Tämän blogin vakioaiheisiin kuuluu yhteiskuntien toimivuuden tarkastelu. Olisi yhteiskuntatieteellisesti hyvin käyttökelpoista, jos kykenisi sopivista lähtökohdista ennustamaan yhteiskunnan menestystä.
Yhteiskunnan menestykseen vaikuttaa kaiken järjen mukaan suuresti sattuma, jonka vaikutusta on mahdoton ennustaa – ei sitä muuten sattumaksi sanottaisikaan. Lisäksi yleisesti tunnustettuja vaikutuksia on valitulla yhteiskuntajärjestelmällä sekä luonnonvaroilla. Yhteiskuntajärjestelmästä on helppo empiirisiin kokemuksiin vedoten todeta, että sosialistinen järjestelmä on tuottanut kehnoja tuloksia eivätkä muutkaan diktatoriset järjestelmät ole yleensä erityisen hyvin menestyneet. Luonnonvarojen vaikutuksesta ollaan montaa mieltä, mutta ainakin lyhyellä tähtäimellä huomattavat luonnonvarat tuottavat yhteiskunnalle vaurautta. Pitkällä tähtäimellä eli luonnonvarojen ehtyessä saattaa sitten käydä ohraisesti, kun on tuudittauduttu helppoon rahantuloon varautumatta tulevaisuuteen. Uskonnon merkitys yhteiskunnan menestykselle on sitten jo arempi asia käsiteltäväksi puhumattakaan väestönlaadun merkityksestä. Tässä blogissa ei kuitenkaan ole ennenkään kuvia kumarreltu, joten ei kuin mallintamaan vaan.
Erityisen hankala haaste on valita mittari, joka kuvaa yhteiskunnan menestymistä. Paras – jos kohta ei välttämättä edes hyvä – mittari tälle on asukasta kohti laskettu BKT. BKT:hen liittyvät ongelmat ovat sekä tilastojen luotettavuus että sen korrelointi todellisen hyvinvoinnin, mitä se sitten onkin, kanssa. Paremman puutteessa tämä on kuitenkin valittu mittariksi.
Tutkimusvuodeksi on valittu vuoden 1995 tilanne perustelluista syistä. Tämän vuoden BKT:t löytyvät kätevästi vuoden 1999 Mitä-Missä-Milloin -kirjasta. Koska halutaan tutkia myös yhteiskuntamallin toimivuutta, on järkevää tutkia tilannetta jossa sosialismin romahduksen jälkeinen vaikutus ei ole vielä juurikaan ehtinyt eliminoitua. Lisäbonuksena vuoden valinnassa on se, että vuonna 1995 kansat asuivat vielä omissa valtioissaan, jolloin väestö ja uskonnot eivät olleet vielä merkittävästi ehtineet monikulttuuristua.
Tutkimukseen otettiin jokainen maa, jonka väkiluku ylitti miljoonan. Tämä siksi, että sitä pienemmissä maissa satunnainen vaihtelu saattaa olla huomattavaa eivätkä tilastotkaan anna uskottavaa kuvaa. Sitä paitsi vanhan neuvostovitsin mukaan Monaco ei voi olla kommunistinen, koska niin suuri onnettomuus ei mahdu niin pieneen maahan.
Tutkittaviksi muuttujiksi otettiin neljä asiaa: luonnonvarat, yhteiskuntajärjestelmä, vallitseva uskonto ja väestön koostumus. Jokainen pisteytettiin välille 0-6.
Luonnonvarat pisteytettiin vain poikkeustapauksissa, joissa maan luonnonvarat suhteessa sen väestömäärään ovat huomattavan suuret. Käytännössä tämä koski öljyä, joissain tapauksissa muita kaivosteollisuuden tuotteita kuten kultaa. Saadakseen tästä pisteitä maassa täytyi olla todella poikkeukselliset luonnonvarat, pisteitä sai vain 25 maata 123:n jäädessä nollille. Esimerkkejä pisteytyksestä:
6 – Kuwait, valtavat öljyvarat
5 – Saudi-Arabia, valtavat öljyvarat mutta väestöäkin on
4 – Gabon, öljyvaroja
3 – Iran, öljyvaroja mutta paljon väestöä
2 – Namibia, kultaa ja muita kaivostuotteita
1 – Australia, kultaa mutta väestöäkin on
0 – Tanska, ei merkittäviä luonnonvaroja
Yhteiskuntajärjestelmä pisteytettiin subjektiivisesti sen mukaan, miten diktatorinen/sosialistinen se oli 1980-luvun lopussa. Esimerkkejä:
0 – demokraattinen, Ruotsi
1 – osin diktatorinen, Etelä-Afrikka
2 – diktatorinen, Libya
3 – diktatorinen sosialistisin piirtein, Burkina Faso
4 – sosialistinen, ex-Jugoslavia
5 – lievästi kommunistinen, Unkari ja useimmat itäblokin maat
6 – puhtaasti kommunistinen, ex-Neuvostoliitto
Uskonto pisteytettiin seuraavan taulukon mukaan laskemalla väestön keskiarvo. Esimerkkejä:
0 – protestanttinen, juutalainen, uskonnoton: Norja
1 – katolilainen, ortodoksinen: Bulgaria
2 – buddhalainen, shintolainen tms: Japani
3 – keskiarvolaskennan tulos: Sri Lanka
4 – hindulainen, animistinen: Intia
5 – keskiarvolaskennan tulos: Albania
6 – islamilainen: Algeria
Väestö eli kaikkein tulenarin muuttuja laskettiin myös keskiarvona seuraavin painotuksin. Esimerkkejä:
0 – pohjoiseurooppalainen: Saksa
1 – itäaasialainen, eteläeurooppalainen: Italia
2 – kaakkoisaasialainen, keskiaasialainen: Malesia
3 – eteläaasialainen, lähi-itäläinen, polynesialainen: Jemen
4 – Amerikan alkuperäiskansat, melanesialainen: Papua-Uusi-Guinea
5 – keskiarvolaskennan tulos: Haiti
6 – afrikkalainen: Senegal
Huomautus: Kaikki mahdolliset arviot tehtiin ennen BKT:n tarkistamista, ettei tämä tieto vaikuttaisi arvioinnin objektiivisuuteen.
Sen jälkeen laskettiin pisteet ynnäämällä yhteiskuntajärjestelmän, uskonnon ja väestön pisteet sekä vähentämällä tästä luonnonvarapisteet. Esimerkiksi Angola sai yhteensä kymmenen pistettä (yhteiskuntajärjestelmä 4, uskonto 1, väestö 6 ja näiden summasta vähennetään yksi luonnonvarapiste).
Keskimääräinen pistemäärä oli 6,93 ja mediaanipistemäärä 7. Pienimmät pisteet sai Norja, -2 pistettä. Kaikki muut nollilla ja kaksi pistettä luonnonvaroista. Suurimmat pisteet olivat Somalialla, 17. Väestöstä ja uskonnosta kuusi pistettä molemmista, järjestelmästä viisi (edes kommunismi ei toiminut kunnolla Somaliassa) eikä luonnonvaroja. Lähes kaikki maat olivat välillä 0-14 pistettä siten, että kussakin pistemäärässä oli noin kymmenen maata. Yleisimmät pistemäärät olivat 3 ja 9, jotka molemmat olivat kahdeksallatoista maalla. Harvinaisimmat pistemäärät välillä 0-14 olivat 1,5 ja 12, kuusi maata kussakin. Tämän välin ulkopuolella esiintyneitä pistemääriä -2, -1, 15, 16 ja 17 oli kutakin tasan yksi kappale.
Seuraavassa pistetaulukko, maat lajiteltuna asukasta kohti lasketun BKT:n mukaiseen järjestykseen.
A = sijoitus BKT:n mukaan
B = maa
C = BKT/asukas
D = pistesumma
E = luonnonvarat
F = yhteiskuntajärjestelmä
G = uskonto
H = väestö
I = poikkeama pistesummassa
J = poikkeama sijoituksessa
Mikäli pistesumma ennustaisi täydellisesti maan menestystä, ne asettuisivat BKT:n mukaan nätisti samaan järjestykseen. Koska näin ei tietenkään ole, on poikkeaman vertailuun otettu kaksi työkalua sarakkeisiin I ja J.
Mikäli maat olisivat pisteidensä mukaisessa järjestyksessä, esimerkiksi sijoilla 3-12 pitäisi olla maiden jolla on nolla pistettä ja sijoilla 13-18 maiden jolla on yksi piste. Esimerkiksi sijalla 14 on kuitenkin nollan pisteen Kanada. Tällöin Kanadan kohdalla sarakkeessa I lukee -1, koska Suomi on sijoitusjärjestyksessä yhden kategorian ennustetta alempana.
Vastaavasti sarakkeessa J BKT:ssä sijalla 14 olevan Kanadan kohdalla lukee -2, koska se on kaksi sijaa alempana kuin sen pitäisi pisteidensä nojalla olla (alimpana olevan nollan pisteen maan pitäisi olla sijalla 12). Esimerkiksi sijalla 22 olevalla Espanjalla lukee sarakkeessa J nolla, koska sillä on kaksi pistettä ja tällaisten maiden pitäisikin olla jossain sijoilla 19-25. Sijalla 36 olevalla Unkarilla lukee sarakkeessa J 21, koska sillä on kuusi pistettä ja kuuden pisteen maiden pitäisi olla sijoilla 57-65, joten Unkari on 21 sijaa odotusarvon yläpuolella. (Vastaavasti Unkarilla lukee sarakkeessa I arvo 3, koska kuuden pisteen Unkari on sijalla, jolla pitäisi olla kolmen pisteen maa ja 6 – 3 = 3.)
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sveitsi | 40630 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 |
2 | Japani | 39640 | 3 | 0 | 0 | 2 | 1 | 4 | 24 |
3 | Norja | 31250 | -2 | 2 | 0 | 0 | 0 | -2 | -2 |
4 | Tanska | 29890 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Saksa | 27510 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Yhdysvallat | 26980 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
7 | Itävalta | 26890 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 6 |
8 | Singapore | 26730 | 3 | 0 | 0 | 2 | 1 | 3 | 18 |
9 | Ranska | 24990 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 4 |
10 | Belgia | 24710 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11 | Alankomaat | 24000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12 | Ruotsi | 23750 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13 | Suomi | 20580 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | -1 |
14 | Kanada | 19380 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | -2 |
15 | Kuwait | 19040 | 4 | 6 | 1 | 6 | 3 | 3 | 29 |
16 | Italia | 19020 | 2 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 3 |
17 | Australia | 18720 | -1 | 1 | 0 | 0 | 0 | -2 | -15 |
18 | Iso-Britannia | 18700 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
19 | Arabiemiraatit | 17400 | 5 | 6 | 2 | 6 | 3 | 3 | 32 |
20 | Israel | 15920 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | -1 | -2 |
21 | Irlanti | 14710 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | -1 | -3 |
22 | Espanja | 13580 | 2 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 |
23 | Uusi-Seelanti | 13190 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -2 | -11 |
24 | Taiwan | 12840 | 3 | 0 | 0 | 2 | 1 | 1 | 2 |
25 | Portugali | 9740 | 2 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 |
26 | Etelä-Korea | 8220 | 3 | 0 | 0 | 2 | 1 | 0 | 0 |
27 | Kreikka | 8210 | 2 | 0 | 0 | 1 | 1 | -1 | -2 |
28 | Slovenia | 8200 | 5 | 0 | 4 | 1 | 0 | 2 | 23 |
29 | Argentiina | 8030 | 2 | 0 | 0 | 1 | 1 | -1 | -4 |
30 | Saudi-Arabia | 7040 | 6 | 5 | 2 | 6 | 3 | 3 | 27 |
31 | Libya | 6510 | 5 | 6 | 2 | 6 | 3 | 2 | 20 |
32 | Oman | 5200 | 6 | 5 | 2 | 6 | 3 | 3 | 25 |
33 | Uruguay | 5170 | 2 | 0 | 0 | 1 | 1 | -1 | -8 |
34 | Libanon | 4360 | 8 | 0 | 1 | 4 | 3 | 5 | 45 |
35 | Chile | 4160 | 2 | 0 | 0 | 1 | 1 | -1 | -10 |
36 | Unkari | 4120 | 6 | 0 | 5 | 1 | 0 | 3 | 21 |
37 | Malesia | 3890 | 5 | 1 | 0 | 4 | 2 | 2 | 14 |
38 | Tsekki | 3870 | 5 | 0 | 5 | 0 | 0 | 2 | 13 |
39 | Trinidad | 3770 | 4 | 0 | 0 | 1 | 3 | 1 | 5 |
40 | Brasilia | 3640 | 3 | 0 | 0 | 1 | 2 | 0 | 0 |
41 | Gabon | 3490 | 4 | 4 | 1 | 1 | 6 | 1 | 3 |
42 | Mauritius | 3380 | 6 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 15 |
43 | Meksiko | 3320 | 3 | 0 | 0 | 1 | 2 | 0 | 0 |
44 | Kroatia | 3250 | 6 | 0 | 4 | 1 | 1 | 2 | 13 |
45 | Etelä-Afrikka | 3160 | 3 | 4 | 1 | 1 | 5 | -1 | -2 |
46 | Venezuela | 3020 | 1 | 2 | 0 | 1 | 2 | -3 | -28 |
47 | Botswana | 3020 | 4 | 4 | 0 | 2 | 6 | 0 | 0 |
48 | Slovakia | 2950 | 6 | 0 | 5 | 1 | 0 | 2 | 9 |
49 | Viro | 2860 | 6 | 0 | 6 | 0 | 0 | 2 | 8 |
50 | Turkki | 2780 | 8 | 0 | 0 | 6 | 2 | 4 | 29 |
51 | Panama | 2750 | 3 | 0 | 0 | 1 | 2 | -2 | -8 |
52 | Thaimaa | 2740 | 4 | 0 | 0 | 2 | 2 | -1 | -2 |
53 | Iran | 2680 | 7 | 3 | 2 | 6 | 2 | 2 | 13 |
54 | Costa Rica | 2610 | 3 | 0 | 0 | 1 | 2 | -2 | -11 |
55 | Peru | 2310 | 3 | 0 | 0 | 1 | 2 | -2 | -12 |
56 | Latvia | 2270 | 6 | 0 | 6 | 0 | 0 | 1 | 1 |
57 | Venäjä | 2240 | 6 | 1 | 6 | 1 | 0 | 0 | 0 |
58 | Valko-Venäjä | 2070 | 7 | 0 | 6 | 1 | 0 | 1 | 8 |
59 | Namibia | 2000 | 5 | 2 | 0 | 1 | 6 | -1 | -3 |
60 | Kolumbia | 1910 | 3 | 0 | 0 | 1 | 2 | -3 | -17 |
61 | Liettua | 1900 | 7 | 0 | 6 | 1 | 0 | 1 | 5 |
62 | Tunisia | 1820 | 10 | 0 | 1 | 6 | 3 | 4 | 45 |
63 | Paraguay | 1690 | 3 | 0 | 0 | 1 | 2 | -3 | -20 |
64 | Ukraina | 1630 | 7 | 0 | 6 | 1 | 0 | 1 | 2 |
65 | Algeria | 1600 | 11 | 2 | 4 | 6 | 3 | 5 | 53 |
66 | Kuuba | 1580 | 9 | 0 | 6 | 1 | 2 | 2 | 23 |
67 | Jamaika | 1510 | 4 | 0 | 0 | 0 | 4 | -3 | -17 |
68 | Jugoslavia | 1510 | 7 | 0 | 4 | 2 | 1 | 0 | 0 |
69 | Jordania | 1510 | 9 | 0 | 0 | 6 | 3 | 2 | 20 |
70 | Bosnia ja Hgovina | 1500 | 9 | 0 | 4 | 4 | 1 | 2 | 19 |
71 | Romania | 1480 | 7 | 0 | 5 | 1 | 1 | 0 | 0 |
72 | Dominikaaninen tv | 1460 | 3 | 0 | 0 | 1 | 2 | -4 | -29 |
73 | Ecuador | 1390 | 3 | 0 | 0 | 1 | 2 | -4 | -30 |
74 | Guatemala | 1340 | 3 | 0 | 0 | 1 | 2 | -4 | -31 |
75 | Bulgaria | 1330 | 9 | 0 | 6 | 2 | 1 | 2 | 14 |
76 | Papua-Uusi-Guinea | 1160 | 4 | 0 | 0 | 0 | 4 | -3 | -26 |
77 | Syyria | 1120 | 11 | 0 | 2 | 6 | 3 | 4 | 41 |
78 | Marokko | 1110 | 9 | 0 | 0 | 6 | 3 | 2 | 11 |
79 | Kazakstan | 1110 | 11 | 0 | 6 | 4 | 1 | 3 | 39 |
80 | Filippiinit | 1050 | 3 | 0 | 0 | 1 | 2 | -5 | -37 |
81 | Pohjois-Korea | 1000 | 9 | 0 | 6 | 2 | 1 | 1 | 8 |
82 | Indonesia | 980 | 9 | 0 | 0 | 6 | 3 | 1 | 7 |
83 | Uzbekistan | 970 | 14 | 0 | 6 | 6 | 2 | 6 | 56 |
84 | Moldova | 920 | 8 | 0 | 6 | 1 | 1 | 0 | 0 |
85 | Turkmenistan | 920 | 14 | 0 | 6 | 6 | 2 | 6 | 54 |
86 | Makedonia | 860 | 7 | 0 | 4 | 2 | 1 | -1 | -8 |
87 | Bolivia | 800 | 3 | 0 | 0 | 1 | 2 | -5 | -44 |
88 | Egypti | 790 | 10 | 0 | 1 | 6 | 3 | 2 | 19 |
89 | Lesotho | 770 | 7 | 0 | 0 | 1 | 6 | -2 | -11 |
90 | Armenia | 730 | 9 | 0 | 6 | 1 | 2 | 0 | 0 |
91 | Kirgisia | 710 | 13 | 0 | 6 | 5 | 2 | 4 | 40 |
92 | Myanmar | 700 | 7 | 0 | 2 | 2 | 3 | -2 | -14 |
93 | Sri Lanka | 700 | 7 | 0 | 1 | 3 | 3 | -2 | -15 |
94 | Kongon tasavalta | 680 | 11 | 0 | 4 | 1 | 6 | 2 | 24 |
95 | Albania | 670 | 12 | 0 | 6 | 5 | 1 | 3 | 30 |
96 | Norsunluurannikko | 660 | 9 | 0 | 0 | 3 | 6 | 0 | 0 |
97 | Kamerun | 650 | 9 | 0 | 1 | 2 | 6 | 0 | 0 |
98 | Kiina | 620 | 9 | 0 | 6 | 2 | 1 | 0 | 0 |
99 | Honduras | 600 | 3 | 0 | 0 | 1 | 2 | -6 | -56 |
100 | Irak | 600 | 9 | 3 | 3 | 6 | 3 | 0 | 0 |
101 | Senegal | 600 | 13 | 0 | 1 | 6 | 6 | 4 | 30 |
102 | Guinea | 550 | 13 | 0 | 1 | 6 | 6 | 4 | 29 |
103 | Zimbabwe | 540 | 8 | 1 | 1 | 2 | 6 | -1 | -15 |
104 | Azerbaidzan | 480 | 10 | 3 | 6 | 5 | 2 | 1 | 3 |
105 | Mauritania | 480 | 13 | 0 | 2 | 6 | 5 | 4 | 26 |
106 | Pakistan | 460 | 11 | 0 | 2 | 6 | 3 | 2 | 12 |
107 | Georgia | 440 | 8 | 0 | 6 | 1 | 1 | -2 | -19 |
108 | Angola | 410 | 10 | 1 | 4 | 1 | 6 | 0 | 0 |
109 | Sambia | 400 | 9 | 0 | 1 | 2 | 6 | -1 | -3 |
110 | Ghana | 390 | 9 | 0 | 1 | 2 | 6 | -1 | -4 |
111 | Pt Guinea | 380 | 7 | 2 | 2 | 1 | 6 | -3 | -33 |
112 | Benin | 370 | 12 | 0 | 2 | 4 | 6 | 2 | 13 |
113 | Liberia | 350 | 9 | 0 | 1 | 2 | 6 | -1 | -7 |
114 | Intia | 340 | 8 | 0 | 1 | 4 | 3 | -2 | -26 |
115 | Keski-Afrikka | 340 | 10 | 0 | 2 | 2 | 6 | 0 | 0 |
116 | Tadzikistan | 340 | 14 | 0 | 6 | 6 | 2 | 4 | 23 |
117 | Nicaragua | 330 | 7 | 0 | 4 | 1 | 2 | -3 | -39 |
118 | Laos | 320 | 10 | 0 | 6 | 2 | 2 | -1 | -1 |
119 | Gambia | 320 | 13 | 0 | 1 | 6 | 6 | 2 | 12 |
120 | Mongolia | 310 | 9 | 0 | 6 | 2 | 1 | -2 | -14 |
121 | Togo | 310 | 11 | 0 | 1 | 4 | 6 | 0 | 0 |
122 | Sudan | 300 | 12 | 0 | 2 | 6 | 4 | 1 | 3 |
123 | Kamputsea | 270 | 10 | 0 | 6 | 2 | 2 | -1 | -6 |
124 | Kenia | 260 | 8 | 0 | 0 | 2 | 6 | -3 | -36 |
125 | Nigeria | 260 | 10 | 0 | 1 | 3 | 6 | -2 | -8 |
126 | Jemen | 260 | 13 | 0 | 4 | 6 | 3 | 1 | 5 |
127 | Haiti | 250 | 7 | 0 | 1 | 1 | 5 | -5 | -49 |
128 | Guinea-Bissau | 250 | 12 | 0 | 1 | 5 | 6 | 0 | 0 |
129 | Mali | 250 | 16 | 0 | 4 | 6 | 6 | 4 | 18 |
130 | Uganda | 240 | 8 | 0 | 1 | 1 | 6 | -4 | -42 |
131 | Bangladesh | 240 | 10 | 0 | 1 | 6 | 3 | -3 | -14 |
132 | Vietnam | 240 | 10 | 0 | 6 | 2 | 2 | -3 | -15 |
133 | Madagaskar | 230 | 12 | 0 | 4 | 3 | 5 | -1 | -3 |
134 | Burkina Faso | 230 | 13 | 0 | 3 | 4 | 6 | 0 | 0 |
135 | Niger | 220 | 13 | 0 | 1 | 6 | 6 | 0 | 0 |
136 | Afganistan | 220 | 14 | 0 | 5 | 6 | 3 | 1 | 3 |
137 | Nepal | 200 | 8 | 0 | 1 | 4 | 3 | -5 | -49 |
138 | Ruanda | 180 | 9 | 0 | 2 | 1 | 6 | -4 | -32 |
139 | Sierra Leone | 180 | 11 | 0 | 0 | 5 | 6 | -3 | -15 |
140 | Tsad | 180 | 12 | 0 | 1 | 5 | 6 | -2 | -10 |
141 | Malawi | 170 | 10 | 0 | 1 | 3 | 6 | -4 | -24 |
142 | Burundi | 160 | 9 | 0 | 2 | 1 | 6 | -5 | -36 |
143 | Somalia | 150 | 17 | 0 | 5 | 6 | 6 | 3 | 5 |
144 | Kongon dt | 120 | 8 | 1 | 2 | 1 | 6 | -6 | -56 |
145 | Tansania | 120 | 14 | 0 | 4 | 4 | 6 | 0 | 0 |
146 | Eritrea | 115 | 14 | 0 | 5 | 3 | 6 | -1 | -1 |
147 | Etiopia | 100 | 15 | 0 | 5 | 4 | 6 | -1 | -1 |
148 | Mosambik | 80 | 14 | 0 | 5 | 3 | 6 | -3 | -3 |
Sitten todellisiin tuloksiin. (Asiaa tunteville: tiedän, että tässä lasketaan korrelaatioita välimatka- ja järjestysasteikollisten muuttujien välillä, joka on jossain määrin ongelmallista. Välimatka-asteikollinen muuttuja BKT on kuitenkin vähemmän absoluuttinen ja järjestysasteikollisetkin suhteellisen tasaisin välein mahdollisissa mittaluvuissa, joka poistaa ongelmat suurelta osin.)
Mikäli laadittu pistesummamittari on hyvä, sen pitäisi antaa korrelaationa parempia ennusteita (eli enemmän nollasta poikkeavia) kuin yhdenkään yksittäisistä muuttujista verrattuna samaan perusarvoon.
Tutkitaan aluksi yksittäisten muuttujien korrelaatiota BKT:n kanssa.
BKT/asukas ja
luonnonvarat: 0,101
järjestelmä: -0,390
uskonto: -0,350
väestö: -0,510
BKT ja luonnonvarat eivät käytännössä korreloi lainkaan, lukuarvo on niin lähellä nollaa. Tämä oli odotettavissakin, sillä luonnonvarakerroin huomioitiin vain erityistapauksissa ja lähes kaikilla mailla tämän muuttujan arvo asetettiin nollaksi.
Kaikilla muilla muuttujilla korrelaatiota oli havaittavissa. Eli mitä enemmän tuli pisteitä, yleensä sitä kehnompi BKT maalla oli. Kaikkein selvimmin vaikutti väestönlaatu.
Sitten oleellinen eli mikä oli BKT:n ja pistesumman korrelaatio. Tulos on -0,670.
Tämä poikkeaa nollasta enemmän kuin mikään yksittäinen muuttuja, joka on merkki siitä että summamuuttuja on valittu ainakin oikeansuuntaiseksi.
BKT:tä paremmin korreloi sijoitus maiden välisellä listalla. Tämä aiheutuu siitä, että BKT:n erot ovat mittauksellisesti erittäin suuret; kehittyneiden teollisuusmaiden BKT on noin satakertainen Afrikan maihin nähden, kun taas järjestysasteikollisessa listassa näin suuria eroja ei pääse syntymään. Tämän takia järjestysasteikollinen muuttuja on tässä tilanteessa jopa parempi mittari vastoin tilastotieteen teorioita.
Sijaluku ja
luonnonvarat: -0,237
järjestelmä: 0,378
uskonto: 0,406
väestö: 0,705
Ainoastaan järjestelmä korreloi heikommin sijoituksen kuin BKT:n kanssa, sekin vain niukasti. Väestönlaadun korrelaatio on selvästi voimakkaampi sijoituksen kuin BKT:n kanssa. Luonnonvarat jää edelleen tilastollisen merkitsevyyden alapuolelle, joskin suhteellisen niukasti.
Lopuksi oleellinen eli sijaluvun ja pistesumman korrelaatio. Tulos on 0,829. Tämä on jo varsin kova korrelaatio.
Johtopäätös on se, että maiden menestykseen vaikuttavat väestönlaatu, käytetty yhteiskuntajärjestelmä ja vallitseva uskonto sekä jossain määrin luonnonvarat. Käytännössä kaikki muu on jo satunnaisen vaihtelun piikissä – tapahtuuko luonnonkatastrofeja, hyökkääkö naapurimaa tai jotain muuta vastaavaa.
Tästä voidaan laatia myös ennusteita, millaiselle tasolle voi nousta. Esimerkiksi maa, jonka väestö on eteläeurooppalaista, uskonnoltaan buddhalaisia ja elää ei-sosialistisessa diktatuurissa ilman suuria luonnonvaroja, saa pisteikseen 1 + 2 + 2 = 5 ja on luultavasti elintasoltaan sijoilla 51-56 eli jossain Costa Rican tasolla. Maa, joka on lievästi kommunistinen, protestanttinen ja pohjoiseurooppalainen (kuten Tsekki aikoinaan) saa myös viisi pistettä. Tsekki on sijalla 38 eli pärjännyt vähän paremmin. Maa, joka on islamilainen saa parhaimmillaan kuusi pistettä ilman luonnonvaroja ja nousee ennusteessa sijoille 57-65 eli suunnilleen vuosituhannen lopun kommunismista toipuvan Venäjän tasolle. Kuten myös afrikkalainen demokratia, jossa asukkaat ovat protestantteja.
Lopuksi vielä muutama erityisen poikkeava tapaus.
Kategoriamittauksessa ennusteeseen nähden huonoimmin menestyvät Kongon demokraattinen tasavalta ja Honduras, jotka ovat peräti kuusi kategoriaa ennusteensa alapuolella. Viisi pykälää ennustettaan huonommin menestyvät Filippiinit, Bolivia, Haiti, Nepal ja Burundi. Ennusteeseen nähden parhaiten menestyvät Uzbekistan ja Turkmenistan, kuusi kategoriaa ennusteensa yläpuolella. Ehkä neuvostovalta suojeli islamin vaikutukselta, kaksi totaalista onnettomuutta yhteen maahan ei näytä mahtuvan tähän malliin. Täsmälleen ennustettuun kategoriaan napsahtaa 29 maata ja enintään kahden pykälän sisään ennusteesta osuu tasan sata maata eli yli kaksi kolmasosaa. Ei huonosti asteikolta, jossa on kaksikymmentä eri pykälää (-2 – 17) joista viisitoista (0 - 14) on yleisiä.
Sijoitusmittauksessa ennusteeseen nähden huonoimmin menestyivät niin ikään Kongon demokraattinen tasavalta ja Honduras, jotka olivat 56 sijaa odotusarvonsa alapuolella. Parhaiten pärjäsi 56 sijaa odotusarvonsa yläpuolella ollut Uzbekistan. Luonnollisesti samat 29 maata kuin edellisessäkin mittarissa osuivat kohdilleen. 74 maata osui enintään kymmenen sijan päähän ennusteestaan ja vain 22 poikkesi ennusteestaan yli 30 sijaa.
Tämän ”tutkimuksen” pitäisi olla täysin turha. Pelkästään ympärilleen katsomalla pitäisi olla itsestään selvää, millaiset asiat tekevät maasta menestyvän ja millaiset tuhoavat sen menestyksen. Koska valitettavan usealle tämä ei kuitenkaan näytä olevan selvää, nämä laskelmat toivottavasti edes joitakin auttavat ajamaan tämän maan poliittisia päätöksiä oikeisiin suuntiin niin yhteiskuntajärjestelmän, uskonnon kuin väestönlaadunkin suhteen tehtävissä valinnoissa.
Niin ja eikö blogisti muista sanontaa valhe, emävalhe, tilasto (saattoi olla poliitiikoki) .. :)
VastaaPoista-jpt-
Tuo, että kaksi valtavaa onnettomuutta ei mahdu samaan maahan voi hyvinkin tarkka arvaus. Nimittäin islam ei ole vain uskonto, vaan se on myös hallintojärjestelmä. Tässä hiukan hämää sanan "uskonto" käyttäminen asioista, jotka eivät ole saman kategorian asioita. Kävisikö tuohon (hallinto+uskonto) paremmin max(hallinto,uskonto)?
VastaaPoistaEikös Lynn ja (se poikaansa älykkäämpi) Vanhanen näyttänyt jo parikymmentä vuotta sitten että ÄO:lla ja kansojen hyvinvoinnilla on vahva korrelaatio. Muut tekijät, kuten uskonto ja yhteiskuntajärjestelmä ovat vain johdonmukaista seurausta ÄO:sta.
VastaaPoista"IQ and the Wealth of Nations"
Timppa
Muutamien maiden osalta voisin kyllä huomauttaa jotakin niistä pistemääristä, joita annoit niille toisaalta yhteiskuntajärjestyksen, toisaalta uskonnon perusteella.
VastaaPoistaYhteiskuntajärjestyksen osaltahan oli 0 = demokraattinen, 1 jo osin diktatorinen. Tämä tarkoitti tilannetta 1980-luvun lopulla. Kuitenkin olit merkinnyt Namibialle nollan, ikään kuin se olisi jo silloin ollut demokraattinen valtio. Ei ollut, silloinhan se oli vielä, YK:n päätöslauselmista huolimatta, Etelä-Afrikan hallinnassa ja apartheid-järjestelmä oli voimassa sielläkin. Chilenkin kohdalle olit merkinnyt nollan, vaikka siellä Pinochetin diktatuuri oli vallassa vuoteen 1990 saakka.
Ja uskontojen osalta 0 tarkoitti uskonnottomia, protestantteja tai juutalaisia, 1 katolisia tai ortodokseja.
Ison-Britannian kohdalle olit jostakin syystä merkinnyt siihen sarakkeeseen luvun 1, vaikka siellä valtauskontona on anglikaanisuus. Sekin on protestanttinen uskonsuuntaus, vaikka joissakin suhteissa onkin lähempänä katolisuutta kuin mikään muu protestanttinen kirkkokunta. Ja Skotlannissa valtauskontona on vanhastaan vielä selvemmin protestanttinen presbyteerisyys. Vain Pohjois-Irlannissa merkittävä osa väestöstä on katolilaisia.
Toisaalta Belgialle olit tähän sarakkeeseen merkinnyt nollan, vaikka siellä sekä ranskan- että flaaminkielinen väestö on suurimmalta osaltaan katolilaisia.
Ja koska myös juutalaisuutta vastasi luku 0, olisi Israelin kohdalle tietysti pitänyt merkitä myös luku 0, mutta olit merkinnyt siihen ykkösen.
Tarkkaavainen lukija.
jpt: Asiaan liittyvää tulossa seuraavassa uutiskatsauksessa.
VastaaPoistaNimetön 14.45: Niin, islam on enemmän läpileikkaus kuin uskonto. Mietin samaa tätä tehdessäni, mutta päädyin kuitenkin tähän ratkaisuun.
Timo: Lynn-Vanhanen. Tuo tutkimus, joka oli niin paha, että sitä moitittiin kaikesta mahdollisesta paitsi siitä ettei se olisi ollut totta - tai no, siitäkin, muttei fakta-argumentein.
Tarkkaavainen lukija: Arviot olivat osittain suhteellisia. Namibian kohdalla päädyin nollaan, koska maa siirtyi niin nopeasti demokratiaan eli "1980-luvun loppu" oli viitteellinen aika. Sama juttu Chilen kohdalla. Ison-Britannian uskontojakauma on MMM 1999:n mukaan 21 % katolilaisia, 20 % anglikaaneja, 14 % presbyteriaaneja ja 11 % muslimeja. 34 % jää kertomatta ja on jätettävä huomioitta. Kun laskee tunnettujen painotetun keskiarvon, saadaan (21 + 0 + 0 + 6*11)/66 = 1,3 pistettä, joka pyöristyy yhteen pisteeseen. Israelin kohdalla sama juttu, 81 % juutalaisia, 15 % muslimeja, 3 % kristittyjä ja 2 % druuseja tekee (0 + 6*15 + 1 (lasketaan 1 % katolilaisiksi) + 3*2 (pistetään druuseille vaikka kolme pistettä))/101 = 0,96 pistettä, joka pyöristyy yhteen pisteeseen.
Belgian kohdalla olen tehnyt virheen. En kuitenkaan enää yhden pisteen takia ryhdy laskelmia korjaamaan.
Niin, erityiskiitokset vielä Tarkkaavaiselle lukijalle huomioista. Kiva nähdä että näitä luetaan tarkkaan.
VastaaPoistaHuomasin itsekin jälkeenpäin yhden virheen. Olin vahingossa ottanut Päiväntasaajan Guinean mukaan tutkimukseen, vaikka siellä ei vielä vuoden 1999 MMM:ssä ollut kuin 0,4 miljoonaa asukasta. Nykyään on 1,4 miljoonaa, mikä onkin erinomainen esimerkki siitä mikä on maailman ainoa todellinen ympäristöongelma.
Islamin luonteesta puheen ollen:
VastaaPoistaKuvaavaa on, että jo 1970-luvulla julkaistun Otavan suuren Ensyklopedian Islam-artikkeli alkaa: "Islam merkitsee ensisijaisesti uskontoa, mutta myös kulttuuria ja elämäntapaa. Toisaalta useat tutkijat ovat korostaneet islamin pohjaltaan poliittista luonnetta."
Tämä ehdittiin kirjoittaa jo vuotta tai paria ennen kuin Iranin islamilainen vallankumous teki islamin "pohjaltaan poliittisen luonteen" uudella, entistä selvemmällä tavalla selväksi ja ajankohtaiseksikin.
Tai olihan islamin poliittinen, vieläpä maailmanpoliittinen puoli ollut ilmiselvä aikaisemminkin, ensin varhaisten arabikalifien ja myöhemmin osmanien aikana, mutta välillä se oli näyttänyt jääneen taka-alalle.