lauantai 21. lokakuuta 2017

Uusinta: Kulttuurirasisti

Lukijalle: Kun nykypäivänä lukee uutisia, on ilokseen saanut havaita sanan vapautuneen huomattavasti verrattuna tämän neljän vuoden takaisen tekstin aikaan. Silti suurin ero ei löydy itse uutisesta, vaan kommenttiosastosta. Etenkin sen peukutusosastosta. Kommentteja ei tarvitse edes lukea, nuivat kommentit tunnistaa siitä että niillä on noin kymmenkertainen peukkumäärä verrattuna ihkudaamonikulttuuri-kommentteihin.
Tämän on huomannut myös antilänsimaiskulttuurin kumbayaa-osasto, jonka propagandamylly yskii uskottavuudessaan viimeisiään samaan tapaan kuin Goebbelsin koneisto vuodenvaihteessa 1945. Konstitkin ovat samat eli väitteiden muuttuminen yhä absurdimmaksi todellisuuteen nähden ja kovemmat otteet. Onneksi konstien rajuudessa on sentään vähän eroa - siinä missä SS alkoi Kolmannen Valtakunnan viimeisinä kuukausina hirttää virallisen totuuden kyseenalaistajia ilman oikeudenkäyntiä, turvautuu kumbayaa-osasto ainoastaan vihapuhepoliiseihin ja julkiseen häpäisyyn. On meillä kuitenkin aika hyvät oltavat.
Naurettavuudestaan huolimatta onhan se jossain määrin häiritsevää, kun tahallaan käsitetään kaikki kritiikki etnisyyteen kohdistuvaksi rasismiksi. Meidän "rasismimme" on kulttuurirasismia - inhoamme perseilyä ihonväristä riippumatta ja suosimme länsimaisen sivistyksen mukaista käyttäytymistä ihonväristä riippumatta. Olemme globaalinationalisteja, jotka iloitsevat siitä, kun kansat rakentavat oman valtionsa hienoksi maaksi asua omalle kansalleen omien muista kulttuureista parempia piirteitä. Se, mitä emme voi sietää on huonomman kulttuurin tuominen toisen kansan maahan:


Kävin jokin aika sitten vähän Huitsinnevadaa isommassa kylässä. Oli kaunis keväinen iltapäivä, kävelin yksikseni hiljaista jalkakäytävää. Muutaman kymmenen metrin päässä oli vastaan tulossa rullalaudalla etenevä hahmo. Muita kulkijoita ei ollut näköpiirissä, joten huomioni kiinnittyi rullalautailijaan. Tapani tehdä havaintoja ja arvioita ihmisistä perustuu suuresti heidän tapaansa liikkua – siihen, millaisella rytmillä ja särmikkyydellä he liikkeensä tekevät. Olen aina ollut huono lukemaan kasvonilmeitä ja täysin toivoton muistamaan, minkä väriset vaatteet jollakulla oli päällä milloinkin. Mutta ihmisen tavasta liikkua pystyn lukemaan paljon ja erehdyn harvoin.

Tämä tyyppi potki rullalautaansa laiskan vetelästi, ryhti oli huono ja sitä korostivat vielä löysät housut sekä syvälle päähän vedetty huppari. Kaikesta kuitenkin näki, että hän hallitsi ajopelinsä niin hyvin, että paljon oli rullailtu – ei kuitenkaan niin hyvin että olisi viitsinyt harjoitella tarpeeksi osatakseen tehdä täydellisen frontside ollien. Semmoinen myöhäisteini-ikäinen notkuja, joka on ehkä jättänyt lukion kesken, mennyt ehkä amikseen tai suoraan kortistoon, arvioin.

En erottanut kasvoja, koska aurinko paistoi suoraan hänen selkänsä takaa. Vasta miltei kohdalla hupun sisältä erottuivat mustat kasvot. Tyyppi ohitti minut vilkaisematta ja minä tuumin että ”no niinpä niin, tietysti”.

Sillä hetkellä minulla välähti. Minua on syytetty rasistiksi. Sitä en ole. Mutta olen kulttuurirasisti.

Ihonvärillä tai muillakaan ulkoisilla piirteillä ei ole merkitystä. Merkitystä on sillä, millaista kulttuuria kyseinen henkilö edustaa.

Suuresti yksinkertaistaen voidaan todeta, että maailmassa on viisi pääkulttuuripiiriä suurin piirtein seuraavin alueellisin jaotuksin:
1. Eurooppalainen: Eurooppa, Pohjois-Amerikka ja Australia.
2. Itäaasialainen: Kiina, Korea ja Japani.
3. Eteläaasialainen: Intia ja Kaakkois-Aasia.
4. Islamilainen: Pohjois-Afrikka, Lähi-itä.
5. Afrikkalainen: Afrikan keski- ja eteläosat.
Muut ovat vähämerkityksisiä (polynesialainen), vähemmistöjä (intiaani) tai sekalaisia (latinalaisamerikkalainen).
Käytännössä kaikki edistys on tapahtunut kahdessa ensin mainitussa ja vähäisin osin kolmannessa. Kaksi viimeistä joutuu hakemalla hakemaan edustajiensa tekemiä keksintöjä. Voisitteko kuvitella, että vastaavasti järjestettäisiin näyttely "1001 kristittyjen tekemää keksintöä" tai kirjoitettaisiin "luettelo valkoihoisista keksijöistä"?

Näiden pääkulttuuripiirien sisällä on monenlaisia alakulttuureja, jotka voivat sinänsä olla (1) edistystä kannustavia, (2) järjestystä ylläpitäviä, (3) kehitystä hidastavia tai (4) destruktiivisia antikulttuureja.
Esimerkkejä: (1) luonnontieteellinen metodi, (2) oopperan kaltaiset kulttuuririennot, (3) lakiuskonto, (4) rikollisjärjestöt.

Kulttuuria luonnehtivat parhaiten sellaiset alakulttuurit, joita kyseisessä kulttuurissa pidetään "hyväksyttävinä" tai "tavoiteltavina". Tyypillistä eurooppalaiselle kulttuurille ovat (1) ja (2), itäaasialaiselle (2), jossakin määrin (1) ja (3). Eteläaasialaiselle kulttuurille tyypillisiä ovat (2) ja (3). Islamilainen kulttuuri taas on jopa sivistysvihamielinen, sille tyypillinen kultturi on (3), jossain määrin (2) ja (4). Tässä kohtaa on turha vedota abbasidikalifaatin tieteellisyyteen, siitä on tuhat vuotta eikä se viidessäsadassa vuodessa saanut aikaan murto-osaakaan siitä, mitä kreikkalaiset paljon pienemmällä väestöpohjalla tekivät jo tuhat vuotta aiemmin jokaisena satana kukoistusvuotenaan. Islamilaisen maailman tieteen aikajana on hupaisaa katseltavaa; muutama sivu 700-luvulta 1400-luvulle, sen jälkeen joitakin yksittäisiä mainintoja ja viimeisin merkintä on vuodelta 1799. Afrikkalaisesta kulttuurista taas ei voi juuri puhua, koska Afrikassa kaikki yhteiskunnan rakenteet ovat eurooppalaisten sinne tuomia. Ennen eurooppalaista aikaa oli vain heimoyhteisöjä, jotka olivat keskenään endeemisessä sodassa. USA:n mustien keskuudessa tunnetaan hyvin käsite acting white, joka tarkoittaa opiskelua, työntekoja ja antisosiaalisen käytöksen puutetta.

Jotenkin kuvaavaa oli, että edellisen kerran kaupungissa käydessäni kävelin torin poikki. Siellä lorvehti kolme hyvin mustaihoista heppua. Samassa porukassa oli muutama valkoinen poika - juuri sen näköisiä, että nuo tyypit ovat läpäisseet peruskoulun armoviitosilla eivätkä ole eläessään tehneet päivääkään palkkatyötä.

Samalla reissulla näin keski-ikäisen romanipariskunnan. Myönnän avoimesti, että minua pistää vihaksi - tämä on nyt varmaan sitä vihapuhetta - kun näen kansallispukuisen hameen. Hyvin todennäköistä kun on, että veronmaksajana olen osallistunut sen kustannuksiin ja maksan muutenkin kyseisen henkilön elatuksen, koska kyseisessä hameessa harvemmin töitä tehdään. Ja sääntöhän ko. antikulttuurissa on se, että jos valitsee puvun pitämisen, niin muissa vaatteissa ei sitten ulkosalla liikuta.

Kyseistä pariskuntaa katsellessa mieleen juolahti rasistinen ajatuskoe. Miten suhtautuisin siihen, että samanlaista hametta kantaisikin yllään vaalea suomineito? Tai sitten siihen, että näkisin vaikka huoltoaseman tiskin takana tummakulmaisen hepun nimilappu HAGERT rinnassaan?
Vastaukset olivat suorastaan pelottavia. Jos vaalea suomalaistyttö olisi ottanut omakseen kyseisen antikulttuurin, suhtautuisin häneen huomattavasti vihamielisemmin kuin vastaavaan romaniin. Tai jos näkisin huoltsikalla haalarit päällä Hagertin, ilahtuisin - mutta en kiinnittäisi mitään huomiota hänen astetta vaaleampaan työkaveriinsa, jonka nimilapussa lukisi KORHONEN.

Tämä tarkoittaa loogisesti sitä, että suhtaudun eri etnisiin ryhmiin eri tavoin. Toiselta ryhmältä odotan sivistynyttä, vastuullista toimintaa, toiselta en. Aivan samalla tavoin minua inhottavat enemmän valkoiset huumejengiin sotkeutuneet väkivaltaiset pikkurikolliset enemmän kuin mustat. Tai ilahduttaisi enemmän musta diplomi-insinööri kuin valkoinen, jos joskus sellaisen näkisin. Tunsin hengenheimolaisuutta vihervasemmiston kanssa; hehän vaativat esimerkiksi Israelia käyttäytymään sivistyneen länsimaan tavoin, kun taas samat standardit eivät päde palestiinalaisiin, joilta ei vihervasemmiston toiminnan perusteella sivistynyttä käytöstä voidakaan odottaa.

Pääsyy kaikkeen rasismiin ovat kokemukset. Jos on nähnyt ainoastaan sellaisia färsaarelaisia maahanmuuttajia, jotka lorvivat yhteiskunnan rahoilla, syyllistyvät rikoksiin monikymmenkertaisella taajuudella kantaväestöä kohtaan, huutavat "Rasismia!" aina kun heitä vaaditaan käyttäytymään ihmisiksi, niin ei ole kumma jos färsaarelaisia katsotaan automaattisesti pitkin nenänvartta. Kun taas liechtensteinilaiset maahanmuuttajat, jotka hoitavat oman työnsä valittamatta, katsotaan karsaasti paljon harvemmin ja silloinkin vain siksi, että he haluavat omissa oloissaan noudattaa omia liechtensteinilaisia tapojaan. Andorralaisia taas kukaan ei maahanmuuttajiksi edes laske, koska he maahan tultuaan ovat yrittäneet sulautua kulttuuriin ja puhuvat suomea jopa keskenään.

Kyse on sopeutumisesta. Tiedän muslimitaustaisen perheen, joka päätti Suomeen pakolaisina tullessaan sopeutua. Mennään töihin, puhutaan keskenään suomea ja kannustetaan opiskeluun. Lapsia, nyt jo nuoria aikuisia, ei erota suomalaisista muu kuin ulkonäkö. Teinityttö seurustelee suomalaisen poikakaverinsa kanssa, eletään muutenkin normaalia suomalaista elämää. Kyse on sopeutumishalukkuudesta, mahdollisuudet ovat olemassa.

Kun maahan tullaan, on ymmärrettävä miksi omasta kotimaasta on pitänyt lähteä. Yleensä sen kulttuuri on ollut antikulttuuria, joka on tuhonnut mahdollisuudet. Silloin pitää tajuta, että maa johon tullaan on kulttuuriltaan ylivertainen. Jos ei ole halua muuttaa uutta maata samanlaiseksi persläveksi kuin entinen oli, pitää muuttaa omaa kulttuuriaan eikä tuoda entistä mukanaan.

6 kommenttia:

  1. Lyhyesti ja muotisanontaa käyttäen, se on juuri näin!

    VastaaPoista
  2. Tässäpä vielä kauniiksi lopuksi looginen laulu.

    When I was young, it seemed that life was so wonderful,
    A miracle, oh it was beautiful, magical.
    And all the birds in the trees, well
    they'd be singing so happily, Joyfully, playfully watching me.
    But then they send me away to teach me how to be sensible,
    Logical, responsible, practical.
    And they showed me a world where I could be so dependable,
    Clinical, intellectual, cynical.

    There are times when all the world's asleep,
    The questions run too deep
    For such a simple man.
    Won't you please, please
    tell me what we've learned
    I know it sounds absurd
    But please tell me who I am.

    Now watch what you say or they'll be calling you a radical,
    Liberal, fanatical, criminal.
    Won't you sign up your name, we'd like to feel you're
    Acceptable, respectable, presentable, a vegetable!

    At night, when all the world's asleep,
    The questions run so deep
    For such a simple man.
    Won't you please, please tell me
    what we've learned
    I know it sounds absurd
    But please tell me who I am.

    VastaaPoista
  3. Ylipäätään melkein ainoa mahdollisuus joka yksilöllä on, on muuttaa omaa ajatteluaan, asenteitaan, toimintaansa ja reagointiaan. Ympäristön ja yhteiskunnan muuttaminen on enemmän tai vähemmän haavemaata. Toki tavoiteltavaa, toki.....

    VastaaPoista
  4. Mihin kulttuurialueeseen sellanen pieni paikka kuin eteläamerikka kuuluu ?

    -jpt-

    VastaaPoista
  5. Anonyymi: Kiitoksia.

    Ironmistress: Onhan sitä allekirjoittaneeseenkin jo lyöty sen verran leimaa, että vallankumouksen jälkeisellä tappolistalla ollaan...

    Jklak: Totta. On helppoa vaikuttaa muihin ja vaikeaa muuttaa omaa ajatteluaan, mutta paljon helpompaa kuitenkin vaikuttaa omaan ajatteluunsa ja paljon vaikeampaa muuttaa muiden ajattelua.

    jpt: "Muut ovat vähämerkityksisiä (polynesialainen), vähemmistöjä (intiaani) tai sekalaisia (latinalaisamerikkalainen)."

    VastaaPoista
  6. Viidakon vanha sanonta kuuluu: diversity + proximity = war

    Taloustieteilijä taas voisi todeta, että kulttuuri on julkishyödyke, joka helpottaa kaikkien elämää. Jos ei ole yhteistä kulttuuria, niin kaikki on vaikeampaa.

    VastaaPoista