tag:blogger.com,1999:blog-7212370068911041089.post967020062537719761..comments2024-03-27T01:24:43.162+02:00Comments on Jaskan pauhantaa: Uusinta: Piukat paikatJaska Brownhttp://www.blogger.com/profile/15120363685670179595noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-7212370068911041089.post-11586845030673608262018-05-09T21:48:51.278+03:002018-05-09T21:48:51.278+03:00Ano: Niin no, on tietysti selvää että Kemijoki, To...Ano: Niin no, on tietysti selvää että Kemijoki, Tornionjoki, Kalixjoki, Luulajanjoki ja moni muu virtaisivat edelleen ja saisivat Peräjärveen melkoisen laskujoen aikaiseksi. Tarkoitinkin että tietysti siihen rakennettaisiin silta. Tästä tuli mieleen ajatus, millainen virtaama Peräjärvestä olisi. Käynpä tässä välissä tekemässä muutaman faktatarkistuksen ja laskutoimituksen... joo. Laskemalla muutaman suurimman Peräjärveen laskeman joen keskivirtaaman yhteen ja arvioimalla siihen 50 % lisää muista joista voi päätyä arvioon, että Peräjärven laskujoen virtaama olisi varovasti arvioiden keskimäärin 3000 kuutiometriä/s. Kyseessä olisi virtaamaltaan Euroopan kolmanneksi suurin joki Volgan, Tonavan ja Volgan sivujoen Kaman jälkeen. Neva ja Rein ovat luokkaa 2500 kuutiometriä/s, mikä ylittyisi varmasti.Jaska Brownhttps://www.blogger.com/profile/15120363685670179595noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7212370068911041089.post-31665016698079100192018-05-09T18:50:27.980+03:002018-05-09T18:50:27.980+03:00Tuota Merenkurkun umpeutumista on sen verran pakko...Tuota Merenkurkun umpeutumista on sen verran pakko kommentoida, että varsin utopistista on kuvitella, että Ruotsinmaalle koskaan pääsisi ilman siltaa kävelemään: Pohjolan lämpöolothan tunnetusti ovat mitä ovat eli noin keskimäärin taivahalta tulee vettä alas koko lailla enemmän kuin ylösnousemusta tapahtuu. Nykyisellään Merenkurkun kautta virtaa Juutinraumaa (jossa Itäjoki lopulta laskee Atlanttiin) kohti enemmän vettä kuin Nevassa. Toki nähtäväksi vielä jää, pystyykö Peräjärvi uurtamaan viimeisen mereisen lasku-uomansa peruskalliota nopeammin kuin maa salmessa kohoaa vai murtaako paisuva lätäkkö itselleen helpomman reitin jostakin Pohjanmaan lakeuksien halki, mutta tuskin Lapin ja Botnian suurten jokien valumat jatkossakaan noin vain höyrynä ilmaan katoavat.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7212370068911041089.post-6437854389860807472018-04-28T13:04:19.539+03:002018-04-28T13:04:19.539+03:00Ano: Oli pakko suunnitella kanaalin ylittävä tunne...Ano: Oli pakko suunnitella kanaalin ylittävä tunneli, kun havaittiin sen alittavan sillan rakentaminen huomattavasti haasteellisemmaksi. Eli rakennetaan silta ja katetaan se tunneliksi <a href="http://www.visitnewengland.com/all/meet-our-covered-bridges/" rel="nofollow">Uuden Englannin malliin</a>. Sillan rakentaminen tunneliin olisi vaikeampaa, koska se on väärään suuntaan kaarella.<br />Vakavasti puhuen, kiitoksia huomiosta. Lapsus korjattu sekä uusintaan että alkuperäiseen.Jaska Brownhttps://www.blogger.com/profile/15120363685670179595noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7212370068911041089.post-63297716758159827962018-04-28T12:11:57.482+03:002018-04-28T12:11:57.482+03:00En ole insinööri, mutta nusasempa piäntä pilikkua ...En ole insinööri, mutta nusasempa piäntä pilikkua kuitennii.... Vapun kunniaks vaan. :D<br />Ja siks varmaan kysynki: Miten tommottine tehään? ;)<br /><br />"Kanaalin ylittävää tunnelia ehdotettiin jo 1802, mutta se valmistui vasta 1994."Anonymousnoreply@blogger.com