lauantai 11. maaliskuuta 2023

Välihuomautus 157 : Gallup-kyselyiden tärkeydestä


Tässä päivänä muutamana istuttiin Sallin kanssa saunan lauteilla, kun juttu kiertyi monen mutkan kautta lähestyvään pääsiäiseen ja parintuhannen vuoden takaisiin tapahtumiin. Pohdittiin, mikä sai Pontius Pilatuksen tuomitsemaan Jeesuksen ristiinnaulittavaksi. Totesin, että kyseessä oli varmaan onnettomien yhteensattumien summa. Pilatus oli vaikeassa paikassa uppiniskaisen kansan maaherrana. Kari Suomalainen aiheutti aikoinaan uskonnollisen lehden toimittajalle pahan sätkyn, kun vastasi tämän kysymykseen ”Kenet Raamatun henkilöistä haluaisit tavata”, toteamalla että Pilatuksen. Perustelut olivat vastaansanomattomat, olihan Pilatuksella kenties paras kokonaiskuva tuon ajan touhusta.
Tuumailin, että Pontius Pilatuksen ajatuksenjuoksu lienee kulkenut vähän seuraavaan tapaan:

Jaahas. Nyt nuo kirotut fariseukset ovat sitten onnistuneet kusettamaan legioonalaiseni vangitsemaan tuon kajahtaneen kansankiihottajan ja tuoneet mokoman minun riesakseni. Ja haluavat päästää kilpailijan pois päiviltä. Mutta kun ne eivät ymmärrä kokonaiskuvasta faecesiakaan. Jos minä sen ristiinnaulitsen, niin siitähän tulee marttyyri ja täällä menee touhu entistä levottomammaksi. Joten pitää päästää se jollain ilveellä liemestä. Eukkokin sanoi, että parempi olla koskematta Jeesukseen. Vaimon neuvoja on hyvä kuunnella ja sitä paitsi pihtaamaanhan se rupeaisi.

Kuinka ollakaan, luultavasti samoihin aikoihin joku adjutantti muistutti Pilatesta että juutalaisten pääsiäinen alkaa olla hollilla ja pitäisi joku vanki vapauttaa, se on perinne. Tällöin Pilateksen aivoissa syttyi öljylamppu.

No tämäpä on ratkaisu. Vapautan Jeesuksen … hetkinen, eihän se noin vaan käykään. Fariseukset vetävät pisum sativumin nasukseensa. Ja sitten ollaan taas levottomuuksissa. Minulla olisi enää vähän aikaa virkakaudesta jäljellä, pitäisi selvitä kunnialla eläkkeelle. Mitähän sitä keksisi...

- Adjutantti. Kuka on pahin roisto ja murhamies, joka odottelee ristiinnaulitsemista?
- Eiköhän tuo liene Barabbas.

Nyt on selvä homma. Annan kansan päättää, niin fariseukset eivät syytä minua ja selviän kuin canis veräjästä. Ei luulisi olevan vaikeaa valita haluavatko vapaaksi murhamiehen keskuuteensa vai hassahtaneen saarnamiehen.

Maaherra kysyi nyt: "Kumman näistä kahdesta haluatte? Kumman päästän vapaaksi?" Väki vastasi: "Barabbaksen."

Ei haades. Unohdin että nuo helvetin jutkut ovat tuollaisia. Olisi pitänyt muistaa miten Johannes Kastaja menetti tässä taannoin päänsä. Aina ne vaativat mahdottomia. Kysynpä nyt vielä uudestaan.

Pilatus kysyi: "Mitä minä sitten teen Jeesukselle, jota sanotaan Kristukseksi?" Kaikki vastasivat: "Ristiinnaulittakoon!"
"Mitä pahaa hän on tehnyt?" kysyi Pilatus. Mutta he vain huusivat entistä kovemmin: "Ristiinnaulittakoon!"

Voihan equuksen vagina. Nyt olen ureassa. Minkäs teet, ei kai tässä auta muu kuin pestä kätensä koko sotkusta. Ja minä kuin ajattelin, että tämä olisi helppoa. Perjantaipäivä, aika sulkea virasto ja mennä ottamaan vähän invinoveritasta. Sanokaa minun sanoneen, tästä se vielä sotku tulee. Toivottavasti ehdin eläkkeelle ennen kuin tuon kirotun nasaretilaisen seuraajat perustavat uuden uskonnon ja aiheuttavat levottomuuksia. Ja se on noiden uppiniskaisten juutalaisten vika. Toivottavasti niitä lohduttaa aikanaan edes se, että Jeesuksen seuraajat tulevat olemaan juutalaisille ikuisesti kiitollisia. Niiden valinta oli tuomita Jeesus kuolemaan. Koko homma olisi kuivunut kasaan, jos se hassahtanut saarnaaja olisi päästetty vapaaksi. Nyt juutalaisten ansiosta siitä tulee marttyyri ja tästä saavat niitä sitten kiitellä seuraavat vuosituhannet.

Tältä kaikelta olisi vältytty, jos Pontius Pilatuksella olisi ollut käytössään nykyiset gallupkyselyt. Hän olisi tiennyt, että ylipappien kiihottamat juutalaiset kannattivat enemmän Barabbaan kuin Jeesuksen vapautusta. Samalla tästä nähdään taas kerran se, että kansanäänestyksiä kannattaa järjestää ainoastaan silloin, kun on etukäteen kansa valmisteltu huolellisesti halutulle kannalle. Ylipapit osasivat tempun, Pilatus ei.

7 kommenttia:

  1. Ihan mielenkiintoinen ajatuskulku, jos kohta luvalla sanoen hieman myötämielinen Pilatusta kohtaan. Niinhän näissä usein käy, että päähenkilöstä tulee eräänlainen homo oeconomicus, umpijärkevä toimija kuohuvassa ympäristössä.

    Jos haluaa lukaista erään toisen kuvauksen Pilatuksen ajattelusta, löytyy sellainen Mika Waltarin kirjasta Valtakunnan salaisuus.

    VastaaPoista
  2. Pilatuksen päämotiivi oli kiristys:
    hänen tiedetään sekaantuneen keisarillisen henkikaartin, pretoriaanien päällikön Lucius Seianuksen johtamaan keisari Tiberiuksen salamurhahankeeseen.
    Se epäonnistui, päitä putoili ja Tiberiuksen jo valmiiksi katkeroitunut mieli myrkyttyi aina vaan lisää.

    Pilatus oli turvallisen oloisesti Juudeassa poissa silmistä, poissa mielestä.
    Sitten tuotiin vahvistettavaksi turha kuolemantuomio.
    Pilatus oli jo valmis vapauttamaan tuomitun, kun ylipappi Kaifas huomautti, että sen tehtyään Pilatus ei enää olisi Keisarin Ystävä.

    Voin kuvitella kuinka Pilatus nytkähti ja tuijotti Kaifasta:
    "Mistä tuo jutku on saanut tietää...?!"
    Kaifaan ison nenän alle levisi kaikki hampaat paljastava virnistys.

    Loppu tunnetaan.

    VastaaPoista

  3. Minulle, joka joskus luulin olevani joku asiantuntija jossakin tämäntapaisessa (mutta en toki luule enää!), tämä blogi tänään oli mitä virkistävin historiantulkinta - ja kommentit myös!
    Suosittelen myös lämpimästi "Valtakunnan salaisuutta"! Mika W oli nero ja huoripukki ja viinajuoppo, tässä järjestyksessä!

    VastaaPoista
  4. Nipotinipoti: "vagina" on lääketieteellistä latinaa 1700-luvulta, ja eufemismi. Klassisessa latinassa se tarkoittaa miekan tai puukon tuppea.

    Naisen sukuelimiä tarkoittava sana on klassisessa latinassa "cunnus". Sitä pidettiin 1700-luvulla hyvin rahvaanomaisena sanana.

    Pilatus oli karski sotilas, ja hänen ratsunsa oli varmasti hänelle "caballus" eli kaakki. Toki hän raportoi Roomaan, että tarvittaisiin uusi equus.

    Cunnnus cunnorum, cunnus caballi!

    VastaaPoista
  5. Paha moka oli kertoa mikä olisi reaktio äänestyksen tulokseen ja toinen yhtä paha tai itseasiassa pahempi - ääntenlaskijoiden nimittäminen. Tai siis nimittämättä jättäminen.

    Kansahan selvästi ilmaisi halunsa, että Barabbas ristiinnaulittakkoon. Miksi Pilatus mokasi ja tulkitsi tämän toisin, pappien vihapuhe kenties syynä.

    Pyssymies

    VastaaPoista
  6. Mielestäni jo kommentoin, no uusinta.

    P. Pilatus teki virheen ääntenlaskijoiden valinnassa ja myös suhtautumisessa kyseisen neuvoa natavaan äänetykseen.

    Kansahan halusi että Barabas ristiinnaulittakkoon. Muun väittäminen on vihapuhetta ja hybridivaikuttamista.


    Pyssymies

    VastaaPoista
  7. Kiitoksia kommenteista ja pahoitteluni, että vastaus tulee näin myöhässä. Olen ollut henkilökohtaisista syistä syrjässä (täsmennetään että ne eivät vastoin vihamiesteni toiveita ja mahdollisten muiden lukijoiden epäilyksiä ole olleet mielenterveydellisiä). Palailen vähitellen satunnaisella taajuudella kuvioihin ensi tai seuraavan viikon aikana.

    VastaaPoista