänyt olla paperinen passi. Passi viinin ostamista varten? Oikeasti. Paperinen passi. Toinen virhe.

    Kiljunen, eduskunnan vanhin lapsinero, meni ostamaan viinejä ja kommentoi siinä iän arvioinnin virhetä. Myyjä sitten kertoi välittömästi, että kauppoja ei tule. Kolmas virhe.

    Potkujen paikka. Kyseessä siis ei random spurgu, eikä toinen mahdollinen alaikäinen, vaan yli 70 vuotias, hyväpalkkainen mies. Epäilee siis, että 34 vuotias on alle 18 vuotta ja, että välittää juomaa tälle, ei usko sanaa, että 34 vuotias on 34 vaan epäilee edelleen. Niuho natsi powertripillä.

    Kassakaan ei sitten myynyt vaan epäili viinatrokariksi. Neljäs virhe, mahdollisesti kunnianloukkaus.

    Kiljunen uhkasi kutsua poliisin paikalle, kassa uhkasi kutsua vartijan – miksi? Viides virhe, työsudehtta ei ole enää tarvetta irtisanoa vaan sen voi purkaa jo. Poliisi on virkamies ja paljon vartijaa parempi selvittämään asiaa. Mitä helvettiä varten sitä vartijaa olisi tarvittu? Ihan silkkaa joutavaa uhkailua ja powertrippailua.

    Alkolla olisi selityksen paikka, luumäen alkossa joku mättää, yksi natsi sekoilee urakalla. Eikö siellä ole myymäläesimiestä paikalla?

    No, pompottivat demaria, ei mennyt hukkaan tuo holhoussimputus.

    Ja suomen tyhmin mies kisan kärkeen, kärkikimmoikkoon kuuluva. Kova kisa kimmojen kiljunen ja sasi välillä jatkuu...

    Pyssymies

    VastaaPoista
  12. Pyssymies: Kimmokertoimen uusi määritelmä: se nopeus, jolla Kiljunen pomppaa Alkosta valittamaan medialle.

    VastaaPoista