Julkaisin vuosi sitten ennusteen seuraavan vuoden aikana tapahtuvien muslimiterrori-iskujen määrästä. Ennuste käsitteli neljäätoista Länsi-Euroopan maata: Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Islanti, Iso-Britannia, Irlanti, Hollanti, Belgia, Luxemburg, Ranska, Sveitsi, Itävalta ja Saksa. Siinä esitettiin laskelma sille, kuinka monta terrori-iskua kyseisessä maassa todennäköisesti tapahtuu aikavälillä 9.6.2017 - 8.6.2018. Lupasin palata asiaan vuoden kuluttua ja katsoa, miten on käynyt.
Vuosi on kulunut.
Pieni tilastomatematiikan kertaus. Kyse on satunnaisesta ilmiöstä eikä mistään deterministisestä ennusteesta. Käytetty malli antaa odotusarvon iskujen määrälle. Odotusarvo tarkoittaa sitä arvoa, joka olisi koetta äärettömän monta kertaa toistettaessa sen lopputulosten keskiarvo. Koska koe oli ainutkertainen, yhden vuoden mittainen, ei ole millään tavoin mahdollistakaan että jokainen ennuste osuisi oikeaan. (Tosin toistoa on odotettavissa, koska Euroopan järkiintyminen sen suhteen, mitä asialle pitäisi tehdä, etenee valitettavan hitaasti. Mutta tässäkään kyse ei ole toistosta todennäköisyyslaskennan tarkoittamalla tavalla, vaan olosuhteethan muuttuvat vuosittain.) Käytetyllä mallilla voidaan kuitenkin laskea tilastollinen hajonta. Esimerkiksi Saksan tapauksessa odotusarvo oli 7,5 terrori-iskua. Keskihajonta oli 2,5 iskua, mikä tarkoittaa sitä että enintään yhden keskihajonnan poikkeama keskiarvoon antaa ennusteen 5,0 - 10,1 iskua (10,1 eikä 10,0 tarkemman pyöristyksen takia.). Todennäköisyys sille, että todellinen iskujen määrä osuu tälle välille, on noin 68 %. Tämä on tärkeää tajuta. Vaikka iskuja tapahtuisikin esimerkiksi neljä ennusteen ollessa 5,0 - 10,1, ei se välttämättä tarkoita että ennusteen malli olisi väärä. Se tarkoittaa sitä, että tällä kertaa toteutui se noin 32 % todennäköisyys, että iskujen määrä ei osunut todennäköisimpään väliin.
Sen sijaan jos valtaosassa 14 ennusteesta iskujen määrä ei osu ennustevälille, se on jo melkoisen voimakas indikaattori siitä, että ennuste on väärä. Puhumattakaan siitä, että suuri osa ennusteista ei osuisi kahden keskihajonnan päähän odotusarvosta, mikä Saksan tapauksessa tarkoitti väliä 2,5 - 12,6 iskua. Tähän väliin pitäisi osua 95 % todennäköisyydellä, jos malli on oikea. No, todellisuudessa Saksassa tapahtui neljä iskua, mikä ei osu ennusteväliin, mutta kylläkin tuohon jälkimmäiseen väliin.
Jos ennuste on oikean suuntainen, pitäisi karkeasti laskien 14 maan joukossa olla 14*0,68 = 9,52 eli noin 9-10 maata, joissa iskujen määrä osuu ennustettuun väliin. On siis huomattava, että jos vaikka kaikki 14 maata osusi kyseiseen väliin, ennuste olisi huono koska se on tilastollisesti liian lavea! Laajempaan eli kahden keskihajonnan poikkeaman antamaan väliin pitäisi 14 maasta osua 14*0,95 = 13,3 maata eli odotettavissa on näinkin pienessä otannassa, että yhden maan ennuste menee pahasti pieleen.
Sitten laskemaan, kuinka todella kävi. Lähdeluettelona terrori-iskujen lista ja vertailukohtana ennuste:
Maa | Odotusarvo | Vaihteluväli | Vaihteluväli | Iskun tn | Toteutui |
---|---|---|---|---|---|
Yksi SD | Kaksi SD | ||||
Suomi | 0,1 | 0 - 0,5 | 0 - 0,8 | 11,3% | 1 |
Ruotsi | 1,3 | 0,2 - 2,5 | 0 - 3,6 | 73,7% | 2 |
Norja | 0,4 | 0 - 1,0 | 0 - 1,6 | 31,2% | 0 |
Tanska | 0,9 | 0 - 1,9 | 0 - 2,8 | 60,3% | 0 |
Islanti | 0,0 | 0 - 0,1 | 0 - 0,1 | 0,2% | 0 |
Iso-Britannia | 3,2 | 1,4 - 4,9 | 0 - 6,6 | 96,1% | 4 |
Irlanti | 0,1 | 0 - 0,4 | 0 - 0,8 | 10,3% | 0 |
Hollanti | 1,3 | 0,2 - 2,4 | 0 - 3,5 | 72,1% | 1 |
Belgia | 1,4 | 0,2 - 2,6 | 0 - 3,7 | 76,0% | 3 |
Luxemburg | 0,0 | 0 - 0,1 | 0 - 0,3 | 1,4% | 0 |
Ranska | 9,9 | 7,1 - 12,7 | 4,2 - 15,6 | 100,0% | 9 |
Sveitsi | 0,3 | 0 - 0,8 | 0 - 1,3 | 24,2% | 0 |
Itävalta | 0,7 | 0 - 1,5 | 0 - 2,3 | 49,1% | 2 |
Saksa | 7,5 | 5,0 - 10,1 | 2,5 - 12,6 | 100,0% | 4 |
Yhteensä | 27,1 | 23,5 - 30,7 | 19,9 - 34,3 | 100,0% | 26 |
Ja pika-analyysi: Ennuste osui oikealle välille kymmenessä maassa. Juuri kuten oli odotettavissa. Poikkeamat olivat edellä mainittu Saksa, (4 iskua, ennuste 5,0 - 10,1), Itävalta (2 iskua, ennuste 0 - 1,5), Belgia (3 iskua, ennuste 0,2 - 2,6) ja Suomi (1 isku, ennuste 0 - 0,5). Ja kuten tilastotieteellisesti vuosi sitten oli ennustettavissa, yksi näistä poikkesi yli kaksi keskihajontaa ennusteesta. Valitettavasti se oli tällä kertaa Suomi, jolle kahden keskihajonnan poikkeama antoi ennusteen 0 - 0,8 iskua. Iskun todennäköisyydeksi Suomessa oli tilastollisesti laskettu 11,3 %, mutta tällä kertaa kävi huono arpaonni. Aivan kuten Itävallalla, jossa iskun todennäköisyys oli 49,1 %, mutta niitä tuli peräti kaksi. Hyvä onni taas kävi Tanskalla, jossa iskun todennäköisyys oli 60,3 %, mutta sellaista ei sattunut.
Kokonaisennuste eli kaikkien maiden summa oli 27,1 iskua vaihteluvälin ollessa 23,5 - 30,7 iskua. Toteutunut iskujen määrä oli 26 iskua. Olkaa hyvä ja kaivakaa esiin se instituutio, joka on esittänyt paremman mallin terrorismin ennustamiseen kuin Jaskan Nyrkkipaja.
Kaiken maailman ajatushautomoille tiedoksi käytetyn mallin idea. Alkuperäinen, karkea hypoteesi oli: Terrori-iskun viikottainen todennäköisyys on sama kuin todennäköisyys sille, että lotossa saa seitsemän oikein, mikäli täyttää yhtä monta lottoriviä kuin maassa on muslimeja. Ajatus oli siis ottaa selittäväksi tekijäksi suoraan kunkin maan muslimiväestön osuus, mutta se ei toiminut takautuvasti testaten riittävän hyvin. Joten säätöä piti tehdä. Lainaus vuoden takaisesta kirjoituksesta:
Tein ennusteeseen merkittävää säätöä ottamalla huomioon muslimiväestön alkuperän. Tässä tilastotiedot olivat hataria, mutta sivistyneillä arvauksilla uskoisin saaneeni kohtuullisen hyviä arvioita. Annoin muslimiväestölle seuraavat painokertoimet: Lähi-Idän alueen ja Afganistanin väestö 1, Afrikan ja Iranin 0,5, muut muslimit (turkkilaiset, pakistanilaiset, käännynnäiset ym) 0,1. Kertoimet ovat tällaiset siksi, että esimerkiksi Saksan turkkilais- ja Britannian pakistanilaisväestö on enimmäkseen työperäisiä maahanmuuttajia tai heidän jälkeläisiään, kun taas Lähi-Idästä ja Afganistanista tullut väestö on enimmäkseen loisintaperäistä. Tämä tarkoitti esimerkiksi Sveitsissä melkoista lottorivien määrän romahdusta, koska siellä arabi- ja afgaaniväestön määrä on alhainen. Jäljelle jäi vain 16 % aiemmasta rivimäärästä. Vastaavasti Tanskassa määrä putosi vain 66 %:iin. Ensimmäisessä, karkeassa simulaatiossa Sveitsin lottorivien määrä oli lähes kaksinkertainen Tanskaan nähden, kun taas toisessa Tanskan rivien määrä oli yli kaksinkertainen Sveitsiin nähden. Muslimiväestönkin laadulla on eroja - sekunda on eri tasoa kuin luokaton.
Koska ennuste näytti toimivan varsin hyvin, voi tietysti lähteä miettimään kannattaako Eurooppaan päästää lisää muslimiväestöä ja kannattaisiko ehkäpä karkottaa takaisin tänne jo livahtaneita. Etenkin kun huomioi, että voimakkainta islamilainen terrorismi on islamilaisessa maailmassa. Olisi mielenkiintoista nähdä se logiikka, jolla pystyy väittämään että muslimit suhtautuisivat sivistyneissä yhteiskunnissa heidän ideologialleen vastenmieliseen ajatusmaailmaan siten, että tekisivät suhteellisesti vähemmän terroritekoja kuin tekevät omissa maissaan. Ei hetkinen, se logiikka onkin nähty. Valitettavasti. Jos ei olisi nähty, niin ei Eurooppaan olisi päässyt pesiytymään tätä ongelmaa.
On kuitenkin huomautettava, että terrorismi on loppujen lopuksi pikkujuttu sen kaiken muun ongelmavyyhdin rinnalla, mitä haittamaahanmuutto aiheuttaa. Voi aloittaa vaikka siitä, kuinka moninkertaiseksi Eurooppaan tulevan siirtolaisen ekologinen jalanjälki kasvaa. Ja jatkaa sillä, mitä kirjoitin vuosi sitten:
Todellinen uhka on se, mitä hallitsematon haittamaahanmuutto tekee länsimaisille yhteiskunnille. Kuten presidentti Niinistökin jo tajusi, tämä peli on vihellettävä poikki. Mitään konkreettista hyötyä tästä ei meille ole, mutta kustannukset ovat valtavat. Todellista hintaa ei mitata terrori-iskuissa kuolleina, vaan raiskattuina, pahoinpideltyinä, alennettujen standardien takia huonommin koulutettuina, kasvaneina veroina sekä ennen muuta jakautuneina kansakuntina. Oliko Kekkosen hautajaisissa betoniesteitä allahu akbar -rekkarallin estämiseksi, häh? Koiviston hautajaisissa oli. Kuvitelkaa, kuinka hieno yhteiskunta meillä olisi, jos kaikki haittamaahanmuuton lieveilmiöt poistuisivat ja siitä aiheutuvat kulut voitaisiin käyttää ihmisten hyvinvointiin.
Tässä yhteydessä aiemmin esittämäni vertaus venäläisestä ruletista toimii hyvin. Kuten todettu, siinäkin suurin osa patruunapesistä on tyhjiä eli harmittomia. Aivan samoin haittamaahanmuuttajista suuri osa on harmittomia. Mutta myös hyödyttömiä. Aivan samoin kuin venäläisen ruletin tyhjät patruunapesät. Ne, jotka haluavat haittamaahanmuuttajia maahan, ovat samanlaisia kuin ne, jotka saavat nautintoa venäläisen ruletin tuomasta jännityksestä. Merkittävin ongelma tässä on se, että toisin kuin venäläisen ruletin pelaajat, haittamaahanmuuton tukijat asettavat revolverin sivullisten ohimoille. Ja tekevät sen syyttömien veronmaksajien kustannuksella.
Useimmin käytetty perustelu - järkiperustelujen loputtua ja tultua nauretuiksi kumoon jo vuosia sitten - haittamaahanmuutolle on "maailma muuttuu, Suomi ei ole enää lintukoto, tämä on väistämätöntä ja sitä ei voi estää". Tämä on suoraan marxilaisesta historiankäsityksestä muuntunut meemi. Marxilaisuushan näki historian prosessina, jonka lopputulos on kommunistinen yhteiskunta. Onko sitten ihme, että sen henkinen jälkeläinen vihervasemmistolaisuus näkee historian prosessina, jonka lopputulos on monikulttuurisuus?
Historian kulku ei ole mikään väistämätön prosessi. Meillä on äly ja teknologia. Millä hitolla haittamaahanmuuttajat tulevat, jos niitä ei päästetä maahan? Millä hitolla tänne jo livahtaneet sen estävät, kun otetaan tukeva niskaperseote ja tempaistaan yli Tornionjoen, mistä ovat tulleetkin?
Jos ja kun haittamaahanmuuttajat haluavat elää sivistysmaassa, ainoa oikea tapa on opettaa heille kuinka rakentavat sivistysmaan omaan maahansa. Meiltä saa kyllä hyvät neuvot matkaeväiksi, hyvää reissua ja onnellista tulevaisuutta kotimaallenne!
Vaikka suurempi kustannus haittamaahanmuutosta ovatkin muut sivukulut, on tietysti aihetta miettiä myös kirjoituksen varsinaista aihetta. Kuinka paljon kuluja on mennyt parannettuihin turvatoimiin? Tämän kun kertoo riittävän suurella kokonaisluvulla, saa arvion siitä paljonko on mennyt "kotouttamiseen", joka on useimmiten epäonnistunut. Lainaan itseäni uudelleen: Kuvitelkaa, kuinka hieno yhteiskunta meillä olisi, jos kaikki haittamaahanmuuton lieveilmiöt poistuisivat ja siitä aiheutuvat kulut voitaisiin käyttää ihmisten hyvinvointiin.
Hyvin toimiva malli terrorismin ennustamiseen.
VastaaPoistaErittäin mielenkiintoinen esitys jossa oli hyvin selitetty tilastomatikkaa meille rasisteille.
VastaaPoistaAinoa virhe tai puute on siinä, että terroriteko oli huonosti määritelty. Lain mukaan terrorin tarkoitus on kylvää pelkoa, mikä vastaa hyvin määritelmän kansanomaista käsitystä.
Jos siis mukaan olisi laskettu teot, joissa ihmisiä ei kuollut, mutta luodaan yhteiskunnallista jännitettä eri etnisten ryhmien välille, terroritekoja olisi saatu jokaisessa maassa kymmeniä.
Taharrus gamae on terroriteko, samoin kuin kantiksiin kohdistuva etnisesti motivoitunut väkivalta, kuten Suomessa Otamäen murha tai porilaisen tytön polttomurha afgaanityyliin.
Mielenkiintoinen analyysi!
VastaaPoistaKuten Kumitonttu yllä jo totesi, terroriteon määrittely on epäselvä. Ilmeisesti tarkoituksella, aivan kuten vihapuheenkin kriteerit. Terroriteon määritelmä riippuu määrittelijästä sekä määrittelijän arvopohjasta (eli poliittisesta elämänkatsomuksesta, joka määrää määrittelijän kaiken muuunkin toiminnan). Turun puukkosattumuksen pohdinta vei lainoppineilta pirun pitkään, ennen kuin totesivat sen olleen terrori-isku. Pitäisiköhän kyseisenlainen pohdinta ulkoistaa hieman nopeammilla hoksottimilla varustettujen pohtijoiden tehtäväksi? Tavallinen (ei sis. suvakkeja eikä poliitikkoja paitsi oikeat persut) kansa ymmärsi heti teon olleen terrori-isku, aivan kuten tekijäkin sen tarkoitti olevan.
Koko nykyinen hallitsijoiden touhu on huonon käsikirjoituksen sekä ala-arvoisten ohjaajien ja näyttelijöiden aikaansaama yleisöä halveksiva satiirinen näytelmä, jolla Ne hei tienaa. Mutta yleisö köyhtyy ja kärsii.
Asiallinen selvitys myös tämmöiselle jolla matematiikka ei ole niin hyvin hallussa. Komppaan vielä Kumista (ja mitä Jaskakin sivusi) eli tulee aina muistaa se arkipäivän terrori joka kohdistuu haittamaahanmuuttajien taholta kantaväestöön. Eli ei vain murhat ja terroristisiksi iskuiksi tulkitut iskut vaan myös ryöstöt, pahoinpitelyt ja raiskaukset.
VastaaPoistaTuon arkipäivän terrorin pyrkii niin poliittinen eliittimme, virkakoneisto ja ennen kaikkea valtamediamme pimittämään ja voi myös todeta että tuo arkipäivän terrori ei olisi koskaan toteutunut ilman poliittisen eliittimme hyväksyntää. Joka hyväksyntä sille terrorille on vieläkin eikä se aio muttaa linjaansa ollenkaan. Koska ei sitä sen mielestä edes tapahdu. Kyse on vain sosioekonomisesti haastavasta tilanteesta.
Ja tämä terrori todellakin - niin kuin Kumis totesi - lisää pelkoa. Yksinkertaisempi ihminen - joihin itsekin kuulun - nostaa esille termin ”valtioterrori”. Eikä sen selitykseksi riitä se että ”ei me tarkoitettu tätä”.
Kiitoksia kommentoijille.
VastaaPoistaOn tosiaan kyseenalaista, mikä on terroriteko ja mikä ei. Jos joku partainen kaapuäijä huutaa "Allahu akbar!" ja teurastaa ohikulkijoita, niin se varmaan kaikkien näkövinkkelistä (paitsi tietysti tekijän ja hänen hengenheimolaistensa) on terroriteko. Kaikki muu onkin sitten määrittelykysymys.
Eli kun matu murhaa suomalaistytön (viittaan siihen Satakunnan tapaukseen), onko se terroriteko? Sen voi nähdä rikoksena, koska vastaavaa tapahtuu myös kantasuomalaisten keskuudessa, joskin tietysti monta magnitudia pienemmällä todennäköisyydellä, kun suhteuttaa väestöryhmien kokoon. Toisaalta sen voi nähdä myös terroritekon aiksi, että teolle löytyy oikeutus kulttuurista, joka on vieras länsimaiselle sivistykselle.
Oikeudenmukaisin tapa luokitella tällaiset teot on pistää ne välimaastoon. Yksilötasolla kyse ei ole terroriteosta mm. siksi, että kohde ei valikoitunut satunnaisesti. Yhteiskunnallisella tasolla kyse on terroriteosta siksi, että teon motiivit kumpuavat sivistysvihamielisestä ideologiasta.
Yksityisellä tasolla syyllilnen on teon tekijä eli hänellä on rikosoikeudellinen vastuu. Yhteiskunnallisella tasolla syyllilsiä ovat ne päättäjät, jotka ovat mahdollistaneet sivistysyhteiskunnalle vihamielisten ainesten pesiytymisen maahan. Heillä on valtio-oikeudellinen vastuu.
Tyydyin terroriteon määritelmässä siihen, että laskin terroriteoksi linkatun listan luettelemat tapaukset.
Kuten jutussa totesin, nämä ovat loppujen lopuksi sivuseikka. Kyllä me kestämme muutamat kymmenet, jopa sadat terroriteoissa kuolleet ja invalidisoituneet. Suuremman hinnan haittamaahanmuutosta yhteiskuntamme maksaa köyhyytenä, kohonneina kustannuksina, luottamuksen puutteena, yleisen henkisen sekä fyysisen heikentymisenä sekä sanan- ja muun vapauden menetyksenä.
Jos joka vuosi, kerran vuodessa satunnaisena hetkenä satunnaisen suomalaisen kaupungin torille putoaisi kirkkaalta taivaalta viidensadan kilon sirpalepommi, sen vaikutukset yhteiskuntaamme olisivat vähemmän tuhoisat kuin nykyisen haittamaahanmuuttopolitiikan.